פייסבוק היא הרשת החברתית המצליחה בעולם – עם כ-700 מליון משתמשים שמחציתם נכנסים לאתר כל יום. אבל במובנים רבים היא לובשת פנים מאוד לא חברתיות או חבריות, ומשמשת כלי לסגירת חשבונות של גולשים עם אנשים בסביבתם, גולשים אחרים, חברות וארגונים.
יותר ויותר משתמשים מפרסמים תכנים פוגעניים בכוונת זדון; על ידי ציון שמות ופרטים מזהים של "הקורבן".עלבונות, פרסום מידע פרטי, ודברי הסתה בוטים משוגרים לרשת ומקבלים הד נרחב באופן מיידי. נשמע כמו משחקי ילדים, יש כמה מקרים שיבהירו לכם את חומרת העניין.
עוד ב-Onlife:
- קפה עם מירי עווד: גברים מפחדים ממני
- ניקול קידמן בביקור מולדת – עם בתה הפעוטה
- מהרו להירשם לסדנאות Onlife ולמופע המרכזי בלילה הלבן!
התלמידים איימו על חייה של המורה ברשת
מחנכת בבית ספר תיכון בנס ציונה, השעתה מהלימודים ליום אחד תלמיד שזרק תפוח על מורה בשיעור אזרחות. הוא וחבריו פתחו נגדה במסע הכפשה ונאצות בפייסבוק, ועשו זאת בפומבי: הם פתחו קבוצות באתר ופרסמו – בשמותיהם האמיתיים –פוסטים חריפים ואלימים נגד המחנכת. בין הפנינים שהכילו אותם פוסטים אפשר היה למצוא ביטויים כמו "כל כלב בא יומו" ו"אמן נראה אותך מרוח העל הכביש".
אך לא רק במורה פגעו אותם תלמידי התיכון – אלא גם בעצמם. כל מעסיק שיעשה גוגל בחפשו מידע עליהם כמועמדים לעבודה יגלה את הצד הפחות אטרקטיבי שלהם, הם לא יזומנו לראיונות עבודה, ייפגעו סיכוייהם לשירות ביחידות מסוימות בצבא, וכשיהיו הורים – את "הדוגמה הטובה" להתנהגות – הם ימצאו בעברם של הוריהם, באינטרנט.
חשוב להפנים: אנו חיים בעידן בו כל המידע מופץ מיד וזמין. ההתבטאויות שלנו ברשת משליכות לא רק עלינו אלא גם על האנשים הקרובים לנו ביותר. באינטרנט מה שאתם כותבים היום – נשאר לתמיד. כן, לתמיד – גם אם מחקתם את ההודעה, הפוסט, התגובה – גוגל זוכר ושומר הכל.
גירושים מלוכלכים בפייסבוק
הגרוש של ד' תייג ב-Wall שלו תמונה משותפת שלהם וכתב לידה: "סוף סוף הצלחתי להתגרש מהזונה השמנה והאגואיסטית הזאת". על הקיר הראשי פורסמו מצד הגרוש המתוסכל סטטוסים בנוסח הבא: "שומר נפשו ירחק מד', גרושתי: אל תתפתו לצאת איתה, היא כלבה אמיתית והיא תהרוס לכם את החיים!".
ד' ההמומה והפגועה פעלה מיידית להסרת המסרים המשפילים ופתחה בהליך משפטי נגדו. אבל הנזק כבר נעשה. מקרה זה שוב ממחיש עד כמה קל ופשוט לגייס את הפלטפורמה "השיתופית" ולעשות בה שימוש ציני לרעה.
חשוב להפנים – גם אם דאגנו להגדיר מראש "מי יכול לראות ולקרוא את הפרסומים בקיר שלי" , וגם אם נדמה לנו שהשיחה היא בין חברים בלבד, זו טעות! – תמיד יהיה מישהו שידאג להפיץ את הדברים הלאה. הגרוש שחשב כנראה שהקיר שלו בפייסבוק הוא נכס פרטי, הוא חטף תביעת פיצויים בגין הוצאת לשון הרע.
