אחרי ה"פילאטיס", ה"יוגילאטיס", הספינינג, האופניים ושאר ענפי הספורט הטרנדיים, ה"זומבה", הוא הטרנד הכי לוהט ותזזיתי, שנולד כמו הרבה המצאות ששינו את חיינו, כמעט ובטעות.

 

עד סוף שנת 2009 הוכשרו 30,000 מדריכי "זומבה"  ב – 75 מדינות בעולם, המאמנים יותר מ – 6 מיליון תלמידי זומבה. אלפים רבים בישראל מתאמנים בסוגי זומבה השונים בהם: "זומבה גולד"- פעילות זומבה לגיל הזהב, "זומבה טומיק" לילדים ו"זומבה אקווה" – לאוהבים לעשות את הזומבה שלהם במים.

 

אגבפירוש המילה זומבה היא לזוז מהר ובכיף. זומבה היא סוג של אירובי המשלב השפעות לטיניות עם צעדים של סלסה, פלמנקו, מרנגה, צ'ה צ'ה צ'ה ועוד.

 

"זומבה פיטנס", החברה הרשמית של "זומבה" בה שותף אלברטו (בטו) פרז, כוריאוגרף ורקדן קולומביאני,  שהמציא את הזומבה, עם מפיקים הוליוודיים ענקיים, מכרה מעל ל-5 מיליון DVD  של "זומבה" וממשיכה לעבוד במרץ כל הזמן על המצאות חדשות: ביניהן, ליין של מותג בגדים בשם "זומבה פיטנס" (בגדים המתאפיינים בצבעים עזים במיוחד).

מה הזומבה יכולה לעשות בשבילכם

מחטבת ושורפת קלוריות. "הזומבה היא פעילות אירובית לכל דבר ולכן היא קודם כל שורפת קלוריות. שיעור של שעה הוא שיעור אינטנסיבי וניתן לשרוף בו הרבה קלוריות", מסבירה אלה צפרוב, מדריכת "זומבה" ומנהלת בית הספר לריקוד "e-motion"  שמקיימת חוגי "זומבה" בחולון וברמת גן. "מעבר לכך, הוא מחטב בטן, ידיים, רגליים ומחזק אזורים כמו חגורת הכתפיים. ויש עוד דבר לא פחות חשוב: ה"זומבה" נותנת המון לביטחון העצמי ולנפש".

 

מתאים לכל הגילאים. "אם עושים את הזומבה נכון, ואם מתייעצים לגבי מגבלות כלשהן עם המורה אז כל אחד יכול לעשות זומבה. במהלך השיעור לא כולם עושים את אותו דבר, כל אחד עושה מה שמתאים או נכון לו. "בשיעורים שלי אני נותנת הוראות תוך כדי, לסובלים ממגבלות כלשהן, לא לעשות תרגילים מסוימים או לעשות תרגילים אחרת", מסבירה צפרוב.

 

מאמצת לב ריאה ובונה סיבולת שריר. פיזיותרפיסט מוסמך המתמחה בטיפול בספורטאים ומדריך כושר מטעם וינגייט, עידן סגל, אומר כי כפעילות אירובית הזומבה היא בהחלט מומלצת. "היא מאמצת סיבולת לב ריאה, ובונה סיבולת שריר בצורה טובה. בגלל שלאנשים רבים קשה להתמיד בספורט, יש בזומבה את המוסיקה והכיף שבה, מה שגורם לאנשים רבים להיסחף אליה ולהתמיד בספורט וזה מצוין. לכן, בעיקרון אני בעד".

יש גם חסרונות

להיזהר משחיקה בגידים ודלקות בשרירים. "פעילות הזומבה היא פעילות מאוד אינטנסיבית, פעילות החוזרת על עצמה ועלולה לגרום לפציעות שחיקתיות (over use injuries). פעילות חודרנית שחוזרת על עצמה, עלולה לגרום לאורך זמן לשחיקה בגידים ולדלקות שרירים", אומר סגל.

 

חשוב לבדוק את ההסמכה של המדריך. לדברי סגל, הפופולאריות של הזומבה, הולכת וגדלה והשיעורים מתמלאים בהמון משתתפים ואין פיקוח פרטני,  לכן אנשים לפעמים לא יודעים אם הכאב שהם חשים הוא לגיטימי, ולא יודעים מה מותר להם או מה אסור. ופה צריך להיזהר".

 

לא להגזים. "חשוב מאוד להתחיל את הפעילות בהדרגה. לא צריך להגזים, כמו שלא צריך להגזים בשום ספורט. פעם עד פעמיים בשבוע תספיק למתחילים".

 

בונדינג נשי גם עם הטיפשעשרה הפרטית

לדברי צפרוב, רבות המתעמלות הן נשים אבל לא רק: " נשים בכל הגילאים מגיעות לזומבה והרבה זוגות: אימהות בנות, אחיות. גברים מעטים מגיעים לחוגים מדי פעם,  אך אחרי פעם ראשונה, כשהם חווים את העוצמה והאנרגיות הנשיות, הם בורחים".

 

נאוה צרפתי (45), מאזור, נשבתה בקסם הזומבה : "אני עושה ספורט מחטב כבר שנים במתנ"ס המקומי. מאוד חשוב לי לשמור על התזונה והגוף. לפני כמה שנים הגיע אלינו מורה מחליף ועשה לנו חימום לשיעור. זה היה משהו מאוד שונה ממה שהכרתי. כשסיימנו את החימום הוא אמר שזה זומבה. זה נשמע מצחיק אבל המילה נחרטה בזיכרוני".

 

צרפתי מודה שלמרות שהיא  מתעמלת כי אין ברירה, מזומבה היא ממש נהנית. "כשגיליתי את הזומבה,  הבנתי, שאפשר גם ליהנות כשעושים כושר. אני מאוד אוהבת לרקוד, ובשביל לרקוד ריקודי עם או ריקודים סלוניים אני צריכה בן זוג.

 

"בעלי לא רוקד, אז הפתרון הוא זומבה - פה יש שילוב מושלם: מוסיקה מצוינת, ריקוד, שריפת קלוריות והרבה נשים, כך שאני מרגישה משוחררת ושמחה. זה גם זמן איכות שלי עם בתי בת ה – 15 שבאה איתי כל שבוע לזומבה".