כשמגיע מנהל חדש לארגון העובדים מגיבים בדרך כלל ב-2 דרכים עיקריות:
1. או שהם רוצים למצוא חן בעיני המנהל החדש במחשבה שזה יסייע להם להתקדם,
2. או שהם נוטרים לו טינה משום שהם אלה שקיוו להתקדם למשרה שלו – והתבדו, או בשל אהדה לבוס הקודם.
- שעשעו את הבוס: 10 כללים לניהול סמול טוק מוצלח
- בחן את עצמך: איזה מין עובד אתה?
- רוצים לדעת למה אמהות עובדות לא מרוצות? היכנסו
למרות האיום שבמצב החדש והחשש הטבעי שהתנאים ונהלי העבודה ישתנו זו יכולה גם להיות הזדמנות. למה? כיוון שכעת אתם יכולים להוכיח את עצמכם ולעשות את הרושם הראשוני הנכון על מי שהולך להיות אחראי עליכם מעתה והלאה. אז איך תעשו זאת?
1.אין הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני
הרושם הראשוני שתיצרו אצל המנהל החדש שלכם ילווה אתכם תקופה ארוכה ויהיה מאוד קשה לשנות אותו, אומרת מאיה בוכניק, יועצת לחיפוש עבודה וקריירה ובעלת הבלוג: Career Tips 4 Geeks.
"אם תיצרו רושם של מאחרים כרונים מיד תיכנסו אצלו לתבנית 'המאחרים'. אם אתם נוטים לצאת להפסקת עישון כל רבע שעה והוא ישים לב לכך – זה הרושם הראשוני שתיצרו", היא אומרת. כך למשל קרה עם ש', עובד שנחשב למצטיין בחברת ההי-טק בה הוא עבד, אך בשל עייפות נקודתית החליט "להתחכם" דווקא בימיו הראשונים של המנהל החדש.
"שהיתי יומיים מאוד מעייפים בחו"ל בענייני עבודה וחזרתי לארץ לפנות בוקר. שלוש שעות אחרי הנחיתה התקשרו אלי מהמשרד וביקשו שאגיע כדי למלא דו"ח סתמי למרות שכל אחד אחר מהצוות שלי יכול היה למלא אותו. ניסיתי להתווכח אבל בכל זאת הגעתי. בסוף המנהל החדש עשה לי על זה שיחה והתחלתי איתו ממש ברגל שמאל", הוא נזכר.
2. מתגו את עצמכם מחדש
"אם אתם כבר מודעים לכך שיש לכם נקודת חולשה כלשהי שרבים העירו לכם לגביה, נסו לנצל את ה"דף החדש" שנפתח בכדי לא לחזור על אותן טעויות עבר". אומרת בוכניק, אך אל תיצרו מצג שווא שיהיה לכם קשה להתמיד בו – היא מזהירה.
מה הכוונה? "לא מומלץ להציב לעצמכם רף גבוה מידי בימים הראשונים של המנהל החדש ולשנות לגמרי את הרגלי העבודה שלכם", מזהירה בוכניק. הסכנה במקרה זה היא יצירת תקדים שתיאלצו להמשיך ולדבוק בו גם בעתיד או לאכזב את המנהל ולשאת בתוצאות. ג', מנהלת אדמיניסטרטיבית בחברת סטארט-אפ, מבינה בדיוק למה היא מתכוונת:
רצונה של ג' להרשים את הבוס החדש גרם לה להגמיש את האמת. "באחת השיחות האישיות הראשונות שלי עם הבוס החדש אצלנו במשרד דיברנו על הידע וההשכלה שלי. התרברבתי לפניו שאני מעולה במחשבים וטענתי שלקחתי קורס באחת המכללות הנחשבות בנושא למרות שלא היה דבר מעולם. יומיים לאחר מכן הוא ביקש שאני אבדוק משהו לגבי איזושהי תוכנה, עמדתי כמו מטומטמת מול המחשב ולא ידעתי איפה לקבור את עצמי".
3. אל תתנפלו
לדברי בוכניק כשמנהל חדש מגיע מומלץ לערוך אתו שיחת היכרות קלילה, אך לא להכביד, ולהמתין עד שיבין 'מי נגד מי'. "אף אחד לא אוהב שמתנפלים עליו ביום הראשון לעבודה. חשוב לזכור שגם המנהל החדש זקוק לכמה ימי חסד"'.
מנכ"ל חברת דיבייט המתמחה בתקשורת בינאישית וניהול, גור ברסלבי, מסביר את ההגיון מאחורי הדברים. "המנהל עצמו זקוק להתאקלמות, הוא קודם צריך ללמוד את הארגון לפני שהוא יעז לטעון שהוא יכול לשפר אותו. בינתיים אתם יכולים לקטלג את עצמכם כאותם אנשים עם רעיונות שעליהם תספרו לו – אבל בהמשך".
