השוויון בתעסוקה ובמטלות המשפחה והבית עדיין רחוק מאיתנו. סקר שנעשה מטעם חברת ההשמה "עתיד השמה" עבור Onlife חקר ומצא שלמרות שהשכר הוא עדיין האלמנט החשוב ביותר עבור נשים (כ-40%) וגברים (49%), קיימים הבדלים משמעותיים בין מה שגברים מחפשים בעבודה לבין מה שמחפשות נשים.
עוד ב-Onlife:
- נשים מתחתנות מאהבה – אלא אם כן אתה מובטל
- התחלת לדבר לפתע בקול גבוה עם הקולגה? סימן שאת נמשכת אליו
- לפעמים היופי והקריירה משתלבים: 50 הנשים היפות בישראל על במה אחת
את עיקר ההבדל ניתן למצוא בחשיבות האופציה לקידום – בעוד שפחות מ-4% מהנשים ציינו הקריטריון הזה כחשוב ביותר, אצל הגברים המספר היה יותר מכפול (8.9%) בעוד שנשים דירגו את שעות העבודה הנוחות (15.3% לעומת 8.3% אצל הגברים) ויחסי עבודה טובים (9.4% לעומת 3.7% אצל הגברים) כדברים חשובים יותר.
למעשה נשים דירגו את אפשרויות הקידום בחשיבות האחרונה אחרי השכר, הסיפוק, שעות עבודה נוחות ויחסים טובים עם הקולגות. אצל הגברים רק השכר והסיפוק מהעבודה הקדימו את אפשרויות הקידום.
"באופן כללי, נשים הן פחות תחרותיות מגברים והן גם פועלות פחות בדרכים שמובילות לקידום", אומרת ד"ר יעל יצחקי, מנכ"ל נטע – המרכז לפיתוח קריירה. לדבריה, נשים עוסקות פחות בהבנת הפוליטיקה הארגונית ועבודה לפיה, דרישת תפקידים עם נראות, היצמדות למנטור שייתן הדרכהברזי הארגון, והדבר מתבטא בשטח. היא מוסיפה ש"חלק מהנשים גם לא מעוניינות לעבוד שעות ארוכות הנדרשות ממנהלים. זאת בשל שילוב תפקידי הבית".
יצחקי עומדת על יתרון משמעותי בהעסקת נשים. "סדר העדיפויות השונה אצל גברים ונשים משפיע בסופו של דבר גם על הארגון עצמו: בעוד שגברים יעזבו מקום עבודה כדי להתקדם בשכר, נשים לא תעזובנה מקום שטוב להן בו, גם אם השכר לא מספיק גבוה", היא אומרת.
אמהות עובדות יסתפקו בפחות
הסקר עוד מגלה כי החשיבות הפחותה שנשים ממילא מעניקות לקידום בעבודה יורדת עוד יותר לאחר הולדת ילדים. אצל גברים לעומת זאת חשיבות הקידום נשארה גבוהה. כך גם בנוגע לדירוג חשיבות הסיפוק בעבודה .אצל עובדות אמהות היה נמוך (25.3%), בעוד שאצל עובדות שעדיין לא הולידו ילדים הוא נותר גבוה (39.8%) יחסית.
יצחקי מסבירה כי מדובר בנתון מעניין במיוחד שכן "בהחלט יתכן שלפני הולדת הילדים למקום העבודה היה מקום יותר חשוב בעולם הנשים ולאחר הולדת הילדים, דברים אחרים מרכיבים את "עוגת הסיפוק"'. כך שלמעשה הסיפוק מהתא המשפחתי צמצם את הצורך של הסיפוק מהצד הקרייריסטי. נשמע חיובי? לא בהכרח.
"אם נשים בתקופות מסוימות מוותרות על הסיפוק לצורך מטרות זמניות אחרות אין בזה בעיה, אולם לטווח ארוך, כדאי להיזהר שכן זה עלול להוביל לשחיקה", אומרת יצחקי וממליצה לאמהות העובדות לחשוב גם על העתיד: "צריך לחשוב גם מה יהיה לה חשוב לאשה בעוד מספר שנים וכך להישאר מעודכנת בנושאים הקשורים לעבודה. בכל מקרה חשוב כי כל אישה תנסה למצוא הנאה בעבודתה או ערך משני נוסף בבחירותיה".
בעיה נוספת אותה מזכירה יצחקי, היא האופן בו מתייחסים הארגונים והחברות לנשים שלקחו הפסקה בקריירה, ועתה מעוניינות לחזור. "כאשר הילדים גדלים נשים רבות כן מעוניינות להמשיך ולהתקדם בעבודה – אבל אז המעסיקים שוגים בהתייחסות סטריאוטיפית כלפי אמהות".
לדבריה, המסלול העקבי של הגבר בקריירה, יקרין יציבות ויקל על העסקתו, בעוד שעל אמהות שמעוניינות לחזור לעבוד, או לשים דגש מחדש על קידום מסתכלים בחשש, והיותן בעלות ילים נתפס כנטל.
הסקר נערך על ידי "אושיק רושינק אסטרטגיה" וכלל 501 ראיונות אינטרנטיים המהווים מדגם אקראי מייצג של בני ובנות 18-65 דוברי עברית.