טיול להר צובה ולעין צובה

מסלול שמתאים למשפחה עם ילדים, נמשך כשעה וחצי, כשני קילומטרים של הליכה. עולים בכביש לכיוון הר צובה. משמאל תראו  שלט של פארק רבין ודרך עפר העולה שמאלה (צפונה) לשרידי הכפר הערבי צובה, היושב על חורבות המבצר הצלבני בלמונט. עקבו אחר סימון השבילים. בפסגה תראו שרידי כנסיה צלבנית ובורות מים חצובים, ובמדרונות תראו שרידי חומה. מפסגת ההר יש תצפית מרהיבה להרי ירושלים והרי חברון (אזור גוש עציון).

 

 

ממשיכים מזרחה בכביש ויורדים כחצי קילומטר עד "חניון היובל". שם אפשר לעשות הפסקה קלה לפיקניק. מהחניון ממשיכים דרומה (למטה) בדרך עפר. לאחר כ-300 מטר פוגשים את דרך המטעים, פונים ימינה (חפשו שילוט), ויורדים שמאלה בשביל תלול לעין צובה. מכאן זה הופך לטיול במים - אפשר להיכנס לנקבה המוארת (תמורת תשלום סמלי). זוהי מערכת נביעה תת קרקעית, בה מי הנביעות זורמים מתוך שתי נקבות נביעה חצובות באורך 11 מטר וממספר כוכי נביעה קטנים נוספים, אל אולם תת-קרקעי חצוב ומקורה שנבנה, כנראה, בתקופה ההרודיאנית. המים מתרכזים אל מנהרה באורך 43 מטר ויוצאים לבריכה קטנה ששימשה כסביל – מקום מילוי מים והשקיית העדרים. ממנה נמשכת אמת מים חצובה לבריכת איגום תת קרקעית, המרוחקת מהסביל כ-25 מטר. לאחר ביקור והתרעננות במי המעיין הליכה רגלית של כרבע שעה שמאלה (מערבה) בדרך המטעים תוביל אתכם בחזרה לרחבת "אורן".

 

 

עין צובה פתוח לביקור ללא תיאום בכל יום בשבוע; הנקבה התת קרקעית פתוחה לקהל בימים ו' ושבת בשעות 11:00-15:00; בימים א'-ה' יש לתאם עם אלכס טמיר בטלפון 054-5637068

 

טיול רטוב בשמורת עין-גדי

במקום הנמוך ביותר בעולם נמצאת שמורת עין-גדי, ששני נחלי איתן עוברים בשטחה: נחל דוד בצפונה ונחל ערוגות בדרומה.ארבעה מעיינות מתוקים נובעים בה: עין דוד בנחל דוד, עין ערוגות בנחל ערוגות, מעיין שולמית ומעיין עין-גדי במדרונות שבין הנחלים.  

צירוף המיקום הגיאוגרפי בבקע ים המלח, הנוף המצוקי ומקורות המים המתוקים, מאפשרים למגוון גדול של צמחים ובעלי חיים, האופייניים לאזורים גיאוגרפיים שונים לחיות אלה בצד אלה.

 

 

מסלול הטיול של נחל דוד תחתון מותאם לכל המשפחה, והוא עובר במפלים ובבריכות מים עם צמחיית נחלים, ושיאו במפל דוד. חשוב לציין כי בנחל דוד הכשירה רשות הטבע והגנים שביל נגיש המאפשר לאנשים עם מוגבלויות לצפות במפל ובבריכה התחתונה של נחל דוד.

 

נחל שניר

שמורת הטבע נחל שניר ממוקמת בעמק החולה והנחל זורם למרגלות הר החרמון. באתר גדלים עצי אלון, קנה מצוי, גרגר הנחלים וצמחים רבים שגדלים במקומות לחים. כמו כן, חיים מינים נדירים על גדות הנחל. בנחל שניר כמה שני אופציות למסלולים: בילוי בבריכת השכשוך (מתאים במיוחד למשפחות עם ילדים קטנים).

 

 

מרחבת החנייה ישנו שביל שיורד לבריכת השכשוך ומפל המים. בקיץ זה המקום הכי טוב להתרענן בו במקלחת צוננת. סמוך לברכת השכשוך יש עוד בריכה ובה צומח צמח המים הנדיר נופר צהוב. השביל מגיע למרפסת תצפית ייחודית הצופה על נחל שניר. מכאן השביל חוזר לבריכת השכשוך ולנקודת היציאה. חשוב לציין כי המסלול מונגש גם לבעלי מוגבלויות. בנוסף, יש מסלול בדרגת קושי בינונית הנמשך כחצי שעת הליכה וכולל טיפוס על מדרגות סלע ובולדרים, כאן אין מנוס מלהרטיב את כפות הרגליים. למטיבי לכת יש מסלול נוסף שאורכו כשעה וחצי והוא כולל הליכה במורד הנחל.

