סמדר נכנסה אלי לפני חצי שנה. אשה מלאת שימחת חיים, בשנות הארבעים לחייה. היא ספרה על בעלה, שלוחץ עליה לרדת במשקל. "הוא אוהב נשים רזות", צחקה, "ואני ממש לא. אני שמנה, יש לי בטן, וכל הזמן שואלים אותי אם אני בהריון". נהניתי לדבר איתה, ועוד יותר נהניתי מהיכולת שלה לצחוק על עצמה, אבל היה לי ברור שמעבר לצחוק הזה, מסתתרת בעיה אמיתית שלא נוגעת רק למשקל. 

 

"מים מגעילים אותי"

תוך כדי שיחה התברר לי, שסמדר סובלת מכאבי ראש חזקים, עייפה תמיד, ובדיקות הדם שלה העידו על חסרים תזונתיים. היא סבלה גם מעצירות וכאבי בטן. כשביררתי מה היא אוכלת, התפלאתי לגלות שסמדר כמעט שלא נוגעת בפירות ובירקות, ושהיא כמעט ולא שותה מים כי הם "מגעילים אותה". הפתיע אותי לגלות זה שהיא לא מבינה את הקשר בין התזונה שלה ובין כאבי הבטן והראש, והעצירות. 

הבנתי, שהדבר החשוב ביותר בעבודה עם סמדר הוא לשכנע אותה בחשיבות שתיית מים, כמפתח לחיים בריאים ולמערכת עיכול מתפקדת. לכן זה היה הנושא שבחרתי כדי לעזור לסמדר לעשות שינוי בחייה.  

 

זוכרות את הטור הקודם שבו דיברנו על תהליך השינוי? השינוי של סמדר התחיל בצעד אחד פשוט: שתיית מים.

 

סמדר סוחפת את כל המשרד

הסברתי לסמדר שזה הבסיס. חייבים לשטוף ולנקות את המערכת כדי להניע את תהליכי העיכול, למנוע את כאבי הראש, ואפילו לסייע לה להפחית ממשקלה. וכמובן – קיים קשר בין שתיה מועטה ועצירות.

 

הטלתי עליה משימה: להניח מדי בוקר על שהשולחן במשרד קנקן תה צמחים או מים עם נענע ופלח לימון. וסמדר לא התקשתה "לחסל" את הקנקן במהלך יום עבודתה. למעשה היא היתה ממלאת אותו פעמיים במשך היום, וכל אנשי המשרד החלו לחקות את מעשיה. 

בהמשך, המלצתי לה להתחיל בפעילות גופנית. סמדר בחרה בהליכה, והחלה לצאת מדי ערב עם אחותה לצעדות. היא סיפרה שזה זמן האיכות שלהן יחד. לאחר מכן התחוללו שינויים נוספים: היא החלה לאכול יותר פירות וירקות - כך הצלחנו להוסיף גם סיבים תזונתיים לתפריט, ובהמשך הוספנו גם יוגורט פרוביוטי.

 

השינוי התזונתי, יחד עם תוספת השתייה הלא מתוקה והפעילות הגופנית, עשו פלאים: סמדר ירדה במשקל, כאבי הראש נעלמו, הנפיחות בבטן ירדה באופן משמעותי, אפילו חל שיפור בתוצאות בדיקות הדם. וכמובן, העצירות נעלמה כלא היתה. 

רוצים גם להתמכר לשתיית מים?

נשים רבות שואלות אותי מדוע ואיך קשורים כאבי בטן, נפיחות ועצירות לשתיית מים. התשובה פשוטה: מים מהווים כ- 60% ממשקל הגוף ויש להם חשיבות רבה לתהליכים רבים שמתרחשים בו. צריכה לא מספקת של מים מפריעה לגוף לתפקד בצורה טובה. נשים רבות  צוברות משקל בגלל מחסור בנוזלים, שמאט את קצב חילוף החומרים. רוב הנשים שסובלת מעצירות לא שותות מספיק. שתייה של מים, המלווה בצריכה של סיבים תזונתיים שמקורם בירקות, פירות ודגנים מלאים, בדרך כלל פותרת את הבעיה.

 

באופן כללי, ההמלצות הן לשתות לפחות 12-8 כוסות מים ביום, ולהוסיף כוס מים נוספת לכל שעת פעילות. כדי לדעת אם אתם שותים מספיק יש להתבונן בצבע השתן: אם הוא בהיר עד שקוף, סימן שכמות המים מספקת. 

 

כל השיטות והטיפים שיגרמו לכם לשתות יותר

1. הקדימו שתייה לארוחה: כי קל להתבלבל בין צמא לרעב, וזו גם דרך מצוינת לאכול פחות, לחסוך קלוריות ולהפחית משקל.

 

2. הניחו בקבוק מים במקום בולט: למשל, על שולחן העבודה. אפשרות נוספת: תרמוס עם תה צמחים טעים. נסו לגמוע מדי יום לפחות ליטר וחצי מים או תה. גם אם לא שתיתם הכול, הניחו בכל יום מיכל חדש.

 

3. החליפו את הפסקת הקפה בהפסקת מים: זכרו שהגוף שלכן מאבד נוזלים גם אם אינכם מרגישים בכך. לכן שתו עוד לפני שאתם מרגישים צמאים. עדיף בכל פעם לשתות עד כוס אחת, כדי לא לרוץ כל כך הרבה פעמים לשירותים. טעות נפוצה היא שתיית קפה ותה במקום מים. הקפאין מקדם השתנה והצואה נותרת יבשה וקשה. 

 

4. פזרו בקבוקי מים בכל פינה: בבית, ברכב, בעבודה. אלה יזכירו לכם לשתות, ויחסכו תירוצים.  

 

5. תמיד טוב לגוון: לא חייבים רק מים. בבתי קפה מגישים חליטות צמחים טעימות – נענע, לואיזה, לימונית או חליטות פירות. אפשר גם לקנות מגוון של עלים לגיוון, או להוסיף פלח לימון. אם חסר לכם הטעם המתוק המתיקו במעט דבש או או בעלי סטיביה שהוא ממתיק טבעי נטול קלוריות.