בעיתון "ידיעות אחרונות" היום, פורסמה ידיעה על עציר ישראלי שכלוא בטורקיה, תחת הכותרת הבאה "ישראלי במלכודת הכלא הטורקי". מאחר והיחסים בין המדינות עכורים בשנים האחרונות, התכוננתי לקרוא את הכתבה, כשאני מוכנה לקרוא על הישראלי המסכן שנעצר בלא עוול בכפו, ועובר סדרת עינויים בשבי, משל היה גלעד שליט.
אולם, כבר בכותרת המשנה, הבנתי שזה לא בדיוק עוד סיפור של ישראלי תמים שנעצר בגלל כדור רובה שנשכח בצ'ימידן הצבאי שלו. הכותרת נפתחה במילים "ייתכן שהוא איננו צדיק הדור, אבל חייו כנראה בסכנה". ובהמשך, הפירוט "גיא חסיד (39), עצור שנתיים בטורקיה בחשד לסחר בנשים, אבל השלטונות מסרבים להסגירו לישראל, כנראה בכלל משבר בין המדינות. פרקליטו: המוסלמים בתאו מתנכלים לו".
המשכתי לקרוא את הכתבה, כדי שחס וחלילה לא אבסס את הכעס שהתחיל להצטבר בי, על סמך כותרת המשנה בלבד, ואכן, לא התבדיתי. ככל שהמשכתי לקרוא, חזרו בידיעה על המשפט "חסיד חשוד בעבירות חמורות, והוא אולי איננו צדיק גדול, אבל הפרקליט טוען שחייו בסכנה".
בהמשך ניתן פירוט על מעלליו של העבריין ה"לא צדיק", ביניהם סחר בנשים, שידול לזנות והלבנת הון, כמו כן מצוין שהוא חלק מכנופיה ישראלית ששידלה צעירות מרוסיה, בלרוס, אוזבקיסטן ואוקראינה לעבוד בזנות בקפריסין וטורקיה.
צילום של הידיעה בעיתון ידיעות אחרונות
עכשיו, יסלחו לי בני משפחתו של חסיד, שבוודאי מייחלים לשובו המהיר הביתה (אגב, למה? אני תוהה אם אשתו ידעה מה הוא עושה, ואם כן, האם היא גאה בבעלה והיתה רוצה שבתה תעבור את אותן תלאות שעוברות הקורבנות בהן סחר), אבל אני לא חושבת שיש שום סיבה שהעבריין הזה יחזור לישראל. וממש לא מעניין אותי שהקונסול הישראלי בטורקיה ביקר את העציר ומאשר שהוא "סובל מבעיות בריאותיות ונפשיות קשות, בעיקר על רקע היותו יהודי המוחזק בתא עם מוסלמים המתנכלים לו".
למה מתכוונים בדיוק כשכותבים שהמוסלמים מתנכלים לו? מה המוסלמים הרעים בתא עושים לעציר היהודי המסכן? האם הם מרביצים לו? האם הם מתעללים בו? האם חס וחלילה הם עושים לו מעשים שהשתיקה יפה להם? אז זהו, שהשתיקה ממש לא יפה להם. למה התעללות קשה, אולי אפילו מינית, כמו מעשה סדום או אונס, של עבריין ישראלי בכלא, אמור לפנות ללב שלי ולעורר בי יותר רחמים מאשר האונס שמתרחש מדי שעה ומדי יום בגופן של הנשים בהן סחר, על ידי גברים שנשמעים לי לא פחות נעימים מחבריו של חסיד לתא?
אני תוהה לגבי ההחלטה להביא את הכתבה הזו לדפוס בצורתה הנוכחית, כלומר, ההחלטה להבליט את "ישראלי במלכודת הכלא הטורקי" לעומת "עבריין שסחר בנשים". או השימוש במילים מכובסות כמו "לא צדיק הדור" לעומת, שוב, עבריין שסחר בנשים. מה זה? מי זה האיש הזה שאנחנו כל-כך רוצים להחזיר למדינה שלנו, ולהקל על התנאים שלו? זה איש שבלי נקיפות מצפון הרס את חייהן של עשרות אם לא מאות נשים ברחבי העולם. נשים ששיקרו להן, שהונו אותן, שהבטיחו להן עבודה אמיתית ונאלצות עכשיו למכור את גופן לכל דורש. נשים שגילן הממוצע נמוך מ-25. נשים שגנבו להן את הדרכונים כדי למנוע את בריחתן. נשים שמועסקות בתנאים של הרעבה, צפיפות, ועבודה של 13 שעות ביום, בלי ימי חופש. גם בזמן המחזור החודשי. האם מישהו מנסה להקל בתנאים שלהן?
אולי בישראל, בה עד שנת 2006, העונש על "סחר בנשים" היה 5 שנות מאסר בלבד, ומאז ששונה ל"סחר בבני אדם", קפצה הענישה המירבית ל-16 שנה, אין להתפלא שעדיין שמים את בריאותו הנפשית של עבריין לפני בריאות הקורבנות שלו. מבחינתי, שיירקב בכלא הטורקי. זה אולי לא יקל על הקורבנות שבנפשן פגע לצמיתות, אבל זה בהחלט מאזן מבחינתי את הצדק הפואטי בסיפור.