 

תל דן

שמורת תל דן ממוקמת בעמק החולה ומציעה מסלול קצר ומרענן לאורך נחל גועש ואתר עתיקות. השמורה קטנה ומוצלת.

 

 

במקום חיים מגוון בעלי חיים, בהם הסלמנדרה הכתומה והלוטרה המצויה. בשמורה עובר שביל עץ המתאים למשפחות עם עגלות. אחרי הליכה נעימה בסך מגיעים לבריכה שכשוך כיפית.

 

נחל עיון

מוקדי העניין המרכזיים בנחל עיון הם קניון הנחל והפריחה האביבית. יש באתר שלוש בריכות שכשוך מרעננות (בקצה המסלול הארוך). המסלול קווי ומתחיל בחניון העליון של חורשת האיקליפטוסים ומסתיים בחניון התחתון. אורך המסלול נמשך כשעה וחצי אך בסופו נמצאות בריכות השכשוך הקרות.

 

 

נחל יהודיה

נחל יהודייה הוא אחד הנחלים היפים בגולן, עם נופים לעמודי הבזלת והצמחייה העשירה.  לאחרונה נחנך מסלול טיול חדש למשפחות המטיילות. השביל החדש מציע הליכה במים וטבילה בשתי בריכות רדודות לצד הצמחייה השופעת ובאווירה מרעננת. 

 

 

הגן הלאומי עין חמד

בפיתולי הדרך לירושלים שוכן הגן הלאומי עין חמד, המשתרע לאורך 600 מטר של נחל כסלון. הנחל מתחיל ממזרח לגן, באזור ההררי של מבשרת ציון, עובר בתוך האזור ההררי הזה, בדרך נוספים לו מי מעיינות, והוא זורם הלאה לנחל שורק.

 

אחת האטרקציות במקום היא המים הזורמים בו בכל ימות השנה. מערכת המים שנוצרה במקום מבוססת על המבנה הגיאולוגי המקומי ועל סוגי המסלע באזור. נחל כסלון הוא ערוץ גדול, הוא מתחיל את דרכו בהרים הסמוכים למבשרת ציון - הרי בית סוריק והר אדר - וקטע ממנו, שאורכו 600 מטר, עובר בתוך הגן הלאומי עין חמד והיה לחלק בלתי נפרד ממנו. אמנם זה קטע קצר יחסית, אך נראה שהוא הקטע היפה ביותר בנחל, ובעיקר הקטע העשיר ביותר במים.

 

 

בדרכו מערבה חתר הנחל בסלע המקומי, שחק את השכבה המחלחלת וחשף את שכבת הסלע האטימה למים, ובה נעצר החלחול. כאשר שכבה זו נחשפה זרמו המים שהיו כלואים עליה החוצה ויצרו במקום מעיינות המכונים "מעיינות שכבה"' (משום שהם נובעים משכבת סלע תת-קרקעית ובלתי חדירה).

 

בגן הלאומי עין חמד יש כמה נביעות שבהן נעשה שימוש בשיטת הנקבה. בחלק העליון של הגן שתי נביעות קטנות, ונביעה אחת נמצאת מתחת לכביש המוביל לכפרים עין רפא ועין נקובה. נביעה זו זורמת לתוך נקבה שאורכה שמונה מטרים של מים זכים.

 

מחורבת מניה לעין נון

מסלול אחד מיני רבים המהווה חלק מפרויקט "שביל סובב כינרת". מטרת הפרויקט היא להבטיח מעבר חופשי לחופי הכינרת באמצעות שביל נוח להולכי רגל המקיף את הכינרת ומציע נופים ופינות חמד נסתרות ובכך להחזיר את הכינרת לציבור ואת הציבור לכינרת. המסלול מחורבת מניה לעין נון מתחיל בארמון בן 1,000 שנה, עובר דרך סירה בת 2,000 ומסתיים במעיין קריר - עין נון. 

 

 

מתחילים את המסלול בכביש 90 בכניסה לאתר ספיר. נוסעים לכיוון חוקוק. נכנסים בשערי הארמון. לאחר סיור בארמון יוצאים באותה הדרך בה נכנסנו. חוצים את הכביש לדרך עפר המובילה (בצמוד לגדר של אתר ספיר) לחוף חוקוק ומשם ממשיכים ללכת דרומה על קו החוף על שביל סובב כינרת. עוברים בחוף אכסניית כרי דשא ובחלקו השני של חוף חוקוק, ממשיכים דרומה דרך שער קטן בגדר ולאחר כ- 800 מטר חוצים את נחל עמוד ומגיעים לקיבוץ גינוסר, בו השביל אינו מסומן אך המעבר פתוח. חוצים את הקיבוץ על שפת הכינרת עד שמגיעים לבית יגאל אלון (אם יש זמן מומלץ להיכנס ולהתרשם מהתצוגות במוזיאון). ממשיכים ומגיעים לנחל צלמון, שאותו עוברים על גשר מתכת ומתקדמים עד שמגיעים לנקודה בה שביל סובב כינרת פוגש בחוף האילנות את השביל השחור של נחל נון. פונים מערבה, חוצים (בזהירות) את כביש 90 וממשיכים לאורכו של הנחל עד לעין נון.