זו גם ההזדמנות למתג את עצמכם מחדש
"אם אתם כבר מודעים לכך שיש לכם נקודת חולשה כלשהי שרבים העירו לכם לגביה, נסו לנצל את ה"דף החדש" שנפתח בכדי לא לחזור על אותן טעויות עבר". אומרת בוכניק, אך אל תיצרו מצג שווא שיהיה לכם קשה להתמיד בו – היא מזהירה.
מה הכוונה? "לא מומלץ להציב לעצמכם רף גבוה מידי בימים הראשונים של המנהל החדש ולשנות לגמרי את הרגלי העבודה שלכם", מזהירה בוכניק. הסכנה במקרה זה היא יצירת תקדים שתיאלצו להמשיך ולדבוק בו גם בעתיד או לאכזב את המנהל ולשאת בתוצאות. ג', מנהלת אדמיניסטרטיבית בחברת סטארט-אפ, מבינה בדיוק למה היא מתכוונת:
רצונה של ג' להרשים את הבוס החדש גרם לה להגמיש את האמת. "באחת השיחות האישיות הראשונות שלי עם הבוס החדש אצלנו במשרד דיברנו על הידע וההשכלה שלי. התרברבתי לפניו שאני מעולה במחשבים וטענתי שלקחתי קורס באחת המכללות הנחשבות בנושא למרות שלא היה דבר מעולם. יומיים לאחר מכן הוא ביקש שאני אבדוק משהו לגבי איזושהי תוכנה, עמדתי כמו מטומטמת מול המחשב ולא ידעתי איפה לקבור את עצמי".
אל תתנפלו
לדברי בוכניק כשמנהל חדש מגיע מומלץ לערוך אתו שיחת היכרות קלילה, אך לא להכביד, ולהמתין עד שיבין 'מי נגד מי'. "אף אחד לא אוהב שמתנפלים עליו ביום הראשון לעבודה. חשוב לזכור שגם המנהל החדש זקוק לכמה ימי חסד"'.
מנכ"ל חברת דיבייט המתמחה בתקשורת בינאישית וניהול, גור ברסלבי, מסביר את ההגיון מאחורי הדברים. "המנהל עצמו זקוק להתאקלמות, הוא קודם צריך ללמוד את הארגון לפני שהוא יעז לטעון שהוא יכול לשפר אותו. בינתיים אתם יכולים לקטלג את עצמכם כאותם אנשים עם רעיונות שעליהם תספרו לו – אבל בהמשך".
את החשיבות בתזמון הנכון ניתן להבין מסיפורו של ס'. "ביום הראשון שהגעתי לחברה ניגשו אלי שלושה עובדים עם רשימה ארוכה מאוד של הצעות לשיפור. זה ממש לא עזר לי כי נאלצתי אמנם לשמוע אותם אבל לא באמת הצלחתי להקשיב להם".
מתי כן להתחיל להזרים הצעות?
אם המנהל החדש לא חשב על כך בעצמו יש להציע לו שיחה במטרה ליישר קו, אומרת בוכניק. בשיחה זו "נסו להכיר אותו קצת יותר לעומק, להבין איך ירצה שהדברים יתנהלו מעתה, האם יש לו העדפות מסוימות או סגנון עבודה מסוים".
מדוע זה חשוב? לדברי ברסלבי העובדים צריכים להבין ש"המנהל החדש הגיע מחוץ לארגון, וכנראה מתרבות ארגונית אחרת, השמה דגש על סולם ערכים שונה. חשוב לגלות את הערכים האלה. דברו איתו על מה שעשה במקום עבודתו הקודם, מה הוא קידם בו וכך תבינו כיצד הוא תופס את המציאות".
בדקו על מה הוא מצייץ
ברסלבי טוען שאחת הדרכים לסייע לקשר טוב בין מנהל חדש לעובד הוא מציאת נושאי שיחה יום יומיים שיוצרים מכנה משותף. איך תבינו את הראש של המנהל החדש? בשביל זה יש רשתות חברתיות.
"ברגע שאדם מפרסם בפייסבוק ובאינטרנט דברים על עצמו הוא מביא את זה לזירה הציבורית ולכן אין מדובר בחטטנות מצדכם", הוא אומר. עם זאת, בוכניק ממהרת לצנן את ההתלהבות מ'גישת האחוקים'. "חיפוש תחומי עניין משותפים הוא אמנם לגיטימי אך לא כדאי לקפוץ ולהציע לו הצעות חברות, אלא להמתין עם זה קצת".
תנסו להכיר ולקבל גם את האדם – אתרו את התמיכה והעזרה שהוא צריך
אורלי צדוק, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ומדריכה בעלת מכון לתכנון וייעוץ קריירה, מסבירה שצריך להבין את הקשיים עמם מתמודד הבוס החדש בתפקיד. הוא רק קיבל את התפקיד, ולכן הוא תלוי יותר בעובדים שלו וזקוק לעזרה. הוא צריך להוכיח את עצמו ולכן ברוב המקרים הוא אפילו יותר לחוץ מהצוות שלו. אם תעזרו לו זה יעמוד לזכותכם כי הבוס יקטלג אתכם כבני אדם חיוביים, חיוניים ונאמנים לארגון".
אל תרכלו עם הבוס הישן
לא תמיד קל להיות חברי כלפי הבוס החדש, בייחוד אם נסיבות עזיבת הבוס הקודם אינן חיוביות. צדוק מסבירה ש"לעתים אנחנו מרגישים נאמנות לבוס הקודם וסוג של בגידה שאנחנו מתחברים לבוס החדש למרות שזה הדבר הנכון לעשות".
היא מוסיפה שבזמן חילופי תפקידים "כל אחד פוחד על המקום שלו", אך שדווקא בתקופה הזו חשוב להישאר רציונאליים, "צריך להבין שמדובר בתקופה שתתייצב בסופו של דבר ולכן אין לקחת החלטות חפוזות". לדבריה, "עדיף לא לרכל עם הבוס הישן על הבוס החדש, גם אם זה משרת את תחושת הנאמנות שלכם, כי בסוף זה תמיד מגיע אליו".
לא מומלץ להתחנף
לדברי בוכניק, "לא כל מנהל אוהב שמתחנפים אליו". במקום זאת היא מציעה "לתצפת ולאסוף נתונים. איך הוא מתנהל, איזה סוג אדם הוא, האם הוא פורמאלי או נוהג בסגנון ניהולי חברותי יותר, האם הוא נוהג להתלוצץ, או שהוא רציני וחמור סבר.
"מומלץ מאוד להקשיב לו, להבין איזה תכונות וכישורים הוא מעריך ואיזה לא. מה מעצבן אותו, האם חשובה לו זריזות בעבודה, או איכות קפדנית. בהתאם לתוצאות מומלץ לשים לב להתנהגות שלכם ולהתאים אותה קצת לשלו כי כבני האדם אנו נוטים להתחבר יותר למי שדומים לנו".
הוכיחו שאתם נכס לארגון ולבוס
בוכניק אמנם שוללת חנופה, אך תומכת בהבהרת הערך של העובד לארגון ולמנהל. "חשוב להראות למנהל החדש שיש לכם התמחות מסוימת שאין לאחרים, שאתם בעלי מוטיבציה גבוהה, שאתם משקיענים, שניתן לסמוך עליכם שאתם מה שנקרא: 'שגר ושכח'. בסופו של דבר אין מנהל שלא מעריך את התכונה הזו אצל עובדיו".
יחסי אנוש טובים
אל תמעיטו בחשיבותה של ההתעניינות והמילה הטובה. "כל אחד אוהב שמברכים אותו בבוקר טוב וכשאומרים להתראות לפני שהולכים הביתה. זה נשמע ברור מאליו, אבל זה לא. בדקו עם המנהל החדש האם הוא זקוק לעזרה במשהו והציעו את עזרתכם, עם הזמן התעניינו בו קצת יותר מבחינה אישית, זה מראה על אכפתיות", אומרת בוכניק.
קיימים מתחים? דברו עליהם
המצב החדש שבו מגיע מנהל חדש גורם להרבה לחץ וחרדה, שלדברי צדוק עלולים להפוך להימנעות ועוינות. במידה ואתם חשים באי הבנות ומתחים בארגון כדאי לפתוח אותם ולדבר עליהם. "צריך לזכור שכל העניין של יחסים בינאישיים הוא חשוב, במידה והאווירה תהיה מתוחה זה יפגע בכם לא משנה כמה טובים תהיו".
עם זאת, היא מוסיפה שכדי לפתור את הדברים "חשוב להגיע גם עם פתרונות ולא רק עם שאלות". אחרי הכל, בוסים מעריכים שפותרים להם את הבעיות, ולא רק מצביעים עליהן.
זו גם ההזדמנות למתג את עצמכם מחדש
"אם אתם כבר מודעים לכך שיש לכם נקודת חולשה כלשהי שרבים העירו לכם לגביה, נסו לנצל את ה"דף החדש" שנפתח בכדי לא לחזור על אותן טעויות עבר". אומרת בוכניק, אך אל תיצרו מצג שווא שיהיה לכם קשה להתמיד בו – היא מזהירה.
