צרכנים, גם אנחנו צריכים לבקש סליחה. מעצמנו

לאורך כל השנה, החברות והרשתות השונות מבקשות מאיתנו סליחה על בסיס קבוע. סליחה שהוצאנו לשוק מוצר מקולקל, סליחה שהטעינו אתכם עם שלטי המחירים הלא ברורים שלנו, סליחה שחייבנו אתכם יותר מדי, שלא זיכינו, שלא היינו שקופים, שלא נתנו שירות טוב, שאיחרנו, שזלזלנו, סליחה שחיפפנו. אנחנו סולחים או לא סולחים, קוראים על זה בעיתון או לא, אבל בשורה התחתונה – לרוב אנחנו הצדיקים בסיפור הזה.

 

אבל, צרכנים יקרים, כיוון שלכל מטבע שני צדדים ולכל יום כיפור יש גם סליחות וגם קבלת דין – הגיע הזמן שנבדוק את עצמנו בציציות. כמה מן העוולות הצרכניות שנעשו לנו במהלך השנה יכולנו למנוע על ידי פעולה מונעת? אולי לא את כולן, אבל חלק מהן – בטוח. כמחווה ליום הסליחות, המחילות וקבלת הדין – הנה כמה סליחות שנוכל לבקש מעצמנו, וטיפים לשיפור לשנה הבאה – באדיבותם הרבה של מומחי "המועצה לצרכנות", למען תהיה לכולנו שנה צרכנית טובה יותר.

1. סליחה על כל ההסכמים שחתמנו עליהם מבלי לקרוא אותם ובלי להבין אותם. סליחה על העצלנות שלנו שלא קראנו את ההסכמים עליהם כן חתמנו בגלל שהיו ארוכים מדי לטעמנו, או שנמאס לנו לקרוא אותם באמצע, ובמיוחד סליחה על האותיות הקטנות שלא קראנו, לא הבנו, וסמכנו על העסק שלא ישתמש בהן גם אם נרצה לבטל עסקה.

 

לשנה הבאה:

– לפני שחותמים על חוזה/הזמנה – קראו אותו עד הסוף! חפשו ספציפית את הסעיפים הרלוונטיים לזכות הביטול, ועברו על כל התנאים העיקריים של העסקה.

– בכל מבצע או פרסומת, קראו את האותיות הקטנות. אם קיים תנאי "בכפוף לתקנון", התקשרו לבית העסק לפני שאתם נוסעים לחנות, ושאלו מהם התנאים החלים על המבצע.     

 

2. סליחה שהאמנו לכל ההבטחות של בית העסק ש"הכל יהיה בסדר",  שהאמנו להבטחות לא כתובות על תוספות, על תנאי תשלום, מועדי אספקה וכדומה, ועל שלא עמדנו על כך שכל הבטחה תירשם בהסכם ובאופן ברור.

 

לשנה הבאה:

– אין כל ערך להבטחות בעל פה – בגלל הקושי להוכיח אותן. מומלץ לדרוש לכתוב בחוזה את כל התנאים החשובים לכם, שאינם מופיעים בחוזה הסטנדרטי: תאריך אספקה, אופן התשלום, תיאור המוצר (דגם, צבע, מידות, תכונות) השירות המובטח, המחיר הכולל של העסקה (למשל אם מדובר במנוי שנתי – לציין את המחיר לשנה), הטבות והנחות (לדוגמה תשלום קנסות יציאה על ידי החברה המתחרה).

3. סליחה שרכשנו מוצרים, רק כי כתוב עליהם "מבצע", מבלי לבדוק את כדאיותם – שהתבררה בדיעבד כנמוכה. סליחה שרכשנו מוצרים שבכלל לא היינו צריכים והתפתינו  – רק בגלל שהבטיחו לנו שזו הזדמנות חד פעמית ובלתי חוזרת. סליחה שהאמנו לאתרים באינטרנט שהבטיחו מוצרים במחיר נמוך מ"מחיר המחירון", מבלי לבדוק מהו המחיר האמיתי של המוצר, ובלי להשוות את המחיר המוזל למחירי השוק.

 

לשנה הבאה:

– לא להתפתות להבטחת הנחות. חשוב לבדוק קודם את המחיר האמיתי של המוצר לאחר הנחה, מחירו לפני ההנחה, והאם אנחנו באמת זקוקים לו.

 

4. סליחה שרכשנו מוצרים, ושילמנו עליהם את מלוא התמורה שלהם או רובה, לפני שקיבלנו את המוצר, ומבלי שוידאנו שישנה אפשרות לחזור בנו מן העסקה, אם לא נקבל אותם. סליחה שלא ציינו  בצ'ק "למוטב בלבד", ושלא עיגנו את זכותנו לבטל את העסקה – אם לא נקבל את המוצר שהזמנו, במועד עליו סוכם.

 

לשנה הבאה:

– כלל ברזל הוא שאסור לשלם את מלוא התמורה לפני האספקה (זאת גם לרשתות גדולות שאינן חסינות מפני סגירה). אפשר לתת מקדמה סמלית של עד 5 אחוזים – והיתרה בתשלומים. עדיף לשלם את היתרה במזומן במועד האספקה, כך שאם החברה פושטת רגל או לא מספקת את המוצר לא תפסידו את כל כספכם.