 

נחל עין נון (ממוקם באזור המושבה מגדל) הוא חלקת גן עדן תחת עצי דקל, מים צלולים ומתוקים. נחל עין נון מחולק לשתי בריכות, בריכה אחת נגישה לציבור ובריכה נוספת נחבאת בסבך. המעיין משמר את שמו הקדום של המקום - מגדל נוניא. נון בארמית פירושו דג, לכן בבריכות ניתן למצוא דגים רבים. רשות ניקוז ונחלים כינרת הכשירה את המקום, יצרה שבילים ופינות ישיבה והנגישה את המעיין לציבור הרחב.

מומלץ לשלוח רכב איסוף לעין נון בסוף המסלול.

 

"ללכת על המים" בין כפר נחום לטבחה

עוד מסלול הליכה לכל המשפחה בשביל "סובב כינרת" ברצועת חוף בצפון הכינרת. מתחילים בסמוך למסעדת כפר נחום והולכים מערבה לטיול בין הכינרת לבין למטעי המנגו והזיתים. לאחר כ-1,000 מטר מגיעים למבנה בזלת חסר גג. ממשיכים ללכת עם השביל שמוביל לחצי אי עם תצפית לכינרת. הולכים לצד מטע הזיתים ובקצהו כבר שומעים את שצף המים הנופלים במפל הנסתר ישירות לכינרת, מגיעים אל עין איוב והמפל הנסתר.

 

 

המפל השוצף הוא תוצאה של קידוח של משנות ה-60, כחלק מהמאמץ של המוביל הארצי למניעת נביעת המעיינות המלוחים בכינרת. הקידוח ארטזי, כלומר פורץ בכוחות עצמו בלחץ המים, ללא משאבה.

 

משפת הכינרת עולות מדרגות לכביש 87. בדרך למעלה לכביש מבחינים משמאל במבנה עגול, "באר איוב". זוהי בעצם בריכת הרמה שנבנתה מעל עין איוב. המעיין הנובע בין קירות הבריכה ממלא אותה ומאפשר השקיית שדות סמוכים.

 

מומלץ שרכב איסוף ימתין ברחבת החנייה מצפון לכביש; יש לנקוט משנה זהירות בעת החניה וחציית הכביש, הכביש צר.

 

עינות רקת

מעיינות הנובעים על שפת הכינרת לרגלי תל רקת. בנוסף על ארבעת המעיינות שבחוף יש בקרקע הכינרת עוד שש נביעות. עוד בתקופה הרומית ניבנו בריכות הרמה כדי לאפשר השקיה של השדות הסמוכים. אלה הן בריכות שנבנו על גבי הנביעות, המים הנובעים מהקרקע ממלאים את הבריכה, וכך אפשר להשקות את השדות בגרביטציה.

חלק מהבריכות והנביעות נמצאות בשטח פרטי וחלקן בשטח ציבורי. קווי הגבול של החלקות לא מסומן בשטח ולא כל השטחים הפרטיים מגודרים. שביל סובב כינרת מסומן בשטח ציבורי, סימון השבילים בכחול סגול לבן, מנחה להליכה ושכשוך בשטחים ציבוריים ללא השגת גבול.

 

 

איך מגיעים? מחנים את הרכב ליד חוף "גרין ביץ'", ושולחים רכב איסוף לשער של "גן אפרת", מצפון למנזר הרוסי (בכניסה לפרדס האשכוליות). נכנסים לחוף וממשיכים ללכת צפונה כ-700 מטרים בהם פזורים המעיינות.