מה הכוונה? "לא מומלץ להציב לעצמכם רף גבוה מידי בימים הראשונים של המנהל החדש ולשנות לגמרי את הרגלי העבודה שלכם", מזהירה בוכניק. הסכנה במקרה זה היא יצירת תקדים שתיאלצו להמשיך ולדבוק בו גם בעתיד או לאכזב את המנהל ולשאת בתוצאות. ג', מנהלת אדמיניסטרטיבית בחברת סטארט-אפ, מבינה בדיוק למה היא מתכוונת:
רצונה של ג' להרשים את הבוס החדש גרם לה להגמיש את האמת. "באחת השיחות האישיות הראשונות שלי עם הבוס החדש אצלנו במשרד דיברנו על הידע וההשכלה שלי. התרברבתי לפניו שאני מעולה במחשבים וטענתי שלקחתי קורס באחת המכללות הנחשבות בנושא למרות שלא היה דבר מעולם. יומיים לאחר מכן הוא ביקש שאני אבדוק משהו לגבי איזושהי תוכנה, עמדתי כמו מטומטמת מול המחשב ולא ידעתי איפה לקבור את עצמי".
אל תתנפלו
לדברי בוכניק כשמנהל חדש מגיע מומלץ לערוך אתו שיחת היכרות קלילה, אך לא להכביד, ולהמתין עד שיבין 'מי נגד מי'. "אף אחד לא אוהב שמתנפלים עליו ביום הראשון לעבודה. חשוב לזכור שגם המנהל החדש זקוק לכמה ימי חסד"'.
מנכ"ל חברת דיבייט המתמחה בתקשורת בינאישית וניהול, גור ברסלבי, מסביר את ההגיון מאחורי הדברים. "המנהל עצמו זקוק להתאקלמות, הוא קודם צריך ללמוד את הארגון לפני שהוא יעז לטעון שהוא יכול לשפר אותו. בינתיים אתם יכולים לקטלג את עצמכם כאותם אנשים עם רעיונות שעליהם תספרו לו – אבל בהמשך".
את החשיבות בתזמון הנכון ניתן להבין מסיפורו של ס'. "ביום הראשון שהגעתי לחברה ניגשו אלי שלושה עובדים עם רשימה ארוכה מאוד של הצעות לשיפור. זה ממש לא עזר לי כי נאלצתי אמנם לשמוע אותם אבל לא באמת הצלחתי להקשיב להם".
מתי כן להתחיל להזרים הצעות?
אם המנהל החדש לא חשב על כך בעצמו יש להציע לו שיחה במטרה ליישר קו, אומרת בוכניק. בשיחה זו "נסו להכיר אותו קצת יותר לעומק, להבין איך ירצה שהדברים יתנהלו מעתה, האם יש לו העדפות מסוימות או סגנון עבודה מסוים".
מדוע זה חשוב? לדברי ברסלבי העובדים צריכים להבין ש"המנהל החדש הגיע מחוץ לארגון, וכנראה מתרבות ארגונית אחרת, השמה דגש על סולם ערכים שונה. חשוב לגלות את הערכים האלה. דברו איתו על מה שעשה במקום עבודתו הקודם, מה הוא קידם בו וכך תבינו כיצד הוא תופס את המציאות".
בדקו על מה הוא מצייץ
ברסלבי טוען שאחת הדרכים לסייע לקשר טוב בין מנהל חדש לעובד הוא מציאת נושאי שיחה יום יומיים שיוצרים מכנה משותף. איך תבינו את הראש של המנהל החדש? בשביל זה יש רשתות חברתיות.
"ברגע שאדם מפרסם בפייסבוק ובאינטרנט דברים על עצמו הוא מביא את זה לזירה הציבורית ולכן אין מדובר בחטטנות מצדכם", הוא אומר. עם זאת, בוכניק ממהרת לצנן את ההתלהבות מ'גישת האחוקים'. "חיפוש תחומי עניין משותפים הוא אמנם לגיטימי אך לא כדאי לקפוץ ולהציע לו הצעות חברות, אלא להמתין עם זה קצת".
תנסו להכיר ולקבל גם את האדם – אתרו את התמיכה והעזרה שהוא צריך
אורלי צדוק, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ומדריכה בעלת מכון לתכנון וייעוץ קריירה, מסבירה שצריך להבין את הקשיים עמם מתמודד הבוס החדש בתפקיד. הוא רק קיבל את התפקיד, ולכן הוא תלוי יותר בעובדים שלו וזקוק לעזרה. הוא צריך להוכיח את עצמו ולכן ברוב המקרים הוא אפילו יותר לחוץ מהצוות שלו. אם תעזרו לו זה יעמוד לזכותכם כי הבוס יקטלג אתכם כבני אדם חיוביים, חיוניים ונאמנים לארגון".
