בראשית היה פה רק חול וחול. האופנה המקומית נחלקה בין מה שהבאת איתך במזוודה מארץ המוצא (קרי: חליפת שלושה חלקים, שמלות מלמלה ומעילי פרווה שלא עמדו בעומס החום), או לחילופין מלבושים שהושאלו מילידי המקום ונועדו להתמודד עם תנאי האקלים הקשים (גלביה וכאפיה). לאט-לאט החלו לצוץ פרטי מפתח שיכולנו לתייג אותם כ"ישראלים" ותמיד בהסתייגות. גלביות שהתמודדו עם החום ורפרפו למיקום במזרח התיכון, שמלות אתא ומכנסי חאקי קצרים, סנדלים תנ"כיות ואוברולים לעבודה בשדה. שישים שנה אחר כך והטעם הישראלי מפוזר, מבוזר ונשען בדרך כלל על טרנדים בינלאומיים שעוברים פה גיור מהיר בזכות הרשתות הזרות. גם אותם פריטים ישראלים שהופיעו בהפקות אופנה קדומות, בכרמים, בשדות ובערים, עברו תהפוכות רבות כל כך, עד שלא ניתן לזהות בהם את הפריט הצנוע מפעם. 
 
לכבוד יום העצמאות, חזרנו להתרפק בנוסטלגיה על פריטי אופנה ישראלים ולבדוק איזה שינוי מודרני ועכשווי מציעות עבורם רשתות האופנה ב-2015: 
 
 
אוברול
אז: פריט עבודה פרקטי לשדה ועבודות המשק, מרובה כיסים ועם גזרה בסיסית שיכולת לסחוב איתו מהחליבה בבוקר ועד אסיפת החברים בערב. 
היום: פריט לבוש מאתגר שמתאים לשלוש גזרות אופטימליות: גבוהה. רזה. או גבוהה ורזה. לשמחתנו, העונה צצו גם כמה אוברולים זורמים שיחמיאו גם לגזרות גוף שמאמינות בטשטוש כדרך חיים, ובאבזור הנכון יכולים להעביר אותך גם בליינד דייט מסקרן. 
לשלב עם: אם את בשעות היום, לכי על נעלי עקב, תכשיט משמעותי ומשקפי שמש שיסתירו אותך מהעולם. אם את בשעות הערב: תוסיפי ליפסטיק
 
 
מימין: פוקס, 180 שקל; סאקס, 980 שקל; קסטרו, 399 שקל. 
 
 
חאקי
אז: הצבע הכי שימושי שיש, שכיסה הכל - מברזנטים ועד שמלות ערב. סתם, לא היו שמלות ערב. החאקי הצבאי סייע לערבב את תודעת "כל העם הצבא" גם לתוך החיים הציבורים והפרטיים, וכולנו היינו מוכנים לגיוס בכל דקה, או מקסימום לפעולה בתנועה. 
היום: כל שתי עונות, במחזוריות מדויקת, מחליט מישהו בצמרת האופנה המקומית ש"הטרנד הצבאי" חוזר ומציף את השוק בפריטי חאקי שמטפסים על כל חלקה טובה. כן, חזיית חאקי כבר השגת?
לשלב עם: יש הרבה דברים להגיד על חאקי, אבל האסוציאציה המידית תמיד חוזרת לבה"ד 12. אפשר לשלב עם חולצה לבנה למראה חגיגי, או ג'ינס למראה קז'ואלי. 
 
מימין: שמלת חאקי, אמריקן איגל, 160 שקל; שורטס חאקי, מיה וולאס, 199 שקל; שורטס, ברשקה, 130 שקל; טי שירט, טימברלנד, 229 שקל. 
 
 
סנדלים תנכיות
אז: ה-נעליים הישראליות, מהסוג שתר את שבילי הארץ, יוצא לפעולות תגמול מעבר לים ומתעלם לחלוטין מהצורך בפדיקור. 
היום: הסנדלים התנ"כיות/סנדלי השורש הפכו להיות הנעליים הכי נחשקות לקיץ 2015 ומעצבי-על כבר נדרשו לסוגיה והציבו גרסאות מעוצבות משלהם באלפי דולרים. מה שמוכיח שאמא שלנו צדקה ואסור לזרוק אף פעם שום דבר. 
לשלב עם: שמלה קיצית ופרחונית, כובע קש ונונשלנטיות מקומית. 
מימין: קלרקס, 600 שקל; Vilais בשופרא, 540 שקל; שוז, 950 שקל.  
 
 
חולצות "רוסיות" 
אז: פירוש מקומי ל"חולצה חגיגית" שהביאו איתן העליות מרוסיה. הולך מעולה עם שירה בציבור, התגפפויות בגורן וריקודי עם.
היום: כמעט כל רשת אופנה מציגה את הגרסה שלה לחולצה הרקומה, רק שהבדים היום זולים יותר והרקמות עברו מעבודת יד למכונות תעשייתיות בפאתי פונג יונג. 
לשלב עם: חצאית קפלים כחולה ופלטפורמות מחמיאות לכבוד המראה הנוסטלגי, או עם ג'ינס קצר ושיער קלוע בצמות אם את בר רפאלי
 
 
מימין: יפו תל אביב, 60 שקל; זארה, 229 שקל; מסימו דוטי, 355 שקל.  
 
