ישנם יתרונות רבים לביטחון עצמי - אנשים בטוחים נחשבים אמינים יותר, יש להם השפעה חברתית גדולה יותר וסיכוי גדול יותר להיבחר לתפקידי מנהיגות. לפיכך, זה לא ממש מפתיע שביטחון עצמי מהווה יתרון גם בחיים הרומנטיים אולם מסתבר שבעולם הדייטינג מדובר ביתרון עצום. קבלו חדשות רעות לבחורים החמודים והכנים של העולם. המדע אישר כי את מה שכולנו חששנו ממנו: לטובים ולכנים מביננו יש סיכוי נמוך יחסית להצליח ביחסים בינו לבינה. ספוילר: אם אתם מרגישים שאתם מצליחים למשוך אליכם רק אנשים יהירים, זחוחים ומלאים בעצמם, שווה לכם להמשיך לקרוא.

 

עוד באון לייף:

 

מחקר שפורסם בכתב העת Personality and Social Psychology עסק בביטחון עצמי באמצעות פרופילים אישיים של גולשים באתרי הכרויות באינטרנט. רוצים שורה תחתונה? הנה: אנשים שמשקרים מעלים את הפוטנציאל שלהם להצליח בזירה הרומנטית.

 

 

המחקר המקיף כולל חמישה ניסויים נפרדים. עבור ארבעת הראשונים נלקחו 3,000 נשים וגברים שחולקו ל- 4 קבוצות שונות- הומואים/לסביות, גברים סטרייטים, גברים ונשים המגדירים את עצמם כדו-מיניים ונשים סטרייטיות. כל אחד מהמשתתפים התבקש ליצור לעצמו פרופיל היכרות באינטרנט. לצורך הפרופיל, הם נדרשו למלא שאלון שביקש מהם לדרג עד כמה הם מבינים בנושאים מסוימים שחלקם, למעשה, כלל לא קיימים. מי שטען למומחיות ב"אולטרה-שומנים" או ב"סטיגמת המשפט" סומן כבעל ביטחון עצמי מופרז.

 

הניסוי הראשון חשף, באופן מעציב למדי, כי הפרופילים של אלה עם התשובות המופרזות והמופרכות ביותר זכו לדירוג גבוה בהרבה מאלה שענו בכנות.יחד עם זאת, הניסוי השני הראה כי אותם בעלי הפרופילים נתפסו כשחצנים וכיהירים.

 

 

כך נראה ערב של אישה באתר הכרויות

 

נופר שדה בילתה יומיים בשני אתרי הכרויות ו"נהנתה" מעשרות הצעות מגונות, מאות שאלות מכוונות מטרה, המון הערות סקסיסטיות ואווירה סליזית שלא הייתה מביישת את צמרת מועדוני החשפנות. ברוכים הבאים לשוק הבשר המוצלח בעולם

לכתבה המלאה

 

כאן זה כבר נהיה מעניין: לניסוי השלישי הוסיפו החוקרים אלמנט תחרותי כדי לראות איך אנשים מתמודדים עם מתחרים בעלי ביטחון עצמי נמוך משלהם. בתרחיש היכרויות היפותטי התחרו 556 משתתפים חדשים על לבו של בן זוג פוטנציאלי אחד. גם המשתתפים האלה נדרשו ליצור פרופיל היכרויות ורמת האמינות והביטחון נבחנו גם בפרופילים החדשים.

 

המשתתפים הוזמנו למעין ערב סינגלס שאורגן על ידי אתר ההיכרויות למציאת בן זוג לאדם ספציפי אחד (סטייל תכנית הריאליטי 'קחי אותי, שרון" וכו'). לאחר שכולם קראו את הפרופילים של כולם, הם לחלוטין איבדו עניין בבן הזוג הפוטנציאלי עבורו הם לכאורה הגיעו. למרבה הצער, את עיקר העניין שלהם הם מצאו דווקא בשיחה עם היריבים הפוטנציאליים (מאותו המין).

 

אז הראו למשתתפים חמישה פרופילים בעלי ביטחון עצמי מופרז מהניסויים הקודמים של המחקר ואמרו להם כי אלה האנשים מולם הם מתחרים על תשומת לבו של האדם שהצית את התעניינותם. לאחר מכן הם התבקשו לענות כמה קל הם מאמינים שזה יהיה להתחרות מולם והאם הם היו מצטרפים לשולחן משותף איתם ועם האדם בו הם מעוניינים.

 

 

עם תוספת של אלמנט התחרות, החוקרים מצאו כי אנשים בחרו  להימנע מתחרות עם "יריבים" בעלי פרופילים יהירים ובטוחים בעצמם. אלה נחשבו לאנשים מוצלחים שקשה להתחרות מולם. התוצאה: מרבית האנשים נטו לבטל מראש אופציה רומנטית היפותטית מתוך תפיסה ש"אין להם סיכוי". במקום לנסות לפלרטט עם האדם שאיתו רצו לפלרטט, הם בחרו שלא לנסות כלל להתמודד על לבו כי "היריבים" נתפסו כמוצלחים יותר מהם.

 

ניסוי נוסף אישר שוב את הממצאים הללו אולם לא רק אותם אלא גם את הצד השני של המטבע: מסתבר שאותם בעלי פרופילים יהירים דווקא שמחים מאוד להתחרות על פרטנר רומנטי. המשמעות היא שמי שבונה לעצמו פרופיל עמוס שחצן ועמוס בביטחון עצמי צריך לקחת בחשבון שפרופילים מקבילים, מופרכים ומוצלחים לכאורה, דווקא ישמחו להיכנס איתך ראש בראש.

 

תארו לעצמכם שאתן בבר וגבר עלוב אבל עמוס בביטחון עצמי ניגש לשוחח איתכן. בכל אותו הזמן, יכול להיות שישנם אנשים ביישנים ואיכותיים יותר שמעוניינים בכן לא פחות אבל עכשיו הם מאוימים מדי מכדי לפנות אליך - הם רואים איך האדם הזה שמפטפט איתך נראה ולא בא להם להתמודד מולו. המשחק עבורם נגמר והגברבר העלוב נשאר לבד במערכה.

 

בשורה התחתונה, החוקרים מצאו כי ביטחון עצמי מופרז למעשה מגביר את סיכוייו של אדם להצלחה רומנטית בסביבות תחרותיות. זה אולי נראה מנוגד למה שאנחנו מאמינים שאנו מחפשים בבני הזוג שלנו (בתאוריה, אף אחד לא אוהב אגואיסטיים מלאי חשיבות עצמית) אולם מחקרים אלה מצביעים על כך שבעלי ביטחון עצמי מופרז עשויים להצליח לעתים קרובות יותר פשוט כי יש להם את החוצפה להישאר במשחק.