– מי שמשלם בצ'קים דחויים חייב להשתמש אך ורק בצ'קים לא סחירים (לרשום בקרוס – "למוטב בלבד").

– אם שילמתם בצ'קים לא סחירים או בכרטיס אשראי ולא קיבלתם את הסחורה במועד, דעו שאפשר לבטל את התשלומים או הצ'קים.

5. סליחה על שרכשנו מנויים לתקופות ארוכות, על אף שידענו כי יתכנו נסיבות בהן לא נוכל להשתמש במנוי, כמו במנוי למכון כושר – על אף שאנחנו עלולים לחלות, או לבמנוי למגזין – למרות שידענו שאולי ניעדר מהבית למשך תקופה ארוכה בשל נסיעה לחו"ל.

 

לשנה הבאה:

– אם אינכם מכירים את השירות היטב, רצוי להימנע מהתחייבויות לתקופה ארוכה.

– אם התחייבתם לתקופה ארוכה, ניתן בדרך כלל להקפיא את המנוי לתקופה מוגבלת, ויש לברר זאת בחוזה או מול הספק.

 

6. סליחה שרכשנו מכשיר סלולרי בגלל שהבטיחו לנו אותו "בחינם" או במבצע, על אף שידענו שאנחנו נכבלים למכשיר למשך 3 שנים (36 חודשים), דבר שימנע מאיתנו לעבור לחברה מתחרה, או להצטרף לחבילות כדאיות יותר בעתיד.

 

לשנה הבאה:

· השוו את מחירי המכשירים אצל ספק הסלולר אל מול משווקים עצמאיים. החופש והשחרור מספק הסלולר חשוב יותר, לעיתים, מההנחה המובטחת.

· בדקו אם שדרוג המכשיר כרוך בהתחייבות של 3 שנים "למכשיר" כתנאי לקבלת החזר על זמן אוויר.

 

7. סליחה על כל הפעמים שחייגנו לחו"ל בלי להשוות מחירים ומבלי לוודא את המחיר של השיחה ליעד מסוים, על אף שהמחירים משתנים כל העת, ועל שלא ניצלנו את התחרות בענף.

 

לשנה הבאה:

– השוו מחירים בין ספקי שיחות לחו"ל לפי היעד. אפשר לשקול הצטרפות לספק במסגרת מבצע.

– ניתן לחייג לחו"ל בחינם מהמחשב ( למשל תוכנת skype"") אם היעד נמצא מול המחשב שלו.

– עדיף לחייג מהנייח בארץ לנייח בחו"ל, החיסכון גדול.

8. סליחה שלא בדקנו את חשבון החשמל/מים/טלפון/סלולר, דבר שגרם לנו לגלות, בדיעבד, חיובים שיכולנו למנוע אם היינו בודקים את החשבונות. סליחה שלא דרשנו מחברות הכבלים/הלווין לשלוח אלינו חשבונית מודפסת בדואר, דבר שהיא אינה חייבת לעשות ללא בקשה מפורשת.

 

לשנה הבאה:

– אחת המכות הצרכניות השכיחות ביותר היא חיוב יתר, וזה נפוץ כמעט בכל התחומים. לכן חשוב מאוד לעקוב אחר החשבונות באופן סדיר.

– גיליתם חיוב עבור שירות שלא הוזמן או חיוב יתר? הקפידו לשלוח דרישה לזיכוי חשבון בכתב. זה יחסוך לכם זמן המתנה ממושך במוקד שירות הלקוחות, והספק יאלץ לתת מענה תוך זמן סביר.

– בחשבון הסלולר חייבים להיות מצוינים הפרטים אודות תוכנית התעריפים שלכם (תעריפים, תקופת התחייבות, קנסות יציאה) והרגלי הצריכה. בדקו שהמסלול שלכם תואם את הרגלי הצריכה שלכם.

– גיליתם חיוב בכרטיס אשראי שלא ביצעתם? המועד האחרון להכחשת העסקה הוא 30 יום מיום קבלת דו"ח פעולות האשראי, לכן חשוב לבדוק גם את דוחות אלו.

 

9. סליחה שהעדפנו להתקשר מהסלולרי מהבית, כשאנחנו יודעים שעלות שיחה מהטלפון הנייח לנייד זולה יותר מעלות שיחה מסלולרי לסלולרי (מלבד עובדי מדינה ותאגידים גדולים שמקבלים תעריפים מוזלים, ולהם אולי זה אכן משתלם).

 

לשנה הבאה:

– עדיף לחייג מהטלפון הקווי, כי  השיחות, בדרך כלל, זולות יותר בצורה הזו גם כשמחייגים לטלפון סלולרי. זה לא נכון עבור לקוחות שנהנים מתעריפים מוזלים.

 

10. סליחה שקנינו טונות של מוצרי מזון וזרקנו חלק גדול מהם לפח, כי היה לא היה לנו צורך בכולם, וחלקם פשוט התקלקלו.

 

לשנה הבאה:

– התאימו את היקף הקניות לגודל המשפחה. כל משפחה ישראלית זורקת אלפי שקלים לפח מדי שנה בגלל מזון שלא נצרך.

תגובות (0)
הוסף תגובה