מילנה לארסון בילתה שבוע באגם לוגו, בין מחוז סצ'ואן למחוז יונאן בסין, עם שלושה דורות של נשים מוסואו. המטרה: לתהות על קנקנה של המטריארכיה- שלטון האם, או שלטון הנשים, אם תרצו, המונהג במקום ולברר פרטים נוספים על התרבות הייחודית ועל חיי היומיום במציאות יוצאת הדופן הזו.

 

 

המוסואו היא קבוצה אתנית מטריארכאלית קטנה שמונה כ-40 אלף איש. בראש השבט עומדת צעירה בת 23 העונה לשם רשל קוסיבורוד. ברישומים מתקופות קיסרות מוקדמות כונה השטח עליו חיים שבט המוסואו כ"ממלכת הנשים" ובמקום שלטו מלכות בלבד.

 

נכון לתקופה הנוכחית, המטריארכיה בחברה פחותה יחסית למאות קודמות אולם הפן התרבותי מסורתי בה עדין נשמר. כך לדוגמא, המילים"נישואים", "אבא", "בעל" ועוד, אינם קיימים כלל בשפה וככל שלאישה יש יותר מאהבים, כך היא נחשבת לבעלת מעמד מכובד יותר.

 

 

קניה: כפר ללא גברים

אומוג'ה הוא כפר בצפון קניה של נשים שורדות אלימות החיות בו עם ילדיהן. כתבת ה'גרדיאן' ביקרה בכפר בו הכניסה לגברים אסורה

לכתבה המלאה

 

המשפחה הגרעינית היא ערך עליון בשבט המוסואו. האמהות הן ראשי השבט, שמקבלות עזרה מהאב הילדים, דודים וחברים. בני המשפחה נשארים יחד עד סוף חייהם, מתוך האמונה שאדם זר אינו יכול לחיות בשלווה עם משפחה בעלת דם זר לשלו.

 

הבנות חיות עם אמהותיהן ומקבלות חדר לעצמן אחרי שהן עוברות מעין טקס התבגרות שנקרא "טקס החצאית". גם הגברים חיים יחד עם משפחתם ומגיעים מדי לילה אל חדרי הנשים וחוזרים לביתם לפני זריחת החמה. הגבר לא אחראי לילד שייוולד כתוצאה מיחסי המין האלו. בנוסף, אין לדבר עם אחרים על מערכות היחסיים שיש לאדם או לבני משפחתו. בשל כך, רבים מהילדים לא יודעים מי האבות שלהם. למרות המגבלות וחוסר הידע לגבי זהות האב, החברה אוסרת על גילוי עריות וגוזרת עונש מוות על העוברים על החוק. 

 

צפו: