חני נחמיאס תלמד את ילדנו איך לחסוך כסף

נולד לי ספר חדש.

 

רק מי שמכיר את התהליך הארוך והמתיש של הוצאת ספר לאור יודע שלידתו, אחרי קצת יותר מתשעה חודשי הריון, היא שמחה גדולה המלווה בגאווה גדולה ברך הנולד.

 

לספר החדש שלי קוראים "הקופה שמאחורי מגירת הגרביים" ושותפתי לכתיבה היא ד"ר טלי תאני הררי – מומחית בנושא תקשורת, צרכנות וצעירים באוניברסיטת בר אילן. האמת שד"ר טלי (הכי קל לקרוא לה כך…) היא גם היוזמת של הספר שמבוסס על מחקריה.

 

לפני כשנתיים פנתה אלי טלי וסיפרה לי על מחקריה האקדמים בנושא מדיה וצרכנות בקרב צעירים. זה לא סוד שהסביבה התקשורתית והצרכנית בעולמנו היא סביבה עמוסת גירויים והיא סובבת את ילדינו הרכים בשנים בכל מקום וזמן בו הם נמצאים.

 

פרסומות בטלוויזיה, בקלטות וידאו, שלטי ענק ופלאיירים הממלאים את תיבות הדואר שלנו הופכים את המשפט "אמא תקני לי" לסוג של מנטרה ואת ההורים למסחטה אין סופית. בסביבה כזאת זקוקים הילדים, ואלי יותר מהם ההורים, לכלים שיעזרו להם להתמודד עם המסרים, הפרסומות ומלחמת המפרסמים על הכיס שלנו.

טלי ביקשה ממני לכתוב סיפור ילדים העוסק במושגים כלכליים ראשונים ולהטמיע בתוך סיפור הילדים את עיקרי המחקר שלה מתוך תקווה שכך נוכל לספק לילדים ולהוריהם כלים לצרכנות נבונה וביקורתית.

 

הספר מיועד לגילאים 5-8 ובשל העובדה שילדים בגיל הצעיר יותר אינם קוראים לבד, הוא מיועד לקריאה משותפת מתוך תקווה שקריאתו תוביל לדיאלוג בין ההורה לילד וגם לפעילות סביב הנושאים והמושגים העולים מתוך הספר. בסוף הספר תוכלו למצוא גם דפי פעילות משותפת ורעיונות שונים למשחקים,  ביקור בבנק והכנת כרטיס חיסכון עם הילדים. ההוצאה לאור התלהבה מן הרעיון ואף החליטה להפוך אותו לסדרה הנקראת – 'כלכלה מהתחלה' הספר הראשון עוסק בעיקר בדמי הכיס.

גיבורי הספר, איתי בן שמונה וחצי ושיר בת שש וקצת, נמצאים ב"שלב הרכישה הנעזרת"- שלב שבו הם מבקשים, בוחרים ולעיתים גם משלמים על המוצרים בעוד ההורים משגיחים, החלטתי לתת לשני האחים לאמץ שתי גישות שונות לכסף אותו הם מקבלים כדמי כיס.

 

איתי קונה עם הכסף על בסיס קבוע ומבזבז בכיף כדי ליהנות ממנו ואילו שיר חוסכת את דמי הכיס שלה בקופת סתרים סודית ומצליחה לקנות לאח הקטן דניאל, מתנה יפה ומשמעותית ליום הולדתו.

 

נמנעתי כמובן מלנקוט עמדה  במהלך הסיפור או לומר מה נכון ומה לא אבל דרך גיבורי הספר, המייצגים גישות שונות לנושא החיסכון, יכול הקורא לחשוב מהי הדרך הנכונה לדעתו ולהזדהות עם מי שדרכו מתאימה לו יותר.

 

אחת ההמלצות המרכזיות בספר היא לתת לילדים הזדמנות לפתח את הכלים והמיומנויות בהקשרים הצרכניים השונים. קשה לעשות זאת עם "הארנק של אמא". החויה שונה לגמרי כשבארנק האישי של הילד יש כסף משלו ועליו לקבל החלטות לגבי הכסף. אי לכך, חשוב לתת לילד הזדמנויות ללמוד בעצמו על "חסכון", "בזבוז", "יקר", "זול", "יש לי", "אין לי" ועוד. דמי כיס שבועיים עשוים להוות תשתית טובה להתנסויות מסוג זה.

 

בנוסף לכך, ישנן חויות נוספות שעשויות להבהיר לילד באופן מוחשי יותר את המשמעויות של הכסף ושל מושגים צרכנים נוספים. חויות שכאלה הן ביקור משותף עם הילד בבנק, ביקור בכספומט ושיחה על המכשיר המוזר הזה שמוציא כסף מהקיר, משחק הורה וילד בסופר, בו כל פעם תפקיד שונה לילד (קופאי / קונה) וכיוצא בזה.

 

דרך הסיפור, שנראה כמו ספר ילדים תמים, יוכלו הקוראים הצעירים להבין מהו משמעותו של כסף בחיינו ומה משמעות הבחירות הכלכליות שאנחנו עושים כבר בגיל צעיר.

אני מודה שבתור אמא הייתי 'סמרטוט נסחט' ונתתי לילדיי לנצל את ייסורי המצפון הקטנים שלי על היעדרותי מן הבית בשל עבודתי. פינקתי, קניתי, הענקתי וערמתי בחדרים של ילדיי שורות צעצועים שכל מחלקה בטויס אר אס הייתה גאה בהן, רכשתי מותגים במיטב כספי והתפתיתי ל'אמא תקני לי' ול- 'לכולם יש כזה' שוב ושוב.

 

הספר הזה הוא סוג של תיקון בשבילי  (וסוג של מורה דרך להורים של היום המתמודדים מן הסתם  עם אותן סוגיות) ואני ממש מקווה שילדים שיקראו אותו ויחשפו למושגים הראשונים הכלכליים בחייהם יתבגרו ויגיעו ל"שלב הרכישה העצמאית" שלהם כשהם צרכנים נבונים וחושבים המסוגלים לבקר את המוצרים אותם הם מעוניינים לרכוש.

 

 אם נצליח למגר את תופעת ה'חורים בידיים' ולהביא את הילדים לקנייה מתוך תובנה עמוקה יותר של משמעות הכסף ותהליך הרכישה – עשינו את שלנו.

 

נכון שאני ממש לא אובייקטיבית אבל זאת נראית לי אחלה מתנה לילדים. אם הם כבר מקבלים דמי כיס או מתנות, לפחות שיידעו איך לנהל את הכסף הזה בחוכמה.

"הקופה שמאחורי הגרביים" מאת חני נחמיאס ודר' טלי תאני הררי, בהוצאת כנרת זמורה ביתן 

תגובות (0)
הוסף תגובה