 
גלביה 
אז: חם פה. וכשחם אנחנו מדברי על 40 מעלות בצל ו-200% לחות. גלביה שהושאלה משכנינו למרחב אומצה מיד כפריט חובה כדי להתמודד עם הקיץ הישראלי וקסמה לתיירים הלומי הלבנט שהגיעו לבקר. 
היום: הגלביות עברו דרך ארוכה, בעיקר דרך הריזורטים של אירופה, והתקבעו כבגד חופשה ובשנתיים האחרונות גם כפריט לגיטימי ללכת איתו לעבודה. היום, קשה למצוא ארון ישראלי נטול גלביה. 
לשלב עם: סנדלי קש קלועים, פריטי הלבשה תחתונה בצבע גוף (כי הן תמיד שקופות) וכל שרשראות הזהב שתצליחי למצוא בקופסת התכשיטים שלך. 
 
 
מימין: גלביה H&O, מחיר: 99 שקל; אלמביקה, 989 שקל; טומי הילפיגר, 499 שקל.  
 
 
שמלה של אתא 
אז: הרבה לפני פלישת הרשתות הזרות וקניוני ענק בכל פינה הייתה אתא. ולאתא היו שמלות בד פשוטות, פרקטיות להחריד ויכולת לקנות אותן בנקודות (או לחסוך את דמי הכיס שלך במשך שנים). הגזרה הפשוטה הבטיחה שוויון אופנתי ואיכות הבדים הבטיחה אורך ימים. כיום הן נחשבות לפריטים סופר מבוקשים בחניות יד שנייה. 
היום: השוויון הוחלף ברצון להגדרה עצמית, או מקסימום בקצת אינדיבידואליות אופנתית והשמלות הכחולות התקצרו, התארכו, התרחבו והצטמצמו כדי שלכל אחת תהיה את השמלה שמתאימה לה. ורק האיכות הידרדרה. 
לשלב עם: צעיף קיצי, סניקרס מעודכנות ומודעות צרכנית.    
 
 
מימין: אפרתה, 349 שקל; דורין פרנקפורט, 590 שקל; קסטרו, 299 שקל.  
 
 
ג'ינס קצר 
אז: אמרת ישראלי, אמרת קז'ואל בסיסי ומה יותר בסיסי מהג'ינס הקצר שהגיע לפה בשנות השישים ומאז לא עושה סימנים של להיעלם? 
היום: לכל אחת יש כמה זוגות בארון. מנעד הג'ינסים המקומי התרחב פלאים ומציע יצירות מופת שמתחילות ב-1,000 שקל לחתיכה (!) בחתימת המעצב או בייבוא המוני מסין ב-49.90. אם בעבר הג'ינס הקצר נשמר בגזרת הנוער, היום אפשר לראות אותו גם על סבתות מעודכנות ועוללים בני יומם. 
לשלב עם: מה שאת רוצה. חולצה קצרה, חולצה לבנה ואפילו, כן,כן, חולצה מכופתרת. 
 
 
מימין: אריסטו שמט, 300 שקל; NUMPH לסטורי, 479 שקל; פפה ג'ינס, 630 שקל.  
 
 
חולצות לוחמות 
אז: תדע כל אם עבריה כי לוחמי דוכיפת (ניצחון!) טוחנים במבה בשמירה. או משהו דומה. אין לך חולצת יחידה שגנבת מהחבר בצבא? אל תקראי לעצמך ישראלית. וכן, קוראים לזה סנטימליזם.  
היום: כיתובים על חולצות כבר לא נשמרים היום רק ליחידות הקרביות וחלק מיחידות העלית בשלישות. במקום זה אפשר למצוא משפטים מתחכמים על כל חתיכת בד, הצהרת כוונות וסתם ד"שים מהעבר. החולצה כפרק גרוע במיוחד של מוזיקה בגלגל"צ. 
לשלב עם: ג'ינס בגזרה גבוהה, ז'קט טוקסידו ומבט מתוחכם. 
 
 
מימין: המשביר לצרכן, 90 שקל; פרופיל, 180 שקל; דיזל, 230 שקל.  
 
 
תכשיט עם חמסה 
אז: טפו-טפו-טפו, חמסה עליך. כולנו מנשקי קמעות ומזוזות והחמסה התנשאה מעל כולם. על עגלות תינוקות, ליד מפתח הלב ובעיקר בפיהן של הסבתות. הרי עין רעה עורבת בכל מקום. 
היום: בהמשך לגל האתני שתוקף בכל פינה ובכל בית אופנה שמכבד את עצמו, גם הקמע היהודי-מזרחי עבר אינטרפרטציה מודרנית ושולב בשרשראות יוקרתיות, צמידים שווים ואפילו בזארה הדפיסו אותו בכמה חולצות לפני כמה עונות. 
לשלב עם: כל מה שאת לובשת. אולי לא יועיל, אבל בטח לא יזיק. טפו! 
 
 
מימין: YOYO ,32 שקל; אסוס, 48 שקל; פנדורה, החל מ-250 שקל. 
 
 
כובע טמבל 
אז: היה זה הקריקטוריסט דוש שתבע את כובע הטמבל והסנדלים התנ"כיות (ע"ע) בדמותו של שרוליק, הישראלי האולטימטיבי שתר את הארץ במכנסיים קצרים ומבט סקרן. הכובע הגן על הישראלים העובדים משמש המזרח התיכון הקופחת, ועבר מאב לבן כציווי עליון להגן על העורף. 
היום: כובע הוא אקססוריז לכל אדבר וגם הטמבל כבר לא כל כך טמבל. במקום צבע החאקי (ע"ע) הסטנדרטי הוא מגיע בשלל צבעים והדפסים ונחשב ללהיט חופים היסטרי. 
לשלב עם: בגד ים נכון, גלביה ומבטא צרפתי. 
 
מימין: אסוס, 72 שקל; קולומביה, 160 שקל; SYUSSY , 200 שקל; אסוס, 72 שקל.