כל שנה בישראל, יש כ-170 אלף לידות בבתי החולים. לא ברור מדוע ברגעים מכוננים כאלה אנחנו נחשפות ליחס מזלזל. נדהמנו לגלות כמה מקרים כאלה יש, וכמה עדויות כאלו קיבלנו אצלנו במערכת. הנה מדגם קטן של עדויות ששלחו לנו נשים שחוו יחס כזה במהלך הלידה. ליד כל עדות כזו, הוספנו עדות מעצימה ומחזקת שנשות צוות אמרו ליולדת. תראו את ההבדל בעצמכם, כי חיים ומוות ביד הלשון:

עוד באון לייף: 

* אני לא יכולה ליילד אותך כשאת על 4 על הרצפה כמו כלבה".

* "אני רק המיילדת, התפקיד שלי זה לעמוד עם הידיים מאחורי הגב ולא לעשות כלום. את נפלאה ולא צריכה עוד כלום".

* אני מבקשת מהרופא שיבדוק אותי עוד פעם אחת לפני שהוא שולח אותי לקיסרי. הרופא: "בשביל מה, אני לא מחפש מקום לחמם בו את האצבעות".

* "את נינג'ה חבל על הזמן" (רופא מדהים בסורוקה שהציל אותי מקיסרי).

* "מה את בוכה עכשיו? נגמר! אין תינוק, זהו!", רופא לאישה כשהיא בוכה בעת הפלה בשבוע 20.

* המיילדת: "את אמא לביאה אמיתית!".

* בת הדודה שלי ז"ל אחרי ניתוח קיסרי. היא התלוננה שמשהו לא בסדר והיא לא מרגישה טוב, אז האחות ענתה לה: "את אחרי לידה, לא בפיקניק". בסוף היא צדקה, ולא תפרו לה את הרחם. לצערנו, לאחר מספר שבועות איבדנו אותה.

* אני לפני אפידורל, בוכה מכאבים, ניגשה אלי מיילדת, ליטפה אותי בלחי ואמרה: "את גיבורה. את תעברי את זה".

* "את אימא עכשיו, את צריכה ללמוד להסתדר לבד", ואחרי שהתחלתי לבכות... "אסור לך לבכות, אימהות לא בוכות, הן צריכות ללמוד להסתדר לבד ולדאוג לתינוק שלהן בלי בכי ובלי אימא שלהן". אחות אחראית במחלקת יולדות אחרי שביקשתי שאימא שלי תישאר איתי בלילה הראשון.

* "עוד מעט את פוגשת את הבן שלך, תרגישי, הנה הראש שלו", שימנה אותי ועודדה אותי - "את נהדרת. עוד קצת והוא ייצא". המיילדת הקסומה מרגיעה מעודדת מחזקת וכך העניקה אנרגיה מחודשת לישורת האחרונה והמכריעה של הלידה.

* מיילדת עושה בדיקה פנימית אחרי אפידורל ואומרת: "רואה? עכשיו את לא מרגישה כלום. אני יכולה לעשות לך מה שאני רוצה".

* המיילדת המדהימה שלי, כשאמרתי שיש לי פחד מאיבוד שליטה אמרה שזה חשוב מאוד שהיא תדע את זה ושזה יהיה במודעות שלה. זכיתי בה. בלתי נשכחת. שלא לדבר על האנרגיה שהייתה בחדר כשביתי יצאה וכמה היא הייתה מדויקת איתי ועם הצרכים שלי מבלי שאדבר.

* "לא מגלחים בלידה טבעית שלכם?! היא נראית כאילו היא באה מאוזבקיסטן".

* "אנחנו נעשה את זה. אני אלחם שתלדי רגיל, את יכולה את גיבורה", מיילדת.

* ילדתי מלאכית עם תסמונת דאון. האחות בתינוקייה: "אתם כל כך חסרי אחריות, שניכם צעירים, לא חבל עליכם? למה לא עשיתם בדיקות בהיריון?!".

* מיילדת בלידה שנייה ראתה שאני מתחילה להתייאש בלי אפידורל ואמרה "את לא מוותרת, אני יודעת שאת מסוגלת, את עושה את זה!".

* שאלתי את המרדים למה הכנסת האפידורל כל כך כואבת, הוא ענה לי: "מה את רוצה, יש כאן 5 ס"מ שומן להיכנס פנימה".

* "איזה יופי שאת קשובה לגוף שלך ככה", מיילדת.

* "כבר עכשיו כואב לך? היית צריכה לחשוב על זה לפני שנכנסת להיריון".

* "שמעתי אותך מבחוץ, את גאווה למין הנשי", מיילדת.

* "הבחור עם הצלשים לא מגיע היום אז למה לנסות בכח להיות גיבורה? קחי אפידורל וכולנו נהיה רגועים".

