אלי איצקין, בן 45, הוא מנכ"ל חטיבת מזון טרי בשטראוס כשנה וחצי, ועובד בשטראוס כבר 16 שנה. איצקין והחטיבה שלו קטפו את פרס מוצר השנה על נשנושי גזר – שקית אישית או משפחתית של גזר טרי וקלוף. "האתגר העיקרי, בחטיבת מזון טרי בכלל ובמקרה של הגזר בכלל, זה שרשרת האספקה, ובזה אנחנו משקיעים", הוא אומר. "אנחנו משתמשים בירקות טריים, והמשימה הגדולה היא לקחת ירק שנקטף מהשדה, ותוך 24 שעות להפוך אותו למוצר ולהביא אותו אל המדף".
עוד ב Onlife:
אלי איצקין (צילום: יח"צ)
כיצד נולד הרעיון למוצר?
"זה צמח בקליפורניה בכלל, מתוך ניסיון למצוא שימוש לנפלים של הגזר, לנצל את הגזרים הלא טובים. מהר מאד זה הפך את הגזר לירק הנמכר ביותר בארה"ב, וכ- 60% מהם נמכרים בצורה הזאת, של נשנושי גזר.
"מי שהביא את זה לארץ זה לא אנחנו, אלא קיבוץ שלוחות, שזה קיבוץ שהענף העיקרי שלו הוא גזר, וחלק ניכר מהייצור של גזר בארץ נעשה שם. הם החליטו להביא את הרעיון לארץ, והם פנו אלינו. הם הביאו את הידע שלהם בגזר ואנחנו את הידע שלנו בשיווק ומכירות, ואת מערכת ההפצה שמסוגלת להביא את המוצר למדף בלי לאבד טריות. הקיבוץ בנה מפעל, ופיתחנו ביחד את המוצר במשך שנתיים, עד שיצאנו לדרך בדצמבר 2011. כשהשקנו, הייתה צריכה מאד גבוהה, ושלושה או ארבעה חודשים אחרי ההשקה אזל לנו הגזר בשדות. וכשאין גזר, אז אין גזר. אין מוצר על המדף. אבל ככה זה, כשעוסקים בחקלאות לומדים שזה חלק מהעניין. האתגר האמיתי במוצר הזה הוא לא השיווק, ההיענות הייתה מאד מהירה, אלא שרשרת האספקה".
מה בכל זאת הייתה המשימה השיווקית?
"הגזר הוא בריא, את זה לא צריך לספר. הסיפור השיווקי היה להביא את זה לעולם הנשנושים, להראות שזה חטיף. בארה"ב, אגב, לוקחים את זה לקצה לגמרי, והאמירה של הקמפיין היא eat them like junk food. השוק של חטיפים הוא ענק, ואנחנו נהיה נישה, אבל זאת נישה שמכניסה צרכנים חדשים, ומעבירה אותם למקום שהם יכולים להתפתות חופשי לנשנש. זה הנשנוש הבריא האולטימטיבי, אבל הוא חטיף לכל דבר. מבחינתי, אחת החוויות המדהימות הייתה לראות גברים יושבים, רואים כדורגל ואוכלים נשנושי גזר".
נשנושי גזר (צילום: יח"צ)
ברחבי הרשת נשמעו תלונות על המחיר
"לפעמים דווקא המוצר הכי פשוט דורש תהליך מורכב, ותהליך האספקה הוא הסיבה למחיר. כל הביצוע הוא ישראלי, אגב, ומרבית העובדים הם מבית שאן. בדקנו את המחיר של נשנושי גזר לעומת מחירים בעולם, והמחירים מאד דומים, וזה גם טווח מחירים סביר לנשנושים באופן כללי. בסופו של דבר, יש כאן חוויה של נוחות וצריכה, ואנשים עושים את הבחירה שלהם".
אתה מרגיש שהצרכנים הישראליים השתנתה אחרי המחאה החברתית?
"בוודאי, כולנו השתנינו. אני חושב שהצרכן יודע שהוא צריך לקבל את המוצרים שלו ב"ואליו פור מאני" האמיתי. היום הוא בודק הרבה יותר ממה שהוא בדק פעם. המחאה גם חידדה לנו הרבה מאד דברים שהעיסוק והתקופה לפעמים קצת משכיחים מאיתנו. בסופו של דבר זה רק טוב לכולם".