חברת יאהו סוערת עקב פיטורי מנכ"לית החברה, קרול בארץ. בארץ, שכיהנה במשך שנתיים כמנכ"לית החברה פוטרה על ידי בעלי המניות ב…שיחת טלפון. לאחר שיחת הטלפון שלחה המנכ"לית המפוטרת מייל לעובדי החברה, בו סיפרה להם על ההתפתחויות האחרונות וגם נפרדה מהם.
עוד ב-Onlife:
- איך תמכרו את עצמכם בדקה? פרזנטציה נכונה
- מחקר: אתם יצירתיים? לא יקבלו אתכם למשרות ניהול
- איך נפטרים מחברים מרעילים?
המקרה הזה מעלה מספר רב של תהיות; ביניהן, כיצד יתכן שבחברה בסדר גודל כמו של יאהו וכשמדובר בצעד כה קיצוני כמו פיטורי מנכ"לית החברה, מרשים לעצמם בעלי המניות לבצע תהליך פיטורים בנוסח "זבנג וגמרנו".
אבל זו לא הפעם הראשונה בה עולים לכותרות מקרים מוזרים של פיטורי עובדים. כבר שמענו לא פעם על מגוון שיטות לא נעימות שבהן עובדים (ביניהם גם וותיקים) נשלחים הביתה ללא כל אזהרה מוקדמת ובדרך לא דרך.
חוץ משיחת טלפון כבר היו מקרים של פיטורים בהודעת דוא"ל אישית או בבת אחת למספר עובדים,. רק בשנה האחרונה מאות מעובדי חברת היי טק ישראלית שמעו לראשונה על פיטוריהם – באמצעות מייל קולקטיבי. הוא הדבר לגבי משלוח ואף SMS דרך הודעה על פיטורים על הקיר האישי ברשת חברתית.
מה זה עושה לעובד – ולחברה?
איך אמורים להרגיש העובדים הנשארים בחברה לאחר שיגלו כיצד קולגה שלהם פוטר? איזה רושם זה יוצר על החברה ועל מנהליה? ומעבר לכך, איזו השפעה עלולה להיות למהלך כזה על המוראל הכללי של עובדי החברה? ברור למדי שזו לא הדרך לחזק את האמון או המוטיבציה לעבודה בקרב העובדים.
חשוב להבין שתהליך פיטורי עובד כשמו כן הוא – תהליך. החוק בישראל ברור ביותר בנוגע לדרך שבה מותר לפטר עובדים. מדובר בתהליך מובנה הכולל מספר שלבים שכל מעסיק העומד לפטר עובד/ת חייב להכיר. בין היתר מחויב המעסיק בקיום פגישת שימוע, בתיעוד הנאמר בפגישה וגם במתן מכתב פיטורים ברור.
כל מנהל/ת שהתנסה כבר בפיטורי עובד, יודע שזוהי אחת מהמטלות הניהוליות הקשות והפחות נעימות שיש. לא רק לאדם המפוטר, גם למנהל המפטר.על כן יש להשכיל ולבצע את התהליך קודם כל כחוק ושנית, באופן הכי פחות פוגע שניתן.
איך עושים זאת נכון ?
- חשוב שהעובד יידע שלא מרוצים מהתנהלותו במקום העבודה, ושלא ישמע על כך בפעם הראשונה בשיחת השימוע לפני פיטורים. כך תינתן לו ההזדמנות לשפר את תפקודו, ושאם יוחלט לפטרו הידיעה לא תיפול עליו כרעם ביום בהיר.
- חשוב להעביר את המסר בדרך הנכונה – לא בפרהסיה, לא ליד כולם, לא באופן שעלול לבייש או להביך. יש לעשות זאת באופן הדיסקרטי ביותר שניתן.
- חשוב במיוחד שהעובד יבין מדוע הוא מפוטר ולא לתת לו תירוצים שאינם מבוססים.
- אם אין סכנה שהעובד ימעל באמון – יש לאפשר לו לעבוד בתקופת ההודעה המוקדמת, ולא לשלחו לביתו עם הפיטורים תמורת תשלום עבור תקופה זו.
לסיכום, פיטורים, כמו כל דבר אחר, יש לבצע באופן מכובד ומכבד, בהתאם להנחיות החוק, בעדינות, ברגישות ותוך שימת לב להשלכות של הצעד הזה גם לגבי העובד המפוטר וגם לגבי העובדים שנשארים.
מאיה בוכניק עוסקת במתן יעוץ מקצועי לחיפוש עבודה ותכנון קריירה.
היא בעלת הבלוג http://www.careertips4geeks.blogspot.com/.;
ניתן להצטרף לדף האוהדים בפייסבוק.