"גוגל אינסטנט": המהפכה החדשה של גוגל?

מה לא נכתב ומה לא נאמר על גוגל, אח גדול חזק ודומיננטי ששולט בתעשיית האינטרנט, ומקומם עליו מעצמות על כמו סין: הרעיון של לארי פייג' וסרגיי ברין בסוף שנות ה-90, לייצר מנוע חיפוש איכותי ומהיר לגולשים – שיסרוק את הרשת. הוא הוצא אל הפועל באמצעות פיתוח אלגוריתם ייחודי בשם Page Rank, שדירג את דפי האינטרנט לפי כמות הקישורים הנכנסים לדף ספציפי, ואמור היה להתחרות במנועי החיפוש של יאהו ואלטה ויסטה, ששלטו אז בשוק החיפוש.

היום, לגוגל שירותים רבים ומגוונים כגון:

  • Google Chrome – דפדפן שבנוי למהירות, יציבות ובטיחות
  • Google Analytics – מערכת סטטיסטית למעקב אחר תנועת מבקרים.
  •  Google Adwords– מערכת הפרסומות של גוגל.
  •  Gmail– דוא"ל קל לחיפוש עם פחות דואר זבל
  • Picasa – מצא, ערוך ושתף עם אחרים את התמונות שלך
  • YouTube– אתר שיתוף הוידיאו הגדול בעולם
  • Earth – גלה את העולם מהמחשב שלך
  •  iGoogle– דף בית בהתאמה אישית  של Google
  • Scholar – חיפוש מאמרים אקדמיים
  • חדשות – חיפוש חדשות ייעודי.
  • סרגל כלים – הוסף תיבת חיפוש לדפדפן שלך
  • תמונות –  מנוע חיפוש תמונות
  •  Blogger– שתף את חייך ברשת עם בלוג – זה מהיר, זה קל וזה בחינם
  • Docs – צור ושתף את המסמכים שלך ברשת וגש אליהם מכל מקום

הסיבה המרכזית להצלחה ההיסטרית של גוגל הייתה איכות התוצאות (תוכן של תוצאות אורגניות איכותיות ביותר שתאמו את שאילתת החיפוש של המשתמש), מהירות הצגת תוצאות החיפוש וחווית משתמש אחרת – רעננת ,פשוטה, קלה וידידותית למשתמש.  לצד התוצאות האורגניות, שילבה גוגל מערכת פרסומות Google Adwords במודל חדשני  לתקופה ההיא. מודל של תשלום פר קליק באמצעות מכרז לפי היצע וביקוש, ובכך טרפה את הקלפים והפכה תוך מספר שנים בודדות לשחקן המוביל של תעשיית החיפוש בעולם, ושל תעשיית הפרסום באינטרנט.

 

הנחות בסיס על גוגל ועל העולם החיפוש –  טרום עידן האינסטנט (הבא עלינו לטובה)

 

1. רוב חיפושי המידע כיום מבוצעים במנוע החיפוש גוגל – ומהווים כ- 90 אחוז משוק החיפוש בישראל.

2. 70 אחוז מהתנועה באתרי האינטרנט מקורם בתנועה ממנועי חיפוש.

3. 85 אחוז מהגולשים לא עוברים לדף התוצאות השני בגוגל כשהם מבצעים שאילתת חיפוש. מי שלא נמצא בדף הראשון של התוצאות למעשה לא קיים,  אלא אם כן אני, כגולש חולה צליאק, אחפש פיתות ללא גלוטן, ואעבור גם לדף החמישי.

4. הגולש מקליד חיפוש המכיל  3-10 מילים בממוצע, דבר המייצר תנועת זנב ארוך. דוגמה לתנועת זנב ארוך סביב עולם המלונות, למשל: חלק ניכר מהגולשים לא מחפשים סתם את המילה "מלונות" או הביטוי " מלונות באילת", אלא מחפשים ביטויים ספציפיים כגון "מלונות זולים באילת", "מלונות ספא באילת", "מלונות הכל כלול באילת לחופשת סוכות כולל טיסות לאילת

5. הגולש מזהה את ההבדל בין תוצאות אורגניות של מנוע החיפוש לבין מודעות פרסומיות בו.   

 

מנוע החיפוש בודק מעל 200 פרמטרים שונים בכל דף. הפרמטרים האלה משפיעים על דירוג הדף הספציפי תחת שאילתת החיפוש בגוגל, המאפיינת את הדף.

קיימות 3 קבוצות מרכיבים מרכזיים המשפיעים על הקידום האורגני בגוגל:

1. קוד האתר / טכנולוגיה – מידת התאמת האתר למנועי חיפוש מבחינה טכנולוגית. באתרים דינמיים יש חשיבות של התאמת מערכת ניהול התוכן של האתר למנועי החיפוש.

2. תוכן  – התוכן הינו המרכיב החשוב ביותר בעיניי. ישנה חשיבות עליונה לתוכן איכותי ועשיר המותאם בצורת הכתיבה שלו למנועי החיפוש.