אל תרכלו עם הבוס הישן
לא תמיד קל להיות חברי כלפי הבוס החדש, בייחוד אם נסיבות עזיבת הבוס הקודם אינן חיוביות. צדוק מסבירה ש"לעתים אנחנו מרגישים נאמנות לבוס הקודם וסוג של בגידה שאנחנו מתחברים לבוס החדש למרות שזה הדבר הנכון לעשות".
היא מוסיפה שבזמן חילופי תפקידים "כל אחד פוחד על המקום שלו", אך שדווקא בתקופה הזו חשוב להישאר רציונאליים, "צריך להבין שמדובר בתקופה שתתייצב בסופו של דבר ולכן אין לקחת החלטות חפוזות". לדבריה, "עדיף לא לרכל עם הבוס הישן על הבוס החדש, גם אם זה משרת את תחושת הנאמנות שלכם, כי בסוף זה תמיד מגיע אליו".
לא מומלץ להתחנף
לדברי בוכניק, "לא כל מנהל אוהב שמתחנפים אליו". במקום זאת היא מציעה "לתצפת ולאסוף נתונים. איך הוא מתנהל, איזה סוג אדם הוא, האם הוא פורמאלי או נוהג בסגנון ניהולי חברותי יותר, האם הוא נוהג להתלוצץ, או שהוא רציני וחמור סבר.
"מומלץ מאוד להקשיב לו, להבין איזה תכונות וכישורים הוא מעריך ואיזה לא. מה מעצבן אותו, האם חשובה לו זריזות בעבודה, או איכות קפדנית. בהתאם לתוצאות מומלץ לשים לב להתנהגות שלכם ולהתאים אותה קצת לשלו כי כבני האדם אנו נוטים להתחבר יותר למי שדומים לנו".
הוכיחו שאתם נכס לארגון ולבוס
בוכניק אמנם שוללת חנופה, אך תומכת בהבהרת הערך של העובד לארגון ולמנהל. "חשוב להראות למנהל החדש שיש לכם התמחות מסוימת שאין לאחרים, שאתם בעלי מוטיבציה גבוהה, שאתם משקיענים, שניתן לסמוך עליכם שאתם מה שנקרא: 'שגר ושכח'. בסופו של דבר אין מנהל שלא מעריך את התכונה הזו אצל עובדיו".
יחסי אנוש טובים
אל תמעיטו בחשיבותה של ההתעניינות והמילה הטובה. "כל אחד אוהב שמברכים אותו בבוקר טוב וכשאומרים להתראות לפני שהולכים הביתה. זה נשמע ברור מאליו, אבל זה לא. בדקו עם המנהל החדש האם הוא זקוק לעזרה במשהו והציעו את עזרתכם, עם הזמן התעניינו בו קצת יותר מבחינה אישית, זה מראה על אכפתיות", אומרת בוכניק.
קיימים מתחים? דברו עליהם
המצב החדש שבו מגיע מנהל חדש גורם להרבה לחץ וחרדה, שלדברי צדוק עלולים להפוך להימנעות ועוינות. במידה ואתם חשים באי הבנות ומתחים בארגון כדאי לפתוח אותם ולדבר עליהם. "צריך לזכור שכל העניין של יחסים בינאישיים הוא חשוב, במידה והאווירה תהיה מתוחה זה יפגע בכם לא משנה כמה טובים תהיו".
עם זאת, היא מוסיפה שכדי לפתור את הדברים "חשוב להגיע גם עם פתרונות ולא רק עם שאלות". אחרי הכל, בוסים מעריכים שפותרים להם את הבעיות, ולא רק מצביעים עליהן.
יש מקום להציע הצעות לשיפור, אבל רק בזמן הנכון. אם המנהל החדש לא חשב על כך בעצמו, כדאי להציע לו שיחה במטרה ליישר קו, אומרת בוכניק. בשיחה זו "נסו להכיר אותו קצת יותר לעומק, להבין איך ירצה שהדברים יתנהלו מעתה, האם יש לו העדפות מסוימות או סגנון עבודה מסוים".
מדוע זה חשוב? לדברי ברסלבי , העובדים צריכים להבין ש"המנהל החדש הגיע מחוץ לארגון, וכנראה מתרבות ארגונית אחרת, השמה דגש על סולם ערכים שונה. חשוב לגלות את הערכים האלה. דברו איתו על מה שעשה במקום עבודתו הקודם, מה הוא קידם בו וכך תבינו כיצד הוא תופס את המציאות".