 

 

פארק המעיינות

מחנים את הרכב בחניית הרכב סמוך לנחל הקיבוצים, הליכה של 100 מטר תוביל לבריכת בזלת משולשת האוגמת את מי נחל הקיבוצים. אפשר כבר להשתכשך וליהנות מפינות צל ופיקניק במקום. אם בוחרים להמשיך, הולכים שביל עמק מעיינות לאורך אפיקו של נחל הקיבוצים. לאורך הקטע אפשר להבחין בצמחיית מים מתוקים ואפשר לטבול בנקודות רבות. שימו לב שחלק מנקודות הטבילה עמוקות מגובה של אדם ומתאימות למי ששוחה היטב.לאחר הליכה נינוחה של 10 דקות מגיעים למבנה משאבות ובסמוך לו נמצאת נקודת טבילה יפה בשם עין חומה. במקום יש נביעה נוספת שרובה נשאבת במשאבה. כאן נפנה שמאלה ונמשיך בהליכה על תוואי אספלט חדש לכיוון דרום לאחר עוד כ-10 דקות נגיע לעין שוקק. אפשר וכדאי לרחוץ במקום. פונים שמאלה והוךכים מזרחה נגיע ל"שביל הרטוב" שנפרץ על ידי "כוח צביקה" לזכרו של צביקה קפלן ז"ל מקיבוץ מירב שנהרג במבצע "צוק איתן". מומלץ ללכת בשביל הזה, שמתאים לכל המשפחה, בסופו מגיעים לבריכת הטחנה, לשכשוך נוסף.

 

 

מכאן אפשר לפנות צפונה ולחזור לנחל הקיבוצים או למבואה של פארק המעיינות.

אם יש לכם כוח, תוכלו להמשיך דרומה להליכה של כחצי שעה לעבר עין מודע. בין עצי האיקליפטוס מסתתרת בריכה עם מים זכים. המקום עבר פיתוח, הנגשה לנכים, הוצבו בו ספסלי פיקניק וכמובן יש בו בריכת מים מתוקים מהיפות שבעמק.

 

בריכת הקשתות ברמלה

בריכת הקשתות ברמלה נכנסה למיתולוגיה הישראלית כששימשה כאחד מאתרי הצילום של הסרט "חסמב"ה ונערי ההפקר". הישרדותה של בריכת הקשתות מהווה עדות נדירה לטיב המבנה, ומשמשת דוגמה לאדריכלות המוסלמית.הבריכה נבנתה כמאגר מים מקורה לתושבי רמלה. הבריכה ניזונה ממוביל מים ראשי, שיצא מגזר אל המאגרים במתחם המגדל הלבן. פתח הכניסה של המים נחשף לאחרונה בחפירה של רשות העתיקות. ייתכן שמיקום הבריכה נובע מנביעה קטנה בסמוך לבריכה.מדרגות יורדות לבריכה, ובה שלושה טורי עמודים בנויים אבן, ובכל טור חמישה עמודים הנושאים את הקשתות המקומרות שעליהן בנויה התקרה. הבריכה היא כמעט מרובעת. הכניסה לבריכה בתשלום.

 

 

ציוד שחשוב לקחת

כדאי מאוד להתאבזר בנעליים המתאימות להליכה במים. לא רק כאלו שאין לכם בעיה שיירטבו או כאלו המתייבשות מהר, אלא נעליים שלא יחליקו ויגרמו לכם ליפול במפגש עם חלוק נחל, או לחילופין לא יברחו מהרגל וישוטו במורד הזרם, בלעדיכם. סנדלי שורש, אולי אחד הסמלים הכי ישראליים שיש, הוא פתרון טוב לכל בני המשפחה. ייחודם של סנדלי שורש, המשווקים ביותר מ-40 מדינות בעולם תחת השם SOURCE, היא במערכת הרצועות שלהם X-STRAP– פטנט רשום של החברה המאפשר אחיזה אופטימלית של כף הרגל גם בתנועה.

 

 

גם לגבי שתייה חשוב לתת את הדעת. אם אתם מתכננים מסלול שבו המים רדודים, תוכלו לשאת תיק רגיל ובו בקבוק מים, אבל במסלול מאתגר יותר דוגמת נחל הקיבוצים, כדאי לשאת את המים בתיק גב ייעודי, קל, עם כמות מים מספקת ואפשרות לשתות גם תוך כדי תנועה. תיק נשיאה מדגם paragon הוא בעל נפח של 25 ליטרים עם מערכת שתייה מתקדמת השומרת על קור. אל דאגה, התיק בנוי כך שלא תרגישו את המשקל על הגב בזכות מערכת אורתופדית מיוחדת. 

 

 

ברשת SOHO מוכרים צידניות מעצבות, שומרות חום וקור, במגוון גדלים של מותג REX הבריטי. הצידנית הקלילה, עשויה פלסטיק ממוחזר, בעלות עיצובים מדליקים, נסגרת עם רוכסן ומגיעה עם ידיות נשיאה נוחות (55-35 שקל).

 

 

ולסיום נמליץ לקחת מגבת טיולים, המכונה לעתים מגבת הפלא. זו מגבת קלה המתקפלת בקומפקטיות והכי חשוב – עשויה מסיבים המתייבשים מהר. יש כאלו העשויות מסיבי במבוק או מסיבי מיקרופייבר.