הגידול הפורה ביותר לטעויות בחשבונות הבנק הוא בחיובי הריבית ועמלות של לקוחות ,בניגוד למוסכם .
?אתם לוקחים הלוואה או מסגרת אשראי בסך של 100000 ש?ח ,איך הבנק מחשב בפועל את סכומי הריבית והעמלות??
יאן קליימן מסביר כי ללקוחות אין את הכלים המעשיים לבחון את סכומי החיוב של הבנקים.
לדוגמא – אם סיכמנו עם הבנק על ריבית מסגרת אשראי בסך פריים + 3.5, האם הבנק חייב אותנו בפועל באחוז ריבית מוסכמת זו ,או בפועל חייב אותנו בריבית, פריים + 5 .
או דוגמא נוספת ,אם סיכמנו עם הבנק על הנחה של 50 אחוז בעמלה מסויימת ( לדוגמא עמלת הקצאת אשראי ),האם בפועל קיבלנו את ההנחה שהובטחה לנו על ידי פקיד הבנק.
ובנוסף,פקיד הבנק ?שוכח ?, שיש עמלת עריכת מסמכים ועמלת שורה וכו?.
יאן קליימן ממליץ כל הזמן להיות עם האצבע על הדופק ,לבדוק כל חיוב של ריבית או עמלה וכל הזמן לבחון את הבנק עם זכוכית מגדלת.
לאחרונה טיפלתי במקרה קשה של סגירת מסגרת אשראי באופן חד – צדדי.
החוק אוסר על הבנק לסגור באופן חד צדדי ובאופן מיידי את מסגרת אשראי, נכון הדבר, כי, מסגרת אשראי נתונה להחלטה של הבנק, אבל במידה וכבר סוכמה.
על הבנק לתת זמן סביר ללקוח להתארגן בבנק אחר ,ולא לגרום לו נזק בלתי הפיך.
לאורך השנים הפיק יאן קליימן מאות חוות דעת מומחה והצליח להחזיר ללקוחותיו מיליוני שקלים חזרה בעקבות סטיות וחריגות מהמוסכם ושלא על פי חוק.