כבר כמה ימים שברחבי הארץ מסתובבת שמועה מרעישה: הנשיא קצב שם קץ לחייו. השמועה החלה באמצע השבוע שעבר בקטנה, בקרב אנשי התקשורת. כל העיתונאים החלו בבדיקות מול המקורות הטבעיים, שירות בתי הסוהר. להם זה כבר סיבוב שלישי של אותה השמועה בקדנציה הנוכחית של הנשיא האסיר.

גם כשהבנו ששוב מדובר בשמועה, הארץ רעשה. הדברים הגיעו לידי כך שיממה אחרי שירות בתי הסוהר "החמיץ" לקראת הפסח את השמועה, צלצלה אלי חברה, עורכת דין, והודיעה לי בנחרצות: "תשמעי יקירה, כדאי שאת זו שתדעי ראשונה. הנשיא קצב, שם קץ לחייו, ובעוד שעתיים תותר ההודעה לפרסום".

מיהרתי להרגיע את חברתי האהובה, ואמרתי לה שמדובר בשמועה, ובהחלט הודיתי לה על "הבלעדיות והראשוניות" ששמרה עבורי. עוד יממה חלפה, ועוד מבשרי בשורה, בהם קציני וקצינות משטרה, שמיהרו לבשר לי את גודל ההודעה המרעישה. נאלצתי להיות שוב המודיעה והמרגיעה שזו עוד שמועה, שמועה ורק שמועה.

הפעם כבר בא לי לצרוח: היי, זו שמועה קשה שהרגה כבר בפעם השלישית, אסיר אחד שיושב בנחת באגף התורני של כלא מעשיהו. כל מה שהוא רצה, היה בסך הכל לצאת לחופשת הפסח הביתה, ונדחה.

מנגד, חייבים להודות שלעתים, אבל רק לעתים, שמועות הופכות לאמת. כמו למשל השמועות שהתהלכו שנים על הנשיא קצב. לא זו על ההתאבדות שלא קרתה, אלא על ההטרדות המיניות והנשים שפגע בהן.

הנערה שהתאבדה, הקצין ההומו

השמועה הזו לקחה אותי לשמועות רבות אחרות, שמועות מזמנים רחוקים וגם קרובים. שמועות על גברים, על נשים, על מפורסמים ומפורסמות. שמועות מזיקות, שהפכו לאנשים האלה את החיים והותירו אותם חסרי אונים.

אני זוכרת את השמועה על נערה צעירה  בתיכון ברמת השרון  שטענה שהנערה היא קלה להשגה, שהיא המזרון של השכבה. בעקבות השמועה הנערה ניסתה לשים קץ לחייה שהפכו לגיהנום. לא עזרו ההכחשות, התחינות והשבועות שהיא עדיין בתולה. ביאושה, בסוף היא בלעה כדורים ובנס התגלתה. היא פונתה לבית החולים "מאיר", עברה ניקוי ושטיפת קיבה- וניצלה.שמעתי כבר שמועות על אישים במערכת הפוליטית, על אנשי ציבור ושמועות על קצינות וקציני משטרה. כמו זו, למשל, על קצין בכיר שנצפה בחוף הים עם קצין אחר, ואפילו תועד בידי יחידה מובחרת. השמועה, שהכתה גלים במשטרה, התגלתה כאגדה לא מצחיקה וכמעט גרמה להרס משפחה.ושמועות בעולם הדיגיטלי, עפות תוך שניות.

שמועות על "בינו ובינה" לבסוף מתגלות כבדייה, שלא היתה ולא נבראה. כמו הסיפור המפורסם על החתונה, במהלכה קמה הכלה ודיווחה כי תפסה את אחותה מקימת יחסי מין עם מי שעומד להיות בעלה ולכן היא מבטלת את החתונה. עשרות, אם לא מאות אנשים, דיווחו ונשבעו בתחילה שהיו בחתונה. כשלחצו אותם סיפרו כי קרוב שלהם, היה -  ראה – שמע – וסיפר. לבסוף הכל התגלה כעורבא פרח.

לכן, בבואנו להפיץ שמועות, להוסיף מטבלים ולהתייחס אליהן כאל דברי אלוהים חיים כדאי שנעצור, ולו לשנייה, כי נשוא השמועה הבאה יכול להיות כל אחד ואחת מאיתנו. ואחר כך לך תוכיח שאין לך אחות.