ללכלך על חברה מסחרית בפייסבוק? לא מומלץ
אם נסתכל על "מלחמת הקוטג'" נגלה שהפייסבוק משמש כמקום בו צרכנים מסוגלים להתאגד ולכופף את ידן של חברות חזקות. אותן חברות נאלצות להתמודד עם סוג צרכנות חדש – "הצרכן הדיגיטאלי שמנצל את המרחב הווירטואלי לניהול מו"מ מול חברות מסחריות להורדת מחירים, הקמת קבוצות מחאה, מתן ביקורות פומביות על שירות לקוי, מחיר יקר ,יחס לא הוגן מצד עובד החברה וכד'. אבל זה לגיטימי ואף מוצדק בהרבה מהפעמים. בפעמים שפחות – הגולש עלול לשלם מחיר יקר. מדוע?
הבעת תסכול מול השלטונות וחברות מסחריות באופן שפוגע במוניטין החברה עלול להוביל לכך שהחברות, שלרשותן הרבה יותר משאבים מהצרכן הממוצע, יגררו אותם למאבק משפטי ארוך ויקר. ג`סטין קורץ', אשר רכב ונגרר למרות שהיה לו תו חניה, למד זאת על בשרו: קורץ' החליט לפתוח קבוצה בפייסבוק בשם "תושבי השכונה נגד חברת הגרירה T&J Towing” אליה הצטרפו מעל 800 איש. .חברת הגרירה הגיש התביעת לשון הרע נגד ג`סטין "האזרח הקטן" בטענה שהקבוצה שפתח פגעה בשמה, ודרשה פיצוי בגין נזקים בסך 750 אלף דולר.
בלוגים ורשתות החברתיות הן לא טרנד חולף, הן ימשיכו להיות זירת השיחה המרכזית בה גולשים מדברים עם גולשים. הן ימשיכו לספק סביבה המאפשרת לאנשים להתחבר זה לזה ולשתף זה את זה. אבל ככל שהניצול לרעה של המדיום מצד משתמשים מסוימים יילך ויגבר, כך תהיה עדיפות לשימוש ברשתות החברתיות שיצהירו על מיגור וטיפול בהודעות פוגעניות ותוכן בלתי ראוי לפרסום בעדיפות ראשונה.
פייסבוק מציעה טכנולוגיה כזו, וזהו היתרון היחסי שלה לעומת רשתות אחרות. אך גם הגולשים בפייסבוק, כמו בכל רשת חברתית, צריכים לקחת בחשבון גם את הסיכונים. הסיכון המרכזי הוא בפגיעה בשם הטוב, פגיעה במוניטין מקצועי, פגיעה מכוונת בתדמית של אישיות פרטית, ציבורית, וארגונית.
בסופו של דבר השליטה במידע היא בידי הגולש – הכח בידו. ניתן בהחלט להשתמש ברשתות החברתיות כבמה ולאפשר חופש ביטוי מלא – כל עוד נמנעים מבריונות מקוונת. האחריות והבחירה כיצד להתנסח ולסגור חשבונות אישיים תלויה אך ורק ביוצר התוכן, בגולש עצמו. אפשרויות ההסרה, חסימה של פרופיל, תמונה או דף, קבוצה, אירוע המפרסם תוכן פוגעני עומדות לרשות המשתמש בכל רגע נתון. בלחיצת כפתור אחת אפשר לחסום וגם לדווח על אדם שפרסם תוכן מכפיש .
חקיקה ופסיקות אחרונות מלמדות שהאיסורים שנקבעו בחוק איסור לשון הרע חלים גם בעולם הווירטואלי. לפני שמשגרים סטטוס לאוויר חשבו על כל ההשלכות העתידיות . התנהלות לא נכונה היא חרב פיפיות – כיוון שפליטת מקלדת הופכת מייד לנחלת הכלל ונשארת לנצח, אין דרך להחזיר את הגלגל לאחור.