בבתי המשפט, היכל הצדק שלנו, ה"לא תעשה", הוא כנראה הנושא העיקרי הנלמד והמוביל. בחודשים האחרונים, שאזרחי ישראל הבינו שהשופטים הם לא פרה קדושה אלא בני אדם שהם יציר נוף ילדותם, אמונתם וחינוכם. אמירות והתנהלות שופטים שעומדות בניגוד גמור למסר ולסמל שמאחורי הממסד זלגו החוצה וזעזעו את כולנו.

למשל הדיון בפרשת האינוס המזעזעת, בה ארבעה נערים פלסטינים גררו נערה בת 13 וחצי ממחסום חיזמה בשטחים לוואדי סמוך, ואנסו אותה זה אחר זה. במהלך הדיון להוכחת אשמתם של הארבעה, דרש עורך דינם, מנחם בלום, מהנערה לכרוע על ארבע, ולהדגים בפניו ובפני הנאשמים, עורכי דין ושלושת השופטים, איך בדיוק נעשה בה האונס.

בואו תשמעו בעצמכם מה היה בבית המשפט:

הנערה כרעה על ארבע. ונשאלה על ידי השופט צבי סגל: "היכן אגן הירכיים של האנס היה?

השופט משה דרורי "הטוסיק שלו היה באוויר?

הנערה : כן באוויר, (ומדגימה).

השופט סגל: ואיבר המין?

הנערה: מה זאת אומרת?

השופט סגל: איזור המפשעה שלו ביחס לאזור המפשעה שלך - איך היה?

וכך עוד ועוד תוך כדי שהנערה האומללה רכונה על ארבע ומדגימה, עד שהיא נשברה וברחה החוצה מהאולם.

ואני אומרת שגם אם הנערה בדתה את סיפור האונס מליבה, מה שלא קרה, הרי שהתנהגות כזו אסורה ובוודאי שלא תיעשה או תעלה על דעת בבית המשפט. בדיקה שערכתי עם עם עורכי דין מהשורה הראשונה בנוגע להתנהלות עורך הדין והשופטים בפרשה, העלתה כי הלא תעשה הזה, כנראה, הוא זה שקובע. עורכי דין שמומחיותם בתחום עבירות המין, עורכי דין המייצגים עברייני מין, ביניהם עו"ד ליאור אפשטיין, רות דוד ומירי חיון הבהירו לי חד משמעית שהתנהלות כזו היא אסורה ובלתי מתקבלת על הדעת.

נשים נהנות מאונס, באמת

שש שנים עברו מאז התנהל המשפט, ורק לאחרונה, לאחר שהנערה, היום בת 19, הגיעה לעו"ד רוני סדובניק וביקשה לטפל במה שקרה באולם, נחשפה ההתנהלות הפרוורטית של כל הנוגעים.

הסיפור הזה מוביל לפרשות נוספות שנחשפו לאחרונה, ובהן התבטאותו של השופט ניסים ישעיה, שאמר במהלך דיון בגין פיצויים לנאנסת, כי יש נשים שנהנות מאונס. ועוד היד נטויה.

הפרסומים הללו חושפים שוב ושוב את הלא תעשה, שנעשה בתוככי אולמות הצדק. ובשל כך הטיפול בכך הגיע עד לידיה של שרת המשפטים ציפי לבני שהגישה תלונה נגד שופטי בית משפט המחוזי בירושלים שדנו בעניינה של הנערה, והיו שותפים להשפלתה.

לבני בפנייתה לנציב אמרה: ?ככל שיש אמת בדברים, הרי מדובר בסיטואציה קשה מאוד ומשפילה עבור קרבן האונס. למותר לציין את הצלקות הנפשיות הקשות  שמותירה התקיפה בנפש הנפגעת, מעבר לפגיעה הגופנית.  במקרה שפורסם נאלצה הנערה לכרוע על ארבע באולם בית המשפט, ולהדגים בפני השופטים איפה עמדו ארבעת האנסים ואיך בוצע בה האונס. והשופטים, לא רק שלא עצרו את המעשה, אלה הקשו בשאלות משל עצמם.

"אין חולק כי תפקידו של בית המשפט להגיע לחקר האמת, אך על השופטים מוטלת החובה לוודא כי בביצוע תפקידם אין הם פוגעים פגיעה נוספת בקורבן העבירה באופן שאינו מתחייב מניהול המשפט והוצאת האמת לאור?.

גם להנהלת בתי המשפט היה מה להגיד:

"מדובר בתיק עבירות מין אשר התנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים בדלתיים סגורות וחל עליו איסור פרסום לפי דין. בשל כך, אנו מנועים מלהתייחס למקרה הקונקרטי. למותר לציין שבתי המשפט מנהלים את ההליכים המשפטיים לפי סדרי הדין הקבועים בחוק ומתוך מטרה להגיע לחקר האמת מצד אחד ולשמור על שלום המתלוננת מהצד האחר."

אל תעבירו אותן השפלה שניה ושלישית

ואני אומרת, ששום הסבר, לא יכול לחפות על השפלתה של נערה צעירה, באפן בוטה כפי שנעשה לנערה הזו. ואני שמחה שמה שנעשה בהיכלי הצדק , בעיקר בדיונים רגישים הקשורים לעברות מין ,נחשפים בפנינו העיתונאים, ומוצאים דרכם לציבור.

זאת בעיקר לנוכח העובדה, שמדי יום מונחים על שולחני עוד ועוד סיפורים קשים על הטרדות מיניות שעוברות נשים נערות וילדות. מדי יום עוצרת המשטרה עברייני מין, שבסופו של דבר ימצאו עצמם יושבים על ספסל הנאשמים, והנפגעות, העדות, תמצאנה עצמן בהיכל הצדק. ושם, חס וחלילה, עלול עורך דין או שופט לאפשר חקירה נגדית בנוסח הזה.

אני מרגישה מחוייבת לאותן קורבנות. מחוייבת שזה לא יקרה להן. הן חייבות להרגיש שבמקום שהצדק אמור להיראות, הן תרגשנה מוגנות, בטוחות, מבלי לחשוש שהנה, דווקא במקום הזה, הן הופכות לקורבן סוג של אונס והשפלה נוספת.

שופטים צריכים להבין שמלבד להוציא את האמת לאור ולעשות צדק, הם מחויבים להיות קשובים לקורבנות מכל סוג שהוא, ובפרט בנושאים הקשורים לעברות מין. הם חייבים להבין שנדרש מהם להשאיר מאחור נטיות שוביניסטיות, או חינוך פוריטני, ובעיקר את דעותיהם הקדומות.

הם חייבים להבין שכמו שהחברה מתיחסת אליהם כמעט כאל מורמים מעם, האחריות הרובצת עליהם גדולה הרבה יותר. ועל כן עליהם לנהוג בהתאם. ולא - זה יעשה בדרכים אחרות, וקלונם יחשף ברבים והם עלולים לאבד את משרתם.

כי רק כך, ניתן יהיה לשנות, להביא למודעות, ולגרום לצדק להעשות וגם להראות בכבוד.