4. בדקו על מה הוא מצייץ ועל מה הסטטוסים שלו
ברסלבי טוען שאחת הדרכים לסייע לקשר טוב בין מנהל חדש לעובד הוא מציאת נושאי שיחה יום יומיים שיוצרים מכנה משותף. איך תבינו את הראש של המנהל החדש? בשביל זה יש רשתות חברתיות.
"ברגע שאדם מפרסם בפייסבוק ובאינטרנט דברים על עצמו הוא מביא את זה לזירה הציבורית ולכן אין מדובר בחטטנות מצדכם", הוא אומר. עם זאת, בוכניק ממהרת לצנן את ההתלהבות מ'גישת האחוקים'. "חיפוש תחומי עניין משותפים הוא אמנם לגיטימי אך לא כדאי לקפוץ ולהציע לו הצעות חברות, אלא להמתין עם זה קצת".
5. תנו את התמיכה והעזרה להן הוא זקוק
אורלי צדוק, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ומדריכה בעלת מכון לתכנון וייעוץ קריירה, מסבירה שצריך להבין את הקשיים עמם מתמודד הבוס החדש בתפקיד. הוא רק קיבל את התפקיד, ולכן הוא תלוי יותר בעובדים שלו וזקוק לעזרה. הוא צריך להוכיח את עצמו ולכן ברוב המקרים הוא אפילו יותר לחוץ מהצוות שלו. אם תעזרו לו זה יעמוד לזכותכם כי הבוס יקטלג אתכם כבני אדם חיוביים, חיוניים ונאמנים לארגון".
6. אל תרכלו עם הבוס הישן
לא תמיד קל להיות חברי כלפי הבוס החדש, בייחוד אם נסיבות עזיבת הבוס הקודם אינן חיוביות. צדוק מסבירה ש"לעתים אנחנו מרגישים נאמנות לבוס הקודם וסוג של בגידה שאנחנו מתחברים לבוס החדש למרות שזה הדבר הנכון לעשות".
היא מוסיפה שבזמן חילופי תפקידים "כל אחד פוחד על המקום שלו", אך שדווקא בתקופה הזו חשוב להישאר רציונאליים, "צריך להבין שמדובר בתקופה שתתייצב בסופו של דבר ולכן אין לקחת החלטות חפוזות". לדבריה, "עדיף לא לרכל עם הבוס הישן על הבוס החדש, גם אם זה משרת את תחושת הנאמנות שלכם, כי בסוף זה תמיד מגיע אליו".
אל תמעיטו בחשיבותה של ההתעניינות והמילה הטובה. "כל אחד אוהב שמברכים אותו בבוקר טוב וכשאומרים להתראות לפני שהולכים הביתה. זה נשמע ברור מאליו, אבל זה לא. בדקו עם המנהל החדש האם הוא זקוק לעזרה במשהו והציעו את עזרתכם, עם הזמן התעניינו בו קצת יותר מבחינה אישית, זה מראה על אכפתיות", אומרת בוכניק.
7. אל תתחנפו
לדברי בוכניק, "לא כל מנהל אוהב שמתחנפים אליו". במקום זאת היא מציעה "לתצפת ולאסוף נתונים. איך הוא מתנהל, איזה סוג אדם הוא, האם הוא פורמאלי או נוהג בסגנון ניהולי חברותי יותר, האם הוא נוהג להתלוצץ, או שהוא רציני וחמור סבר.
"מומלץ מאוד להקשיב לו, להבין איזה תכונות וכישורים הוא מעריך ואיזה לא. מה מעצבן אותו, האם חשובה לו זריזות בעבודה, או איכות קפדנית. בהתאם לתוצאות מומלץ לשים לב להתנהגות שלכם ולהתאים אותה קצת לשלו כי כבני האדם אנו נוטים להתחבר יותר למי שדומים לנו".
8. הוכיחו שאתם נכס לארגון ולבוס
בוכניק אמנם שוללת חנופה, אך תומכת בהבהרת הערך של העובד לארגון ולמנהל. "חשוב להראות למנהל החדש שיש לכם התמחות מסוימת שאין לאחרים, שאתם בעלי מוטיבציה גבוהה, שאתם משקיענים, שניתן לסמוך עליכם שאתם מה שנקרא: 'שגר ושכח'. בסופו של דבר אין מנהל שלא מעריך את התכונה הזו אצל עובדיו".
