מי מכן היא זונה?

אני אחדד את השאלה: למי מכן פונים לפעמים, אנשים שונים בנסיבות שונות, בכינוי "זונה"?

אני, כך הולך ומתבהר לי, זונה.

 

"אל תהיי זונה"

[זונה = רעה]

"את כזו זונה של מחמאות"

[זונה = פתיה, אחת שמוכנה לעשות הכול בשביל מעט מאוד]

"למה את זונה?"

[זונה = אחת שלא דופקת חשבון, מוציאה את עצמה מהכלל, החוק לא חל עליה]

וגם סתם "זונה" שמשמעויותיו מתגוונות בין "חוצפנית", "לא בסדר", "רמאית", "גסה".

 

רוב האנשים שמשתמשים בכינוי הזה הם נשים.

 

כשגבר קורא לי ככה ? וגברים קראו לי ככה כשעניתי תשובות לא לרוחם או כשניצחתי אותם בתחרות מדומיינת זו או אחרת ? חתכתי. גם כשקראו לי ככה חברים. יש משהו מאיים מאוד במילה הזו. זה לא סתם "רעה" או "אני שונא אותך". זה "מי את חושבת שאת? נדמה לך שאת מוצלחת ומיוחדת, אבל בסופו של דבר את חור מהלך". אז חתכתי. וכשקראו לי לחזור והסברתי מה הבעיה, אף אחד לא הבין.

 

אבל היום אני שומעת את המילה הזו בעיקר מנשים. נדמה ש"זונה" הולכת בעקבותיה של "כוסית", שהתחילה כמחמאת גנאי ונוכסה על ידי קהל היעד שלה ששתל בה משמעויות חדשות ומעצימות. אבל "זונה" זה סיפור אחר. זו לא מילה שמישהו המציא כתואר. המילה "זונה" מתייחסת למשהו מוחשי מאוד, לקבוצה גדולה של נשים שחיות בינינו. נשים שקופות שהייצוג היחיד שלהן בחיים שלנו, האנשים ה"נורמטיביים" הוא במילה אחת שהיא אוסף של משמעויות שליליות.

 

זוכרות שבבית הספר, כשלמדנו את פרק ב' בספר יהושע המורות מהדור הישן ניסו לטשטש את משמעות המילה "זונה" בסיפור על רחב והמרגלים? והמורות מהדור החדש אמרו "היא הייתה זונה, אבל היא עזרה למרגלים", וכל מה שהבנו היה שזו מילה רעה שמתארת אישה בעייתית. אף אחת לא חשבה שיום אחד המילה הזו תכוון אליה, מפי חברות שלה. אף אחת לא חשבה שיום אחד היא תפגוש אישה שהיא זונה ? מעל דפי העיתון, בראיון בטלוויזיה, בכנס אקדמי.

 

והזונה שתפגשו תהיה שונה מאוד מה"זונה" שנזרקה אליכן כשהעזתן או כששמחתן. היא תהיה אישה שתיראה כמוכן, אישה שהיא סכום ההפך של משמעות "זונה" שקוראים לכן. הזונה ואתן ? תגלו שאתן דומות וגם שונות, אבל שלכולכן קוראים באותה מילה שאיך שלא תהפכו בה לא תמצאו בה טוב. או מכובד.

 

מי שקורא לכן "זונה" נותן לגיטימציה לשימוש במילה הזו גם כשהיא לא מצביעה על זונה, מכשיר אותה, מכניס אותה לשיח שלנו, מאותת לכן שהוא חי בשלום עם הרעיון שיש נשים בעולם ש"זונה" הוא עבורן יותר ממילה.

 

(מחשבות על הקשר בין שפה ועולם בעקבות כנס בנושא זנות בישראל שנערך ביום רביעי, 9 במארס, בסמינר הקיבוצים)