שפת גוף: הכללים לראיון עבודה

מסרים רבים, בין אם אנו מודעים לכך ובין אם לאו, מועברים בתקשורת הבלתי מילולית, דרך שפת הגוף שלנו. בראיון עבודה, כמו גם בסיטואציות רבות אחרות בעולם העסקים ובכלל, מושם דגש רב על מבחן הרושם הראשוני – שנקבע כבר בדקות הראשונות לפגישה וכמעט בלתי ניתן לשינוי. למרות שאיננו יכולים לשלוט לגמרי בשפת הגוף שלנו, המודעות לנושא יכולה בהחלט לתרום לשילוב טוב הרבה יותר בין מה שאנו אומרים לתדמית.

 

כמה  דברים שחשוב לשים לב אליהם בזמן הראיון:

 

1. ללחוץ יד בחביבות ולהשתדל לסגור אחריכם את דלת החדר מבלי להפנות את גבכם למראיין.

 

2. לאחר שהתישבתם ובטרם החל הראיון, קחו נשימה עמוקה ונסו להיות אותנטיים בהתנהגות ובתשובות.

 

3. הפרמטרים החשובים בשפת הגוף – שבקיצור נקראים קתימב”ה = קול, תנועה, ידיים, מבט, בקיאות והופעה:

קול: השתדלו שהקול יהיה נעים (לא חזק ולא חלש מידי. לא מקוטע או צווחני) ובמידת האפשר מעניין ולא מונוטוני. נסו לדבר ברהיטות ובקצב טבעי וקולח.

.

תנועה: זקופה ונינוחה, לא להגזים בתנועתיות יתר וגם לא לשבת קפואים. שימו לב האם תנועות הגוף ערניות, חדות ושלמות – או עייפות, מרומזות ומקוטעות?תנועות גוף סגורות, נסוגות ונמוכות יוצרות תדמית כנועה,מושפלת וותרנית. כאשר יש סתירה בין השניים – קול בוטח וגוף רפה, או להיפך, לא תושג הקרנה של תדמית אנרגטית.

.

ידיים: ידיים שלובות מאחורי הראש עלולות ליצור תחושה של עליונות או יוהרה. ידיים המחבקות את הגוף נותנות רושם של סגירות והסתרת הידיים, מתחת לשולחן או מתחת לגוף, משדרת הסתרת פרטים או אי אמירת אמת. חשוב שהידיים יהיו שלובות על השולחן, קרוב לגוף (ידיים פרושות על השולחן עלולות להכנס ל”טריטוריה” של המראיין ולתת תחושה פולשנית, שתלטנית ולא נעימה).

 

השתדלו לא לשחק עם עט או מפתחות או כל דבר אחר העלול להסיח את תשומת הלב מתוכן הדברים. אפשרות נוספת, היא לתמוך עם תנועות הידיים בדיבור וגם כאן, לא מומלץ לאמץ את תנועות הידים של חיים הכט – אלא באופן מתון, טבעי וזורם.

.

מבט: רצוי להישיר מבט ומידי פעם להחליף מיקוד לעין השניה של המראיין. זה משדר ביטחון עצמי וכנות. מבט מרצד או מושפל משדר חוסר ביטחון, ולעיתים אי אמירת אמת או הסתר אינפורמציה.

.

בקיאות: רצוי לערוך סימולציה קצרה או לכל הפחות לשנן בראש תשובות לשאלות סטנדרטיות. אל תירתעו משאלות אגרסיביות וחודרניות כמו “מהן התכונות הרעות שלך?"או “למה אתה מחליף מקומות עבודה לעיתים תכופות?". היו מוכנים לשאלות מיתולוגיות כמו “ספר/י לי מי את/ה” ו"למה כדאי לי לקבל אותך לעבודה". היו ערוכים לענות לשאלה זו באופן כרונולוגי ושוטף, בלי גמגומים. המסר החשוב ביותר הוא לא לנסות להיות מישהו אחר או להתאים את תשובותיכם למה שאתם חושבים שהמראיין היה רוצה לשמוע. תהיו אתם: קלילים, חיכניים במידה וקולחים.

.

הופעה: רצוי להגיע בלבוש מכובד ומתאים לתפקיד. אם מתראיינים לתפקיד מדריך טניס, כמובן שנכון ורצוי להגיע בלבוש ספורטיבי. לראיון כמתכנת בחברת היי-טק רצוי להגיע אלגנטי או ספורט-אלגנט וכך הלאה. חשוב להתלבש בצורה בה אתם מרגישים טוב עם עצמכם ולא בצורה שמרגישה לכם לא טבעית או לא נוחה. זה מקרין החוצה. ככל שנרגיש טוב יותר עם הלבוש ועם ההופעה, כך ניראה טוב יותר.

 

אגב, ניתן לבדוק טרם הראיון מהו קוד הלבוש המקובל במקום אליו אתם מגיעים. האם ג'ינס וחולצה הם לבוש הולם או האם לבוש פורמלי יותר ובכל מקרה חשוב שתרגישו נוח וטוב עם עצמכם.

הדרך הנכונה והלא נכונה:

תדמית נכונה :עמידה/ישיבה זקופה, מרכז הגוף פתוח, עיניים בורקות, מבט יציב היוצר קשר עין ישיר, פנים מלאות הבעה, קצב דיבור שוטף, ברור, מתנגן ומודגש במקומות הנכונים, תנועה קלילה תוך כדי העברת המסר, כאשר הידיים מלוות אך לא משתלטות. תנועות שלמות ובטוחות, חזה מלא אוויר, נינוחות וערנות.  הקרנה של דינמיות, מעורבות, סמכותיות שקטה ושליטה במצב.

.

תדמית לקויה :עמידה/ישיבה כפופה ומקופלת, מרכז גוף סגור, עיניים כבויות או מושפלות, קיפאון בתנועות, קול חרישי, משפטים שבורים וקצב דיבור מונוטוני, כתפיים מורמות, מרפקים קרובים לגוף, חזה שקוע ונשיפה מרובה. התדמית המוקרנת הינה חסרת חיוניות, וותרנית ומושפלת. כמובן שגם הקיצוניות השניה של תדמית אגרסיבית, צעקנית ושתלטנית אינה חיובית במיוחד בכל הנוגע לייצוג עצמך או תפקידך ולכן גם כאן חשוב האיזון.

 

האתר של אפת סביר

תגובות (0)
הוסף תגובה