אם בעבר התגאינו בכך שבמדינה שלנו יש שפע של ירקות ופירות ואפשר בקלות ובזול לאכול נכון ובריא, הרי שהתייקרות המצרכים שמה לכך סוף. לא כל אחד יכול היום ליהנות מאוכל בריא ומאוזן. הירקות והפירות יקרים הרבה יותר וכבר לא שווים לכל נפש. הלחם האחיד שמחירו נמצא בפיקוח ממשלתי כבר מזמן לא מלא ובעצם, הפך להיות לחם לבן כמעט ללא סיבים תזונתיים. אם במחיר של שני פלפלים יכולה אם חד הורית להאכיל את שני ילדיה בארוחה קפואה של בשר מעובד (באיכות ירודה מאוד אמנם) בתוספת פחמימה, ברור לחלוטין מה הבחירה שלה. 

 

עוד באון לייף:

 

 

הפגיעה התזונתית בולטת במשפחות משכבה סוציו אקונומית נמוכה אשר מתקשות לאכול בצורה נכונה ולקבל את כל אבות המזון ובמיוחד אצל נשים בהיריון אשר ידן אינה משגת. יתרה מזאת, הפגיעה הבריאותית לא נעצרת בהן, אלא מגיעה גם לעוברים ובסופו של דבר לתינוקות. פגיעה כזו שמתבטאת בפגיעה התפתחותית תעלה בסופו של דבר הרבה יותר מדאגה לתזונה של נשים הרות הנמצאות בסיכון.

 

 

אז מה אפשר לעשות?

ראשית, הממשלה ובראשה משרד הבריאות - צריכים לדאוג שבמדינה הזו כל אחד.

יזכה לביטחון תזונתי. כאשר יש צורך לקחת בחשבון את מכלול צרכים התזונתיים של כל שכבות האוכלוסייה - תינוקות, ילדים, נוער, נשים בהיריון וגם הקשישים. 

המוצרים שבפיקוח צריכים להיות איכותיים. הלחם האחיד – שיחזור להיות גם מלא ולא רק זול!

 

רשתות השיווק והמגדלים – שמחתי לשמוע שרשתות השיווק החליטו שלא להשמיד את העודפים, אלא לחלק. יש צורך אמתי בהוזלת המוצרים שתוקפם עומד לפוג או פג במעט זמן. המוצרים האלה הם לחלוטין סבירים ובטוחים ואם יוזלו הרי זה יקל על חלק גדול מאתנו.

 

הצרכנים  – ראשית, לחשב מחדש את סל הקניות שלנו ולקנות בחוכמה. שתייה ממותקת ה- יקר ורק מוסיף קלוריות ריקות. אין לה כל ערך תזונתי/בריאותי. להיפך, רק מזיקה. מעניין שדווקא בשכבות הסוציו אקונומיות הגבוהות (שאין בהן בעיה כספית כידוע) צורכים הרבה פחות שתייה ממותקת. ומה לשתות? מים (כן, מהברז). בריא, מרווה וכמעט בחינם.

 

ירקות ופירות – תמיד לקנות מוצרים עונתיים. אבטיח בחורף – יקר. בקיץ – הרבה יותר זול. פירות וירקות בעיצומה של עונה – מחיר הרבה יותר סביר.

מוצרי החלב – להפחית את קניית המעדנים כמו מילקי, דני, מעדני שוקולד וכו'. אני זוכרת שכאשר בני היו קטנים הם אכלו יוגורט/גיל וכדומה. ואם ממש רוצים לפנק אותם, אז מוסיפים קצת דבש או ריבה – והנה, מעדן מתוק. וזה בוודאי בריא יותר וגם זול יותר.

 

עוף, בשר ודגים שמספקים לנו חלבון איכותי יקרים מאוד, הרי זה הזמן להכין ארוחות שמספקות חלבון איכותי ממוצרים צמחיים. ארוחה שמתבססת על עדשים ואורז, למשל, מספקת חלבון שלם, משביעה מאוד והרבה יותר זולה. והרי הצמחונים שבינינו טוענים שזו הדרך לשמור על בריאותנו. אין צורך להתחיל לקנות את כל המוצרים האופנתיים והיקרים, אפשר להסתפק במוצרים בסיסיים כמו עדשים, בורגול, אפונה, שעועית וכו'.

וכאן, אני קוראת לכל קופות החולים, משרד הרווחה והבריאות, מוסדות מקומיים לצאת בתוכנית הדרכה לבישול נכון, בריא וגם זול.

 

וכמובן, כשיוצאים לקניות, חשוב לצאת עם רשימה מסודרת. חשוב לזכור שהמטרה של רשתות השיווק הוא לגרום לנו לקנות הרבה יותר ממה שאנחנו צריכים.

לסיום, הגיע הזמן שנרד מהמיתוס שקל אצלנו לאכול מאוזן ובריא. לצערי, זה כבר ממש לא המצב.