3. Link popularity – מדד אמורפי המייצג את מידת הכוח של האתר. מידת הפופולאריות  של דף תוכן  – מושפעת ברובה מכמות הלינקים החיצוניים לאתר ובעיקר מאיכות הלינקים ומידת התאמתם למילות המפתח שמקדמות את אותו דף תוכן.

 

מהפכת האינסטנט – אבולוציה ולא רבולוציה

 

גוגל מעולם לא קפאה על שמריה ודאגה כל הזמן לחדש ולשפר במגוון עצום של מוצרים.  אין יום שאני לא נדהם מהפיתוחים ומהשיפורים האינסופיים של גוגל. רק בערב ראש השנה האחרון השיקה גוגל את Google Instant,המאפשר לגולש לצפות בדף תוצאות החיפוש שמשתנה באופן דינמי תוך כדי הקלדת שאילתא. כלומר, מיד עם הקלדת האותיות הראשונות של מילת מפתח, מופיעות תוצאות חיפוש שמשתנות עם הקלדת כל אות נוספת.

 

לפי גוגל, כל גולש חוסך 2-5 שניות בזמן החיפוש הממוצע.  בעמוד ההסבר הרשמי של גוגל מוסבר כי מרבית האנשים קוראים מהר יותר מאשר הם מקלידים, ולכן השימוש בגוגל אינסטנט יחסוך לנו את 2-5 השניות בכל חיפוש, לעומת השימוש בצורת החיפוש הנוכחית. אין ספק שמדובר בחוויית חיפוש מהירה, שונה ומיוחדת, המהווה בעיניי פריצת דרך.

 

בעבר היינו צריכים להקליד ביטוי מפתח בשביל לקבל תוצאות – היום ניתן להקליד רק אותיות בודדות, ותוצאות חיפוש רלוונטיות יוצגו לנו באופן כמעט מיידי, מבלי ללחוץ על  כפתור "חיפוש" אפילו פעם אחת. לשיטתי, הקלדה של מילה נוספת במנוע החיפוש, היא פעולה הרבה יותר נוחה ויעילה מאשר דפדוף בין תוצאות חיפוש. היכולת החדשה של מנוע החיפוש של גוגל היא בעלת משמעות רבה ועשויה בהחלט לשנות את הדרך והתפיסה שבה אנו, כגולשים, נחפש מידע.

להערכתי, לא יעבור זמן רב עד שנבין את כל ההשלכות של מהפכת האינסטנט של גוגל על עולם החיפוש. יהיה מאוד מעניין לעקוב אחר דפוסי החיפוש של הצרכנים לאחר שגוגל אינסטנט יתפוס, וייקח לו זמן לתפוס.

 

הדבר המעניין במיוחד כאן, הוא שגוגל אמנם טוענת שהסיפור הוא מהירות – החיפוש, כאמור,  יהיה מהיר יותר ב-2-5 שניות לחיפוש. אבל למעשה, מעבר למהירות, הסיפור הוא שכל מחפש יראה הרבה יותר תוצאות חיפוש בכל שאילתא שיקליד.

 

אם עד היום הייתם מקבלים דף עם 10 תוצאות אחרי שהייתם מקישים "אנטר" (מעטים מסתכלים מעבר לחמש התוצאות הראשונות), בשירות החדש החשיפה היא לעשרות תוצאות (100-50 במצב הקלדה של 4-5 אותיות),  וכך גם גדלה החשיפה לפרסומות (שימו לב שגם הן משתנות עם הקלדת עוד אותיות). השיטה יוצרת, מן הסתם, "זנב ארוך" בתוצאות החיפוש. החשיפה לתוצאות רבות יותר תגרום למציאת דפים, שעל פי השיטה הקודמת היו מוחבאים בדף התוצאות השני ואילך.

 

 כל צורת המדידה של תחום החיפוש תצטרך להשתנות: כיום מודדים את נתח השוק של מנועי החיפוש ואת תחום החיפוש בכלל על פי כמות החיפושים שנעשים בהם.  לא ברור עדיין כיצד ניתן לעקוב אחר תהליך, שבו גולש יושב מול מנוע החיפוש ומקליד אותיות – רואה תוצאות – מוחק אות – רואה תוצאות אחרות – מוסיף מילה – רואה תוצאות אחרות, וכיוצא בזה.

 

"גוגל אינסטנט" ישפיע גם על עולם קידום האתרים בטווח הארוך.  בבלוג הרשמי של גוגל המיועד למנהלי אתרים, מבהירה גוגל בצורה חד משמעית,  כי אין צורך לנקוט בטקטיקה חדשה עקב השינוי, והמתודה הישנה הגורסת כי יש לבנות אתרים בעלי תוכן מושך ושימושיות גבוהה עדיין עומדת בעינה.  זו לא תהא רבולוציה של יום אחד אלא אבולוציה. עד כמה מהירה?  את זה נשאיר לקוראים בקפה. קטונתי מלהתנבא.

תגובות (0)
הוסף תגובה