מה זה "הוראה מתקנת"? את מה היא מתקנת?
המונח "הוראה מתקנת" הוא שם כולל למגוון רחב של שיטות וכלים המותאמים לצרכים ולכישורים האישיים של הלומד. השיטות והכלים הייחודיים נועדו לסייע ולקדם את תפקודם של תלמידים בגילאים שונים אשר הישגיהם נמוכים מאלה של מרבית בני גילם, וזאת על אף העובדה שהם בעלי רמת משכל נורמטיבית ולעיתים אף גבוהה מהממוצע. במקרים רבים תלמידים אלה מאובחנים כ"לקויי למידה" ובגיל הרך תפקודם עלול להצביע על איחור או עיכוב התפתחותי.
מה זה "ליקויי למידה"?
ליקויי למידה או לקויות למידה הם מונחים מקובלים להגדרת קשיים בעלי רקע נוירולוגי – התפתחותי.קשיים אלה משפיעים על יכולתו של הלומד לרכוש וליישם מיומנויות ומידע חדש, ויכולים להתבטא בכל אחד משלושת השלבים המרכיבים את תהליך הלמידה: שלב קליטת המידע, שלב עיבוד המידע והבנתו, ושלב הפלט – ביצוע ויישום המידע הלכה למעשה.
ליקויי הלמידה יכולים להתבטא בתחום ספציפי אחד או במגוון תחומים בו זמנית, כגון: קריאה, כתיבה, חשבון, כישורי שפה ודיבור, מיומנויות גרפו – מוטוריות, כישורים חברתיים ועוד. "לקויות למידה הן שם כולל לקבוצת לקויות שמשפיעות על טווח רחב של מיומנויות לימודיות או תפקודיות… בעטיין של לקויות אילו אדם מתקשה ללמוד מידע או מיומנויות חדשים, או להפגין את ידיעותיו באופן הצפוי מאדם בגילו ובמנת המשכל שלו" (מתוך ויקיפדיה). ההוראה המתקנת לפי אותו מקור "מתקנת שגיאות בדרכי פעולתו הנוכחית של התלמיד מול אתגרים לימודיים, שגיאות הנובעות מהפנמה שגויה של דרכי למידה קודמות שלא התאימו לו".
ההוראה המתקנת "מתקנת" אם כן שגיאות ו"ליקויים" בתהליך הקליטה, העיבוד או הפלט של התלמיד. כך למשל תלמיד שנוטה להתעלם מפרטים "קטנים" זקוק ל"תיקון" האסטרטגיה שאימץ או להקניה של אסטרטגיה אחרת כמו סריקה שיטתית על פי רצף וכיוון עקבי. גם הרגלים כמו דחיית מטלות או נטייה לענות עוד בטרם הקשבנו לשאלה עד סופה דורשים תיקון והקנייה של הרגלים נוספים.
בתוך כך ראוי לציין שרבים מהתלמידים לקויי הלמידה מניחים שהם עצמם פגומים או "מקולקלים", שהרי, אילולא היו "מקולקלים" ו"לקויים" לא היו נזקקים הם ל"תיקון" של ההוראה ה"מתקנת". במקרים רבים גם אנשים שסובבים את התלמיד כמו הורים, בני משפחה, חברים ומכרים אחרים עלולים לפתח ולחזק בו את ההרגשה שהוא רע ופגום, שמשהו חסר לו. על רקע זה הולך וגדל השימוש במונח "הוראה מקדמת" שנועד למזער את ההשלכות השליליות על דימויו העצמי של תלמיד הנזקק להוראה מתקנת.
זאת ועוד: הקשיים לכשעצמם, ההתמודדות עם ה"שגיאות", ההישגים הנמוכים יחסית לקבוצת השווים והחשיפה היותר גבוהה למצבי לחץ ולביקורת סביבתית עלולים לחבל גם בהתפתחות הרגשית של הילד לקוי הלמידה. על אף השונות באשר לחומרת הלקות והיקפה ניכרת השפעתה השלילית על הדימוי העצמי, על המעמד החברתי ועל הרווחה האישית של הלומד המתקשה שמאובחן כ"לקוי למידה".
קשיים ולקויות למידה בגיל הרך
אבחון לקות למידה מחייב משנה זהירות בכל גיל, קל וחומר שעה שמדובר בילדים בגיל הרך. עם זאת,מחקרים רבים מצביעים על מתאם חיובי גבוה בין קשיים בתחומי ההתפתחות ופערים המופיעים בגיל הרךלבין לקות למידה בגיל מאוחר יותר. מתאם זה תומך בנטייה לגלות ערנות גבוהה לילדים צעירים אשר תפקודם עלול לרמוז על היותם "קבוצת סיכון" לפתח לקות למידה בגיל מאוחר יותר. עוד מראים הממצאים שחלק ניכר מהילדים אשר חוו קשיים בשנות הילדות המוקדמות קידמו מאד את תפקודם והצליחו להשתלב במסגרות החינוך הרגיל הודות לאיתור מוקדם ולעזרה מקצועית שקבלו בגיל צעיר. לפיכך
ישנה חשיבות מכרעת לאיתור מוקדם של הפער ולהתערבות מקצועית בגיל צעיר ככל האפשר.
כל ילד נולד עם דחף טבעי להתפתח ורצון לקדם את תפקודו. "האתגר העומד בפני מערכת החינוך וההורים הוא ליצור סביבה בה יתאפשר לכל תלמיד לרכוש ידע, לבטא אותו ולהתמודד עם הקשיים בפניהם ניצב עקב הלקות שלו." (ד"ר יהודית אל – דור, מנהלת אגף ליקויי למידה והפרעות קשב, אתר האינטרנט של משרד החינוך).
מניסיון למדתי שקשר אישי מכיל ותומך, בד בבד עם עידוד, התנסות פעילה במטלות ובכלים מאתגרים המותאמים לצרכים המיוחדים של הילד תוך תיווך המטלה והקניית אסטרטגיות למידה יעילות מגבירים את הסיכוי שלו לחוות חוויות הצלחה. עצם ההתנסות בחוויות הצלחה מעוררת בו תחושת סיפוק ותורמת תרומה משמעותית לדימויו העצמי, לתחושת המסוגלות ולמוטיבציה שלו להמשיך ולפתח את יכולותיו. כל אלה יחד מאפשרים לילד להתגבר על קשייו, לצמצם את הפער ולשפר בהדרגה את תפקודו.
הורה יקר: מרגיש לבד ולא כל כך יודע כיצד לעזור לילד שלך?
מתלבט ולא בטוח אם באמת יש סיבה לדאגה?
שים לב: הכוונה ועזרה מקצועית בגיל צעיר יכולים לשנות את העתיד של ילדך.
כדי להתייעץ ולקבל עזרה מקצועית חייג 4300230 077
אפשר גם ללחוץ כאן, להשאיר לי הודעה ואחזור אליך בהקדם
אל דאגה: כל הפרטים נשמרים בחסיון מלא
"אין ילדים שאין בהם כישרון, אלא שהכישרון כמה וכמה דרכים ופתחים לו: יד, אוזן, עין.
יש ילדים שהתפתחותם לא הגיעה לגמר בישול ? כלום אין בשבילם מקום?
צריך ליצור את צורתם השונה ואושרם השונה
ולא לתבוע לבית דין את הטבע או בורא העולם."
מתוך "כזה וכזאת על ילדים", דת הילד, עמוד 102, יאנוש קורצ'אק