הוא האיבר הכי מוסתר ונסתר בגוף הנשי, הנרתיק. כולנו יודעות שהוא שם, אבל מתנהגות אליו כ"ילד החורג" של הגוף, כשבעצם הוא אחד האיברים הכי חשובים.

 

הנרתיק (שנקרא גם ואגינה) הוא מעין צינור שרירי, אורכו כ-10 ס"מ והוא מחבר בין הפות לצוואר הרחם. לנרתיק יש דפנות גמישות, קמוטות (מה שמאפשר לו להתגמש ולהתארך במהלך הלידה) המחופות ברקמה רירית שעשירה בכלי דם. ממנה מופרשים חומרי סיכה. לפניכם, שבע עובדות מהותיות שכדאי לכל אישה לדעת על הנרתיק שלה.

1. למה הנרתיק תמיד לח?

הנרתיק מחופה ברירית חלקה, שמפרישה חומרי סיכוך מעט שמנוניים, כדי למנוע כאב ביחסי המין (בגלל חדירה וחיכוך). הלחות שומרת גם מפני הידבקות של דפנות הנרתיק זו לזו, ומפני חומציות השתן והדימום הווסתי.

 

2. מדוע ההפרשה בנרתיק משתנה במהלך החודש?

 

הפרשות מן הנרתיק  הן שקופות ונוזליות בקרבת יום הביוץ – על מנת לסייע לזרע לשחות במעלה הזרם, צמיגות ודביקות לאחר הביוץ, כדי למנוע חדירת מזהמים לרחם. כמות ההפרשה מתגברת גם בזמן ריגוש מיני.  

אבל, איך יודעים שההפרשה אינה תקינה?

למרות יחסי הציבור הלא מחמיאים, ריח הנרתיק אמור להיות נעים למדי. לדברי הגינקולוגית והסקסולוגית, ד"ר חגית כהנא, מנהלת המרפאה לטיפול מיני במרכז הרפואי בילינסון, לכל אשה יש את הריח האישי שלה. "הריח מושפע ממצבים נפשיים, מתזונה, וכדומה. אם אשה מרגישה שהריח שלה השתנה, ובעיקר אם מתלווים לכך גירוד, הפרשה צמיגה ולא רגילה, כדאי לגשת להיבדק אצל רופא נשים, כי כנראה מתפתחת שם דלקת".

3. איך מתפתחת דלקת ולמה?

בנרתיק חיים יחד בהרמוניה מופלאה לא מעט נגיפים, חיידקים ופטריות. לחות וחמימות, כידוע, הם התנאים האהובים עליהם. אבל ישנן לא מעט סיבות וגורמים שיכולים להפר את האיזון, ולגרום למשפחה אחת להשתלט על הטריטוריה ולייצר דלקת. ואלה הם:

  • תרופות אנטיביוטיות (שנוטלים, למשל, בגלל דלקת בגרון), הורגות ללא אבחנה גם את חיידקי הנרתיק ה"טובים" (ממשפחת לקטובצילוס), ותורמות להתרבותן של הפטריות (בדרך כלל מסוג קנדידה). 
  • מתח.
  • ניקיון מוגזם, שטיפת פנים הנרתיק בסבונים אינטימיים, בסבון רגיל או סתם במים.  יש רופאים שסבורים כי גם שהייה בג'קוזי.
  • ניגוב מאחור לפנים עלול להוביל חיידקים שמקורם במערכת העיכול מפי הטבעת לכיוון פתח הנרתיק.
  • יחסי מין.
  • לבישת גרבי ניילון שמונעות אוורור, ואת התנדפות החום והלחות.
  • מגיני תחתון, שלא רק מונעים את האוורור הנדרש, גם מגבירים את החום והלחות.
  • חוטיני, שנחשב "אסון אקולוגי" משום שחיכוך התחתונים מגביר את החום וגם מסייעים לחיידקים לעבור מפי הטבעת לנרתיק.  
  • וגיניזמוס, נשים שסובלות מהתכווצות לא רצונית של הנרתיק בקיום יחסי מין נוטות לדלקות, בעיקר פטרייתיות. לדברי ד"ר כהנא ייתכן שזה קורה בכלל החיכוך המוגבר בזמן יחסי מין, אולי בגלל הלחץ שהנשים נתונות בו, "אבל הסיבה האמיתית אינה ידועה".

