כאשר אתם באים לשכנע, אם אתם מתמהמהים, אתם מפסידים. פעמים רבות הרצאות לא משיגות את המטרה שלהן מכיוון שהן לא מציגות מסלול ברור שמוביל את השומעים לפעולה. אז איך תעשו זאת נכון? הנה כמה טיפים חשובים:

הרצאות רבות אינן משיגות את המטרה. צילום: shutterstock
 

1. דעו מה אתם רוצים

לפני שתתחילו לחשוב על תוכן הדברים שלכם, חשוב שתדעו מה המטרה שלכם - מה אתם רוצים להשיג בדברים שתאמרו. זה רעיון טוב להתחיל את תהליך התכנון בכתיבה של המשפט הבא: "כאשר אסיים את דברי הקהל שלי..." ולסיים את המשפט הזה עם איזושהי פעולה ספציפית.

עמימות היא האויב, ולכן משפטים כמו "הקהל שלי יבין טוב יותר את הפרויקט שלי", חוטאים למטרה. הציבו מטרה מוחשית ומושכת, ואז בנו את התוכן סביבה כך שהוא יכלול את כל מה שהקהל צריך לדעת, להרגיש ולהאמין על מנת שיבצע את הפעולה שקבעתם. 

 

2. לזכות בקהל

זכרו שהמטרה שלכם היא לא לכפות על הקהל ציות, אלא לשכנע אותו לעשות את מה שאתם רוצים. תמיד הניחו שהקהל שלכם מורכב מאנשים טובים ושקולים שכנראה לא בקיאים בחומר כמוכם. אל תתמכו באופן נחרץ רק בצד אחד של סוגיה - הראו הבנה לכל נקודות המבט ואם נדרש הסבירו את הסיכונים או המכשולים בבחירה שלכם וכיצד ניתן לצמצם אותם. 

במהלך ההרצאה השתמשו בשילוב של כמה גישות: גם בגישה לוגית, גם בגישה אתית וגם בגישה אמוציונלית. השתמשו גם במגוון ראיות על מנת לתמוך בטיעוניכם השונים: עדות של מומחים, סטטיסטיקות, דוגמאות מהחיים או ניסיון אישי.

3. יתרונות ומכשולים

נתחו את הקהל - הבינו מהם היתרונות האישיים והעסקיים שלו בכך שיפעל כפי שאתם רוצים. אילו מכשולים יכולים למנוע ממנו לעשות זאת? נסו לעשות סיעור מוחין סביב השאלות הללו ולהציף רעיונות חשובים.

אחרי שסיימתם עם זה, בחרו את שלושת העניינים המשפיעים ביותר עבור הקהל הזה ונסו למצוא חיזוקים והוכחות שיוכלו לנטרל את המכשולים או לחזק את היתרונות שגיליתם. 

 

4. בנו את ההרצאה נכון

רטוריקה טובה ושוטפת בנויה על מבנה רעיוני מוגדר היטב ואמין:
בתחילת דבריכם תפסו את תשומת הלב של הקהל עם אנקדוטה, שאלה או נתון סטטיסטי מדהים. כעת כאשר הקהל קשוב, הצהירו בשורה אחת במה עוסקת ההרצאה שלכם.

 

לאחר מכן הציבו "מפת דרכים" - את השלד של ההרצאה והטיעון המרכזי שלכם, כך שהקהל ידע מה הוא עומד לשמוע. למשל: "אתם חייבים להצביע לי משלוש סיבות: ידע, יכולות ותשוקת עשיה". לפחות 75% מההרצאה שלכם צריכה לעסוק בפיתוח שלושת הנקודות האלה, כאשר כל אחת צריכה להיות מגובה בדוגמאות ותמיכה נוספת.

  
בסיום, סכמו את הנקודות המרכזיות שלכם במשפט אחד ונסחו את ההנעה לפעולה. זה יכול להיות ישיר כמו "בקרו באתר שלנו" או פחות ישיר כמו פירוט הקשיים שיעברו על הקהל אם לא יעשה את מה שאתם רוצים שיעשה. נאומים חזקים באמת גם סוגרים מעגל עם הדברים שנאמרו בפתיחה, בצורה זו או אחרת. זה גם מונע את המבוכה בהצהרה "כאן סיימתי". 

5. העבירו את המסר כמו מקצוענים

יוסיין בולט הוא לא סתם האדם המהיר בעולם - הוא גם האדם המהיר בעולם כאשר צופים בו 80 אלף אנשים באצטדיון ומיליונים בבית. הרצאה לקהל היא הופעה וכמו בולט, אתם צריכים להיות מסוגלים לבצע אותה באותה איכות גם בתנאי לחץ. מבנה ברור של הרצאה והרבה אימון הם הדרכים הטובות ביותר לצלוח את המשימה.

ובכל זאת, הנה כמה טיפים:

 

- במקום לזכור את כל ההרצאה בעל פה, היו מסוגלים לבנות אותה מחדש מחמישה אלמנטים: 10 המילים הראשונות, המסר, שלושת היתרונות, הסיכום ו-10 המילים האחרונות. 
- צלמו את עצמכם מתאמנים ולמדו מהתוצאה.
- השתמשו בהבעות ובידיים על מנת להדגיש נקודות. 
- שמרו על קשר עין עם הקהל.
- גוונו את קצב וטון הדיבור שלכם.
- אל תדברו מהר מידי. זה לא מרוץ.

בהצלחה.

 

הכותב הוא מרצה בבית הספר IESE באוניברסיטת נבארה