איך מציינים בת-מצווה לילדה שיום ההולדת השלישי שלה נחגג במסיבה עם קוסם, ולרגל יום הולדתה העשירי היא כבר נסעה לספארי בקניה? אם תרצו, מדובר במוצר צריכה לכל דבר, ובתעשייה של ממש, אבל אם תתעקשו – תוכלו לצקת גם תוכן ערכי רלוונטי בטקס המעבר הזה מילדות לבגרות.
לפי ההלכה, בגיל 12 ויום, הנערה, שמקדימה את הנער בהתפתחותה הגופנית, מחויבת במצוות. אבל רק במאה ה-19 החלו לציין את בת המצווה כאירוע בקהילות יהודיות אורתודוכסיות, ובתחילת המאה העשרים החלו נערות לעלות לתורה בחוגי היהדות המתקדמת.
אבל תעשיית בת המצווה כאירוע חילוני גרנדיוזי שרק החתונה תוכל ( אולי ) להאפיל עליו, הולכת ומתפתחת רק בעשור האחרון, ומרוקנת, וגם ממלאה, צריך לומר,לא מעט כיסים. "היה לי ברור שבת המצווה שלי צריכה להיות מהממת, שתשאיר זיכרון מאד חזק גם אצלי וגם אצל החברות שלי , שחלק מהן כבר חגגו בצורה מגניבה", מספרת שני ל. מתל אביב. "בסוף החלטתי לחגוג במועדון, עם תצוגת אופנה לנערות, ודי ג'יי מפורסם, והיה מאד מקורי ומרגש".
האירוע, שתוכנן יותר משנה לפני המועד, עלה יותר מחמישה עשר אלף שקלים, כולל סרטון הווידיאו שהופק לבעלת השמחה, לא כולל השמלה המעוצבת. "אבל מה שהכי שימח אותי", אומרת שני, "היה השיר שהחברות הטובות שלי כתבו, שרו וניגנו בשבילי".
עניין של טוב טעם
"אין רשימת מכולת גורפת להפקה של בת המצווה", אומרת נעמי סילפן, מפיקת אירועים. "האווירה הכללית במשפחה קובעת. אם מדובר באנשים מעמיקים אז מתייחסים לאישיות של הילדה ולערכים, והמשפחה מנווטת את שפיות הדעת. אבל דווקא כשיש כסף, הנערה יכולה ללכת לאיבוד בתוך שלל האפשרויות", אומרת סילפן שרוב לקוחותיה נמנים עם העשירון העליון.
"שם המשחק הוא שימת גבולות, וטוב טעם", אומרת סילפן. "לא מזמן הפקתי בת מצווה לבת אחת מחמש המשפחות היהודיות העשירות בעולם. המשפחה חיפשה דווקא משהו ערכי, ולא מנקר עיניים", היא מספרת. "הגיעו חמישים איש מחו"ל לארבעה ימים, חגגו כל ערב באתר משמעותי אחר, היסטורי או ארכיאולוגי, והילדה עלתה לתורה".
טקס שמשלב בין החילוניות למסורת
"מעניין שטקס המעבר הזה הפך לעניין חילוני כל כך מרכזי", אומר ד"ר ניסים ליאון, חוקר אתנוגרפיה חברתית מאוניברסיטת בר אילן."למרות שמדובר במסורת מאד קצרה, רואים כאן השפעה ניכרת של הזרם הפמיניסטי גם על קבוצות מאד מסורתיות. מדובר בשיקוף מעניין של מעמדות, של מצאי חומרי ושל מערכות ערכים".
ד"ר עליזה לביא מאוניברסיטת בר אילן, סופרת, ומחברת הספרים "תפילת נשים", ו"התרמיל היהודי, (על מנהגי בר מצווה מסורות ותפילות בקהילות יהודיות), בטוחה שחגיגות הבת מצווה הן חלק ממהפכה חיובית. "יש פה תהליך מרתק ומרגש שרואים בו חבר'ה צעירים שדווקא מחפשים שורשים וזהות. זה כמובן תלוי בהורים, הורים שלא מכוונים, או לא מאפשרים את החיבור הזה – יחגגו בצורה אחת, ואלה שנפתחים יחגגו בצורה אחרת".
לדבריה, בשנים האחרונות יש תהליך של "רטרו" ליהדות בקרב הדור הצעיר. "לא מדובר בחזרה בתשובה אלא בהתעניינות תרבותית. כך למשל, במכון התורני מתן, שם אני למדתיעם בתי לקראת טקס בת המצווה, נפתחה בשנים האחרונות תוכנית לאמהות ולבנות חילוניות, מתוך ביקוש של הציבור החילוני. אימהות ובנות יושבות ולומדות יחד על המקום של אימהות אחרות לאורך ההיסטוריה, ומתוך כך לומדות על עצמן. טקס בת המצווה הוא חלק מתהליך מרתק של עיצוב מחדש של טקסי חיים, ובמידה רבה הנשים הן אלה שיוצקות שם תכנים חדשים".
טקס מעבר שוויוני
גם בתנועה ליהדות מתקדמת מציעים לצקת תוכן יהודי– שוויוני בחגיגת בת המצווה, שנחגגת בטקס הכולל עלייה לתורה וקריאה בתורה ובהפטרה. בתנועה מציעים גם חוגי הכנה משותפים לבנים ולבנות, ופרויקט הכנה לבת המצווה לאמהות ולבנות. "אנחנו עוסקים בתכנים כמעבר מילדות לבגרות, והחובות שבאים עם זה, מהפרספקטיבה של עולם התוכן היהודי", אומרת יעל כץ, מנהלת מחלקת החינוך של התנועה ליהדות מתקדמת.
לדבריה, מנחים את הבנות כיצד להכין דרשה, איך להכיר את הפרשה. "בעיקרון אנחנו מאפשרים גם לבנות מצווה שרחוקות בעולמן מבית הכנסת נקודות חיבור לעולם היהודי", היא מסבירה.
טקסי מעבר קיימים בכל תרבות, ובכל אחת מהן יש דרך לציין את המעבר משלב אחד לשלב הבא. נראה שמסיבות בת המצווה מוצאות להן מקום מכובד בשורת טקסי "סוויט סיקסטין" ומסיבות ההצגה לחברה של בנות החברה הגבוהה, בחוגים רבים באירופה ובארה"ב. אבל בניגוד לטקסי המעבר האמיתיים, בבוקר שלאחר בת המצווה, החיים של הנערה בת ה-12, לגמרי לא משתנים.