4. האם אפשר לטפל בדלקת לבד?

מתברר שהפרשה מהנרתיק היא אחת הבעיות שהכי מטרידות נשים ואחת הסיבות הכי שכיחות לפנייה לגינקולוג. על פי נתוני סקר שנערך באתר גינקולוגיה ובריאות האשה 71 אחוזים מהנשים העידו שהן חשות שריחן האינטימי אינו נעים בתקופות שונות, וכ-20 אחוזים טענו שהן סובלות מהתופעה לעתים קרובות או באופן תמידי. 60 אחוזים מהנשים  הודו כי לא פנו לטפל בבעיה בגלל הבושה.

 

"לעתים הדלקת עוברת לבד", מודה ד"ר כהנא שממליצה לביישניות:

1. לרכוש ללא מרשם תכשיר נגד פטריות, כמו אגיסטן.

2. להשתמש בתכשירים פרוביוטיים למניעה, כמו סידרת פרוביוטיק פמינה, שגם הומלצה לשימוש על ידי האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה.

3. להרתיח כוס מים, לצנן ולהוסיף 2 כפות חומץ. לשטוף את הנרתיק בתמיסה בעזרת מזרק או מכשיר חוקן.

4. להחדיר לנרתיק טמפון טבול ביוגורט (לבן, נטול סוכר או פרי, כמובן. אפשר להשתמש ביוגורט פרו-ביוטי).

5. להחדיר טמפון טבול בשמן עץ התה, שנחשב יעיל לטיפול ולמניעת זיהומים.  

 

5. מדוע לעתים קרובות הדלקת חוזרת?

על פי הערכות שונות, 80 אחוזים מהנשים בישראל יסבלו מדלקת בנרתיק פעם אחת בחייהן, אצל כ-50-70 אחוזים מתוכן הדלקת תחזור ותשנה.

 

לדברי ד"ר כהנא, ישנן לכך מספר סיבות: "לעתים הדלקת חוזרת כי הגורם הראשונים לא נפתר. ויש נשים שרגישות יותר מאחרות. אצל מי שהדלקת חוזרת אני ממליצה על טיפול אנטיביוטי משולב בטיפול נגד פטריות, שישיב את הסדר על כנו, ולאחר מכן שימוש בתכשיר פרוביוטי כדי לשמר את המצב". 

 

6. איך מתגוננים בפני הלחות?

מי אמר שבכלל צריך? פרסומות שונות מעודדות נשים להיות "יבשות ומוגנות". או נקיות.  גם אם מוחלים על העלבון בהצגת נשים באור לא מחמיא ובוגר (שמירה על יובש מתאימה יותר כשמדובר בתינוקות), צריך לזכור שאמצעי הספיגה שמוצעים לנשים מעודדים התפתחות של דלקות.

 

"הפרשה מהנרתיק היא דבר טבעי ואין שום הצדקה לדחוף  תחתוניות", מתקוממת ד"ר כהנא, וממליצה על תחתוני כותנה נוחים, עם ריפוד כפול, שיכולים לספוג ועדיין לשמור על אוורור, "כפי שהשתמשו  סבותינו".

 

המלצות נוספות הן לנגב את המקום במגבונים נטולי אלכוהול, ולנשים שנמצאות יום שלם מחוץ לבית, ושעוסקות בפעילות גופנית, ד"ר כהנא ממליצה לשאת בתיק זוג תחתונים נוסף ולהחליף במהלך היום.

 

7. מה קורה בנרתיק בגיל המעבר?

זו לא רק הלחות שנעלמת, בהשפעת הפסקת ייצור הורמוני המין, ובעיקר האסטרוגן מתרחשים בנרתיק גם שינויים מבניים: "הרקמה הרירית נעשית יבשה, דקה ופחות גמישה, בגלל שהקמטוטים שמאפיינים את הנרתיק – שנמתחים בעת הלידה ומגמישים אותו – משתטחים ומתרפים. התוצאה: התגברות של דלקות בדרכי השתן ופטריות בנרתיק".

 

מה עושים? ד"ר כהנא ממליצה על שימוש בטיפול הורמונלי. "אפשר ליטול בבליעה, כמדבקה או להשתמש בתכשירים מקומיים למריחה בנרתיק עצמו, בייעוץ עם רופא הנשים".