נסו להכיר ולקבל גם את האדם – אתרו את התמיכה והעזרה שהוא צריך
אורלי צדוק, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ומדריכה בעלת מכון לתכנון וייעוץ קריירה, מסבירה שצריך להבין את הקשיים עמם מתמודד הבוס החדש בתפקיד. הוא רק קיבל את התפקיד, ולכן הוא תלוי יותר בעובדים שלו וזקוק לעזרה. הוא צריך להוכיח את עצמו ולכן ברוב המקרים הוא אפילו יותר לחוץ מהצוות שלו. אם תעזרו לו זה יעמוד לזכותכם כי הבוס יקטלג אתכם כבני אדם חיוביים, חיוניים ונאמנים לארגון".
אל תרכלו עם הבוס הישן
לא תמיד קל להיות חברי כלפי הבוס החדש, בייחוד אם נסיבות עזיבת הבוס הקודם אינן חיוביות. צדוק מסבירה ש"לעתים אנחנו מרגישים נאמנות לבוס הקודם וסוג של בגידה שאנחנו מתחברים לבוס החדש למרות שזה הדבר הנכון לעשות".
היא מוסיפה שבזמן חילופי תפקידים "כל אחד פוחד על המקום שלו", אך שדווקא בתקופה הזו חשוב להישאר רציונאליים, "צריך להבין שמדובר בתקופה שתתייצב בסופו של דבר ולכן אין לקחת החלטות חפוזות". לדבריה, "עדיף לא לרכל עם הבוס הישן על הבוס החדש, גם אם זה משרת את תחושת הנאמנות שלכם, כי בסוף זה תמיד מגיע אליו".
לא מומלץ להתחנף
לדברי בוכניק, "לא כל מנהל אוהב שמתחנפים אליו". במקום זאת היא מציעה "לתצפת ולאסוף נתונים. איך הוא מתנהל, איזה סוג אדם הוא, האם הוא פורמאלי או נוהג בסגנון ניהולי חברותי יותר, האם הוא נוהג להתלוצץ, או שהוא רציני וחמור סבר.
"מומלץ מאוד להקשיב לו, להבין איזה תכונות וכישורים הוא מעריך ואיזה לא. מה מעצבן אותו, האם חשובה לו זריזות בעבודה, או איכות קפדנית. בהתאם לתוצאות מומלץ לשים לב להתנהגות שלכם ולהתאים אותה קצת לשלו כי כבני האדם אנו נוטים להתחבר יותר למי שדומים לנו".
הוכיחו שאתם נכס לארגון ולבוס
בוכניק אמנם שוללת חנופה, אך תומכת בהבהרת הערך של העובד לארגון ולמנהל. "חשוב להראות למנהל החדש שיש לכם התמחות מסוימת שאין לאחרים, שאתם בעלי מוטיבציה גבוהה, שאתם משקיענים, שניתן לסמוך עליכם שאתם מה שנקרא: 'שגר ושכח'. בסופו של דבר אין מנהל שלא מעריך את התכונה הזו אצל עובדיו".
יחסי אנוש טובים
אל תמעיטו בחשיבותה של ההתעניינות והמילה הטובה. "כל אחד אוהב שמברכים אותו בבוקר טוב וכשאומרים להתראות לפני שהולכים הביתה. זה נשמע ברור מאליו, אבל זה לא. בדקו עם המנהל החדש האם הוא זקוק לעזרה במשהו והציעו את עזרתכם, עם הזמן התעניינו בו קצת יותר מבחינה אישית, זה מראה על אכפתיות", אומרת בוכניק.
קיימים מתחים? דברו עליהם
המצב החדש שבו מגיע מנהל חדש גורם להרבה לחץ וחרדה, שלדברי צדוק עלולים להפוך להימנעות ועוינות. במידה ואתם חשים באי הבנות ומתחים בארגון כדאי לפתוח אותם ולדבר עליהם. "צריך לזכור שכל העניין של יחסים בינאישיים הוא חשוב, במידה והאווירה תהיה מתוחה זה יפגע בכם לא משנה כמה טובים תהיו".
עם זאת, היא מוסיפה שכדי לפתור את הדברים "חשוב להגיע גם עם פתרונות ולא רק עם שאלות". אחרי הכל, בוסים מעריכים שפותרים להם את הבעיות, ולא רק מצביעים עליהן.
נסו להכיר ולקבל גם את האדם – אתרו את התמיכה והעזרה שהוא צריך
אורלי צדוק, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ומדריכה בעלת מכון לתכנון וייעוץ קריירה, מסבירה שצריך להבין את הקשיים עמם מתמודד הבוס החדש בתפקיד. הוא רק קיבל את התפקיד, ולכן הוא תלוי יותר בעובדים שלו וזקוק לעזרה. הוא צריך להוכיח את עצמו ולכן ברוב המקרים הוא אפילו יותר לחוץ מהצוות שלו. אם תעזרו לו זה יעמוד לזכותכם כי הבוס יקטלג אתכם כבני אדם חיוביים, חיוניים ונאמנים לארגון".