* "תקשיבי, אנחנו לא לחוצים, כל אחת בקצב שלה... מה שחשוב עכשיו זה שתנשמי, תנוחי, תכבי את האור ותני לדולה שלך לעשות לך נעים... עוד שעה אגיע, ואני בטוחה שהכול יהיה טוב יותר". רופאה.

* בזמן ציר הפרעתי למרדים לשים את המחט - "את חושבת שאת האישה הראשונה שיש לה צירים, תגידי".

* "תני לו לינוק עכשיו כמה שהוא רוצה, אנחנו נחכה", המיילדת המדהימה שלי ישר אחרי הלידה.

* ילדתי פג. שנייה אחרי שהוא יצא ממני, הוא הועבר לסדרת בדיקות ולפגייה. בשנייה שניתקו אותי מהאינפוזיה רצתי לפגייה (רבע שעה הליכה) וכשהגעתי והתעלפתי מהתרגשות ובכי, אחת האחיות אמרה לי "איכס, את מדממת".

* המיילדת שלי אמרה לי "את מדהימה, את מעוררת השראה, כל הכבוד לך".

* בדיקה גינקולוגית. הרופא ממש צעק עלי להרפות (כאילו שהצעקות שלו זה מה שיגרום לי להרפות) וכשאמרתי לו שאני מנסה - "את לא מנסה בכלל! את אישה דתייה, למה את משקרת?! את משקרת! אי אפשר לעבוד ככה!" (הכול בצעקות). השפלה נוראית שאני לא אשכח לעולם.

* המיילדת בלידה הראשונה: "יופי, יופי, את יכולה. עכשיו את בלידה, זה שעת רצון. את יכולה להתפלל. ומתחילה לשיר "שיר למעלות". בלידה השנייה: "כן, כן, את מדהימה! וואו! איך את עושה את זה! מצוינת שאת!!", לידות שהן מתנות מהשמיים בזכות מיילדות-מלאכיות.

* אני בוכה ואומרת למיילדת בזמן שמזריקים לי אפידורל: "תגידי לי שהכל יהיה בסדר…" המיילדת בתגובה: "הכול יכול לקרות, את חתמת על הטופס ויתור".

* בלידה השלישית, המיילדת ענתה לי: "מה שתרצי, תגידי מה את צריכה וזה יקרה", מדהימה.

עמותת "נשים קוראות ללדת" לקחה על עצמה לטפל בנושא האלימות המילולית מיילדותית, ולוודא שאף אישה לא תחווה יותר יחס משפיל בזמן הלידה. לשם כך הוקם ?קו ליולדת?. לפי חוק זכויות החולה: ?מטופל/ת זכאי/ת לקבל טיפול רפואי נאות, הן מבחינת הרמה המקצועית והאיכות הרפואית, והן מבחינת יחסי האנוש", אז אם גם אלייך דיברו בצורה משפילה, אם גם את שמעת משפט מזלזל או מחליש, או נתקלת ביחס לא נאות, הגיבי לנו בעמוד שלנו ושתפי אותנו. אם המיילדת שלך אמרה לך משפט מדהים, שנתן לך כוחות ועודד אותך שתפי אותנו גם בזה. תיעוד המקרים יסייע לנו להראות לבתי החולים את היקף התופעה ולהביא לשינוי ממשי ביחס אנשי הצוות בחדרי הלידה.

חשוב לציין שאין אנו מתייחסות רק ללידה עצמה, אלא לכל טיפול גינקולוגי, בין אם מדובר בזמן ההיריון, הפלות, ובתקופת משכב לידה. נשמח לקבל שיתופים של חוויות שלכן ממיון נשים, ליווי היריון, רופאת נשים, אשפוז במחלקות היריון בסיכון, מחלקת נשים, יולדות, תינוקיה וטיפת חלב.

זכותך ללדת בכבודוביחד נשים סוף להתעללות המילולית בנשים.

רוצה ללמוד על הזכויות שלך בלידה? הצטרפי לקבוצה שלנו.

לעמוד הפייסבוק של קו ליולדת.

נשים קוראות ללדת היא תנועה חברתית שפועלת מאז מרץ 2001 להטבת תנאי הלידה בישראל. חברי התנועה פועלים להעלאת מודעות הציבור לזכויותיו סביב הלידה באמצעות תקשורת וכנסים, לשיפור תנאי הלידות בבתי חולים כך שיענו להגדרה הבינלאומית: "בית חולים ידידותי ליולדת ולילוד", לפתיחת מרכזי לידה חוץ-אישפוזיים, למיסוד לידות הבית והשוואת תנאי יולדות הבית והתינוקות הנולדים בבית עם אלו של בתי החולים ולהסדרת ביטוח מיילדות הבית, להקמת מסלול הכשרה ישיר למיילדות, להעשרת לימודי הרפואה במידע על לידות פיזיולוגיות וכן לקידום זכויות נשים לאחר הלידה.