קיץ זהו הזמן בו מוצאים עצמם ילדים רבים עוברים תהליך של גמילה מחיתולים. במקרים מסוימים מדובר בדרישה ממוסדות החינוך שלא מוכנים לקבל ילדים לא גמולים, לפעמים הילד או הילדה מבקשים ולעיתים זו החלטה של ההורים, שמובילים את התהליך. חשוב לבצע את הליך הגמילה נכונה – אחרת עלול הילד לסבול מהפרעות ומקשיים בגיל מאוחר.
במדינות שונות בעולם, כמו במזרח הרחוק, בארצות חבר העמים ובמקומות נוספים רוב הילדים נגמלים באופן מלא עד גיל שנה. בארצות המערב ובמיוחד בארה"ב גיל הגמילה יכול לעיתים להגיע גם לארבע וחמש.
בארץ, לפני כשלושים שנה, הגיל בו נגמלו הילדים מחיתולים היה בממוצע שנה וחצי, הילדים אז לא היו מוכשרים יותר או בשלים מוקדם יותר, פשוט לא היה חיתול חד פעמי וניקוי של חיתול בד היה משימה לא פשוטה, מסריחה ומורכבת. הזמינות של חיתולים במידות הולכות וגדלות וכמובן חיתולים דקים במיוחד ודומים בעיצוב שלהם לתחתונים רגילים שינו את המוטיבציה של הורים לגמול ולעודד גמילה.
דפנה תייר, מנחת הורים ומומחית לגמילה, טוענת בספר שכתבה על הנושא, שדחיית הגמילה הינה בעיתית ולתינוקות יש את כל הבשלות הנחוצה לשליטה בעשיית צרכיהם הרבה לפני גיל שנתיים וחצי – שלוש, גיל הגמילה הממוצע. לטענתה "לא ייווצר כל נזק פסיכולוגי לפעוט שייגמל בגיל מוקדם יותר מגיל שנתיים וחצי רק בשל הקדמת הגמילה אולי להפך.
לשיטתה ההצלחה בתהליך הגמילה תורמת לפעוט הרבה מעבר לשליטה בצרכים: הוא מפתח את יכולות דחיית הסיפוקים, השליטה העצמית והוויסות העצמי. כמו כן הדבר תורם לפיתוח העצמאות שלו ולחיזוק הדימוי העצמי של הילד.
תהליך הגמילה מחיתולים מהווה אתגר לא פשוט לילד ומשימה למשפחה כולה. כולם עוברים אותו, רובם בהצלחה אבל לפעמים ישנם לא מעט משפחות שנתקלות בקשיים, בשאלות, ברגרסיות ובבעיות. לתהליך ואופן הגמילה השפעות ארוכות טווח על המשך חייו של הילד הנגמל. מה שנראה מהצד כעוד שלב בהתפתחות הוא למעשה בעל משמעות עמוקה לתפיסת הילד את עצמו בעולם, מול הוריו, משפחתו וחבריו.
ד"ר ברוך קושניר, פסיכולוג קליני ומנהל מרפאות לטיפול בהרטבת לילה, מדבר על החשיבות העצומה שיש לאופן ודרך הגמילה, "תהליך הגמילה הוא שלב חשוב בהתפתחות הילד, יש לה השלכות משמעותיות לגבי האישיות המתגבשת במיוחד לגבי הדימוי והביטחון העצמי".
הגמילה, בניגוד להליכה או עמידה, אינה שלב התפתחותי אליו הילד מגיע בהתאם להתפתחותו האישית, בדרך כלל מועד הגמילה מוכתב מנורמה חברתית, והילד נדרש לעמוד בציפיות הסובבים אותו. לעיתים העיתוי אכן מתאים, ולפעמים ממש לא.
ד"ר קושניר מציין כי "אין גיל שהוא הגיל הנכון והמתאים לגמילה, באופן גורף, ההורים צריכים להיות רגישים ולדעת שאם מדובר בהחלטה או צורך של ההורה מבלי שיש בקשה או רצון מצד הילד, יש צורך בתוכנית ברורה וארוכת טווח".
פרסים, תגמולים והצלחה
תהליך הגמילה אשר נעשה בעיתוי, בדרך ובזמן הנכונים ייתן לילד תרומה גדולה. "צריך לזכור", מבקש ד"ר קושניר להוסיף, "שבגמילה נדרש הילד לעבור ממצב בו הוא עושה את צרכיו מתי שהוא רוצה ואיפה שהוא רוצה, למצב בו הוא צריך לעשות במקום ובזמן מוגדרים ונכונים.
ילד שאכן מוכן לגמילה יזכה בעקבות ההצלחה שלו להערכה ולתשבחות מצד הוריו והסובבים אותו והדבר יחזק את בטחונו העצמי ואת הדימוי העצמי שלו בעיניי עצמו ובעיניי סביבתו. אכן בדרך זאת חלק מההורים אינם צריכים להשקיע מאמץ בתהליך הגמילה, הילד רואה ילדים אחרים, בני משפחה ומבקש לעשות כמותם – ומצליח".
הגישה של ההורים תקבע למעשה האם התהליך כולו יהיה מוצלח ויעיל. "אם הגמילה נעשית בצורה הרמונית עם הילד, ללא ויכוחים, לחצים, כעסים ומתחים. כאשר ההורים יודעים ומודעים לכך שיכולות להיות להם אכזבות, נסיגות שאלות כמו גם לילד התהליך כולו יתרום ויחזק את הילד, אם לא, יכולות להיות השפעות שליליות".