גמילה מחיתולים: כשהתינוק לא רוצה

תהליך הגמילה ורכישת הרגלי ניקיון, כמו תהליכי התפתחות אחרים, הינו מרכיב משמעותי בגיבוש אישיותו המתעצבת של הילד. גמילה הנעשית בעתיה ומתבצעת על מי מנוחות, בהרמוניה הולמת בין הילד ובין ההורים, תתרום תרומה חיובית לדימוי העצמי של הילד, לביטחון העצמי שלו ולתחושת העצמאות והשליטה בעולמו.

 

בגמילה הנעשית בטרם עת, הילד מתנסה בכישלונות חוזרים ונשנים ובכך נפגם הדימוי העצמי שלו והביטחון העצמי שלו. גמילה בטרם עת עשויה לחבל באישיותו המתפתחת של הילד.

אפשר להפסיק באמצע?

אפשר וגם צריך להתחרט באמצע כאשר הנסיבות מצביעות על צורך בכך.  למשל, אם הילד מראה לפתע התנגדות נחרצת, אם ההורה חולה, או טרוד באופן כזה אשר אינו מאפשר לו לנהל בנחת וברוגע את התהליך וכו'. 

 

עדיף לעצור ולהמתין להזדמנות ולתנאים טובים יותר ולא להמשיך בתהליך אשר ממילא לא יצליח ורק ייצר תסכול, כעס ותחושת כשלון, הן אצל הילד והן אצל ההורים.

 

הורים רבים ממשיכים בגמילה גם כאשר ברור להם שהילד לא מתקדם בתהליך או מצליח לשלוט על צרכיו. הסיבות לכך שונות אבל בכולם קיים חשש של ההורה "להחזיר את החיתול" לפעוט. תחושת כישלון חוזרת היא תחושה קשה גם להורה וגם לילד. עדיף להחזיר את החיתול אבל אל תחזירו אותו כעונש לילד.

חייבים לגמול את הילד עכשיו: גמילה בסופ"ש

לפעמים ישנו זמן מסוים בו חייבים לגמול את הפעוט. לעיתים מדובר בכניסה לגן עירוני המחייב גמילה ולעיתים סיבות אישיות של ההורים. איך מצליחים לגמול במהירות, מבלי לתסכל את ההורה או את הילד?

 

גמילה מחיתולים בסוף שבוע:
 

  • חשוב להבחין בסימני מוכנות לגמילה אצל הילד ובמיוחד גילויי מוטיבציה של הפעוט  להפסיק את השימוש בחיתול.
  • חושפים את הילד במשך כשלשה שבועות, לפני כן, לספרים וקלטות בנושא. מסבירים לו שאת הצרכים עושים בשירותים. מציגים בפניו דוגמה אישית.
  • מפנים סוף שבוע ארוך (יומיים) לנושא.

 

  שלב הקניות:

  •  ניגשים עם הפעוט  לחנות ועושים חגיגה מנושא רכישת התחתונים החדשים בשבילו. כדאי לשתף אותו בבחירת צבעים, ודוגמאות. כדאי לרכוש מספר רב של זוגות תחתונים, כ 20 — 30 כי יהיה צורך להחלפות רבות בהתחלה. לא יהיה זמן לכבס ולייבש. קיומם של מספר רב של זוגות של החלפה מפחית את הלחץ מההורים בתהליך.
  • קונים בובה שיכולה לעשות פיפי .
  • עוזרים לפעוט ללמד את הבובה לעשות פיפי בשירותים ומרעיפים על הבובה מחמאות כל פעם שמצליחה.  מזמינים את הפעוט להשתתף גם הוא בחגיגה.
  • שלב היישום:

 

  שלב היישום:

  • מסירים לפעוט את החיתול.
  • לוקחים את הפעוט לשירותים כל חצי שעה ומשתדלים שיישב על האסלה במשך כחמש דקות.
  • משבחים אותו בכל מקרה בו הוא עושה באסלה.
  • מעודדים אותו להודיע כאשר חש צורך .
  • פעם בחצי שעה, בודקים לו פיזית את התחתונים ומשבחים אותו בכל פעם שהתחתונים יבשים.
  • במקביל ממשיכים לבדוק, לקחת לשירותים ולשבח גם את הבובה.
  • כאשר מרגישים התקדמות של ממש בתגובות הילד, עוברים לפרקי זמן ארוכים יותר של שעה. ואחר כך שעה וחצי וכן הלאה.

 

 

יש לציין כי לא תמיד מסתיים התהליך כולו בתוך סוף שבוע אחד. במקרים רבים הוא נותן דחיפה רצינית לנושא הגמילה אך הוא דורש עבודה נוספת במשך מספר שבועות נוספים.

לאתר של ד"ר ברוך קושניר

תגובות (0)
הוסף תגובה