מתי בכלל לצאת לדרך עצמאית

כדי שהעסק יצליח אני ממליץ לצאת לדרך עצמאית לאחר שצברת ניסיון משמעותי ומספק בתחום בו הנך רוצה לעסוק.  כשיש לך את הידע המקצועי, הניסיון, ההכרה והביטחון, רק אז שווה לעשות את הצעד. מומלץ מאוד לצבור ניסיון בחברות וארגונים גם כדי ללמוד שיטות עבודה, לחזק את הפן המקצועי, לצבור ניסיון ולהרחיב את הפורטפוליו וגם כדי להיחשף לאנשים, טיפוסים וסוגי לקוחות שונים.

 

ניהול סיכונים

לא יוצאים לדרך בלי ניהול סיכונים של העסק. כל בעלת עסק חייבת לדעת את כל הסיכונים הכרוכים בעסק וכדאי לעסוק בכך עוד לפני היציאה לדרך. כל מי שפותחת עסק חדש חייבת לנהל טבלה מסודרת עם כל המספרים של העסק, התכנית הכלכלית שלו ,הכנסות מול הוצאות, יעדים וכדומה, מתך הבנה שהמספרים שעל גבי טבלת האקסל הם נחמדים ולוגיים אבל במציאות הם יכולים להכריע את עתיד העסק. רק כך אפשר לראות האם העסק עומד ביעדים שהקצבנו לו. במידה ולא, רצוי לעשות הפקת לקחים, לעצור ולנתח מה לא עובד ולא להמשיך קדימה בגישת ה'יהיה בסדר' ולהמשיך ולצבור סיכונים וחובות. בנוסף, אני ממליץ בחום לכל בעלת עסק לעבוד בצמוד ליועץ השקעות או יועץ ארגוני/עסקי שיעזור לך להבין את מצבך בכל רגע נתון.

 

בניית תכנית שיווקית נכונה

בניית תכנית שיווקית נכונה כוללת שלושה שלבים עיקריים:

1. הביני את השוק הרקע והסביבה בה העסק שלך פועל.

2. הגדירי יעדים ברורים- לאן את רוצה לקחת את העסק ומה את רוצה להשיג.

3. הכיני תכנית פעולה טקטית מפורטת כיצד לעשות זאת.

 

איך פותחים עסק

 

מיפוי קהל היעד

בעלת עסק חייבת להבין מיהו קהל היעד שלה, מה כוחה ומהם מאפייני התחרות בסביבה שלה. הגדירי מי קהל המטרה שלך והתמקדי בו, השקיעי את מירב המאמצים והמשאבים בהבנת צרכיו ונתינת מענה עליהם. תפתיעי את קהל היעד בכך שאת מבינה, מכירה ויודעת מה הוא צריך ותכווני לשם בשיווק שלך. היום הכלים להגיע לקהלים מפולחים, נגישים וזמינים יחסית. ניתן באמצעות האינטרנט לפלח ולהגיע באופן ממוקד הישר ללב קהל המטרה שהגדרת.

 

גודלו הריאלי של העסק

גודלו של העסק שתלוי במאפייניו כמו למשל היחס שבין מבקר לרוכש, למשל חנות רהיטים שמדי יום פוקדים אותה 100 אנשים אבל רק 30 מתוכם קונים. בעלת עסק חייבת להבין מהו גודלו הריאלי של העסק. ברגע שהיא מגדירה את גודלו, הצעד הבא זה להגדיר את היעדים שלו, החזון הריאלי העתידי ומהו האחוז מכלל השוק הרלוונטי אותו משרת המוצר או העסק.

 

הגדרת ייחוד העסק

בעלת עסק חייבת להגדיר מהו הייחוד של העסק שלה על פני מתחרים בתחום, איזה ערך מוסף היא נותנת שאין לאחרים בתחומה- האם הוא במחיר, במגוון המוצרים, באיכות השרות? שיווק העסק מבוסס על הנתונים הללו והם, בסופו של דבר, יבהירו ללקוח למה כדאי לו לבוא דווקא אליך.

 

איך פותחים עסק

 

מינוף העסק בעידן הטכנולוגיה/גלובליזציה

קידום עסק הוא אתגר מתמשך והכרחי עבור עסקים באופן כללי ועבור עסקים קטנים בפרט. בין אם את נמצאת בתחילת דרכך כעצמאית ובין אם את כבר שנים בעסק, קיימות כיום אסטרטגיות שיווקיות מוכחות שיעזרו לעסק שלך לזכות בלקוחות חדשים מבלי לבזבז הון תועפות על כלים שבעבר היו זמינים רק לעסקים גדולים. היום ניתן לעשות כמעט הכל דרך המחשב כולל שיווק העסק ומינופו. ניתן לקדם את העסק בארץ ובחו"ל דרך פגישות אונליין ומצגות גם בלי להיות נוכחת פיסית במקום ובעקרון לא צריך לקום מהכסא כדי להקים ולנהל עסק מצליח. כדאי כמובן לנצל את כל הרשתות החברתיות והאפשרויות הקיימות כדי לקדם את העסק ולעשות כמה שיותר באזז.

 

הקמת אתר אינטרנט

אחת הטעויות הנפוצות של בעלי עסקים היא שהם חושבים שהם לא צריכים אתר אינטרנט כי הם עסק מקומי וקטן. 97% מהצרכנים מחפשים באינטרנט מוצרים ושירותים לסוגיהם. נראות היא שם דבר- אם אתה לא שם= אתה לא קיים. היום זה הכרחי ולמרבה השמחה, זה כבר לא מסובך או יקר באופן משמעותי. זוהי צורת התקשורת המקובלת והאפקטיבית ביותר לעסק שלך.

 

איך פותחים עסק

 

יחסי ציבור

אני ממליץ לעשות יחסי ציבור לעסק שיהיו מכוונים בעיקר לקהל היעד הספציפי שמתאים לעסק ולמוצריו. אם למשל פתחת חנות למזון בריא  אז עלייך לכוון לספורטאים, כאלה שעוסקים בבריאות הגוף והנפש וכדומה.

 

מעקב אחר האסטרטגיה השיווקית של העסק

טעות נפוצה של בעלי עסקים היא חוסר מדידה ומעקב אחר התוצאות של האסטרטגיה השיווקית שהם בחרו. אם את לא עוקבת אחר השיווק ותוצאותיו את לא יודעת באמת מה עובד. אדם חכם אמר פעם שזה בסדר לעשות טעויות, כל עוד אתה לומד מהן. אם את לא מצליחה לעקוב אז אין לך דרך ללמוד מהטעויות שלך ולקדם את השיווק שלך. אין לך אפילו דרך לדעת אם בכלל עשית טעות שיווקית והגרוע מכל- לא תמצאי את הדרך לתקן אותה וכך ייווצר מצב של בזבוז מוחלט של תקציב השיווק.