אל תרכלו עם הבוס הישן
לא תמיד קל להיות חברי כלפי הבוס החדש, בייחוד אם נסיבות עזיבת הבוס הקודם אינן חיוביות. צדוק מסבירה ש"לעתים אנחנו מרגישים נאמנות לבוס הקודם וסוג של בגידה שאנחנו מתחברים לבוס החדש למרות שזה הדבר הנכון לעשות".
היא מוסיפה שבזמן חילופי תפקידים "כל אחד פוחד על המקום שלו", אך שדווקא בתקופה הזו חשוב להישאר רציונאליים, "צריך להבין שמדובר בתקופה שתתייצב בסופו של דבר ולכן אין לקחת החלטות חפוזות". לדבריה, "עדיף לא לרכל עם הבוס הישן על הבוס החדש, גם אם זה משרת את תחושת הנאמנות שלכם, כי בסוף זה תמיד מגיע אליו".
לא מומלץ להתחנף
לדברי בוכניק, "לא כל מנהל אוהב שמתחנפים אליו". במקום זאת היא מציעה "לתצפת ולאסוף נתונים. איך הוא מתנהל, איזה סוג אדם הוא, האם הוא פורמאלי או נוהג בסגנון ניהולי חברותי יותר, האם הוא נוהג להתלוצץ, או שהוא רציני וחמור סבר.
"מומלץ מאוד להקשיב לו, להבין איזה תכונות וכישורים הוא מעריך ואיזה לא. מה מעצבן אותו, האם חשובה לו זריזות בעבודה, או איכות קפדנית. בהתאם לתוצאות מומלץ לשים לב להתנהגות שלכם ולהתאים אותה קצת לשלו כי כבני האדם אנו נוטים להתחבר יותר למי שדומים לנו".
הוכיחו שאתם נכס לארגון ולבוס
בוכניק אמנם שוללת חנופה, אך תומכת בהבהרת הערך של העובד לארגון ולמנהל. "חשוב להראות למנהל החדש שיש לכם התמחות מסוימת שאין לאחרים, שאתם בעלי מוטיבציה גבוהה, שאתם משקיענים, שניתן לסמוך עליכם שאתם מה שנקרא: 'שגר ושכח'. בסופו של דבר אין מנהל שלא מעריך את התכונה הזו אצל עובדיו".
יחסי אנוש טובים
אל תמעיטו בחשיבותה של ההתעניינות והמילה הטובה. "כל אחד אוהב שמברכים אותו בבוקר טוב וכשאומרים להתראות לפני שהולכים הביתה. זה נשמע ברור מאליו, אבל זה לא. בדקו עם המנהל החדש האם הוא זקוק לעזרה במשהו והציעו את עזרתכם, עם הזמן התעניינו בו קצת יותר מבחינה אישית, זה מראה על אכפתיות", אומרת בוכניק.
קיימים מתחים? דברו עליהם
המצב החדש שבו מגיע מנהל חדש גורם להרבה לחץ וחרדה, שלדברי צדוק עלולים להפוך להימנעות ועוינות. במידה ואתם חשים באי הבנות ומתחים בארגון כדאי לפתוח אותם ולדבר עליהם. "צריך לזכור שכל העניין של יחסים בינאישיים הוא חשוב, במידה והאווירה תהיה מתוחה זה יפגע בכם לא משנה כמה טובים תהיו".
עם זאת, היא מוסיפה שכדי לפתור את הדברים "חשוב להגיע גם עם פתרונות ולא רק עם שאלות". אחרי הכל, בוסים מעריכים שפותרים להם את הבעיות, ולא רק מצביעים עליהן.
9. קיימים מתחים? דברו עליהם
המצב החדש שבו מגיע מנהל חדש גורם להרבה לחץ וחרדה, שלדברי צדוק עלולים להפוך להימנעות ועוינות. במידה ואתם חשים באי הבנות ומתחים בארגון כדאי לפתוח אותם ולדבר עליהם. "צריך לזכור שכל העניין של יחסים בינאישיים הוא חשוב, במידה והאווירה תהיה מתוחה זה יפגע בכם לא משנה כמה טובים תהיו".
עם זאת, היא מוסיפה שכדי לפתור את הדברים "חשוב להגיע גם עם פתרונות ולא רק עם שאלות". אחרי הכל, בוסים מעריכים שפותרים להם את הבעיות, ולא רק מצביעים עליהן.