נשים וגברים נבדלים זה מזה ביותר מאשר רק הפיזיולוגיה. גם התקשורת בינינו, דרכי המחשבה, היצירתיות, והאינטליגנציה הרגשית הם שונים בין גברים ונשים – ובמדיה החברתית (כן, גם שם…) יותר ויותר מחקרים מראים כי נשים פועלות אחרת מגברים, העניין שלהן שונה והפעילות שלהן שונה. לא רק שהן פועלות אחרת ברשתות החברתיות – הן גם נמצאות שם יותר. מגיבות יותר, משתפות יותר – או בקיצור, מסתמן שעולם המדיה החברתית שייך למין היפה…
נשים חיות את המדיה החברתית באינטרנט
עד לפני כחמש שנים, הרוב המוחלט של גולשים באינטרנט היו גברים. אבל עם התחזקות אתרי המדיה החברתית, חל מהפך בסטטיסטיקות הגלישה מסביב לעולם – בשנת 2010, כמעט 60% מהפרופילים האישיים בפייסבוק היו שייכים לנשים – כלומר, נשים הפכו רוב בפייסבוק.
במחקר שנערך במערב אירופה, וכלל מעל 10,000 משתתפים בגילאים 17 – 35, נשים וגברים, נמצא כי מעל 70% מהנשים מדווחות כי הן מבקרות אתרי מדיה חברתית, ונכנסות לחשבונות הרשתות החברתיות שלהן (בעיקר פייסבוק) לפחות אחת ליום – מהמחשב או מפלטפורמות סלולאריות. זאת לעומת פחות מכ- 60% מהגברים בלבד.
מעל 60% מהנשים שנשאלו דיווחו על פעילות יומיומית במדיה החברתית (למשל, שינוי סטטוס בפייסבוק, ציוץ, העלאת תמונות לאינסטגרם, וכדומה). פחות מ – 40% מהגברים דיווחו על פעילות דומה.
מעל 80% מהנשים שנשאלו טענו שהן בדרך כלל מגיבות לפוסטים של חברים או מכרים במדיה החברתית לפחות פעם אחת ביום. הגברים מגיבים פחות – רק כ 70% מהם טענו שהם מגיבים לאחרים בממוצע אחת ליום או יותר.
נשים משתפות, גברים מדווחים
על רקע ההבדלים הטבעיים בין גברים לנשים, גם השימוש במדיה החברתית הוא שונה – נשים "נועדו" ליצירת קשרים חברתיים במבנה המתאים לרשתות חברתיות – אצל גברים זה פחות "טבעי". נשים, כך עולה ממחקר שנערך באוניברסיטת פנסילווניה, מעוניינות ליצור קשרים במדיה החברתית, ומקפידות על נוכחות ברשתות החברתיות מתוך רצון אמיתי לשתף, לשמוע מה חדש אצל החברים, להיות בקשר ולהכיר אנשים חדשים, בעוד גברים משתמשים במדיה החברתית על מנת לבסס מוניטין, "לדווח" על מאורעות, לחפש הזדמנויות ולשפר את מעמדם מבחינה עסקית.
אז איפה הגברים?
למי שמחפש גברים, אפשר למצוא אותם באתרי Social News כמו Digg או Reddit (הם פחות פופולאריים בארץ), או באתרים שבהם הסטטוסים קצרים. באתרים כמו myspace, שבהם הפרסומים ארוכים, הנוכחות הנשית מנצחת.
פרסום לגברים, פרסום לנשים
אנשי השיווק ואנשי התוכן שתפקידם לפרסם תכנים במדיה החברתית, לומדים לזהות את ההבדלים המגדריים ולנצל אותם לטובתם. השיווק הפונה לנשים במדיה החברתית ברשת יופיע באתרים שבהם יש מקום לכתיבת בלוגים או כתיבת מקטעים ארוכים, והוא כולל בדרך כלל תכנים איכותיים ובעלי ערך, פנייה אל הרגש, אפשרות של שיחה, תגובות ודיאלוג אמיתי בנוגע לפוסטים, ומסר מכירתי שאינו בולט מידי (בניגוד למסרים ה"גבריים" במדיה החברתית, שהם קצרים, עסקיים, ובעלי "שורה תחתונה" בולטת ומודגשת).
לסיכום – גברים ממאדים, נשים מנוגה
מוסכם על כולם שנשים וגברים אף פעם לא היו יצורים זהים, צרכיהם גם הם שונים באופן מהותי – נשים מעוניינות לשתף, לספר, לשמוע, להגיב, ללמוד, להתחבר ולחלוק, ולעומתן, לגברים… פשוט אין את הצורך הזה. הגברים מדווחים, מתחזקים פרופילים ברשתות החברתיות לצרכים תעסוקתיים או לצרכי מוניטין, הם מחפשים את השורה התחתונה, ומתעניינים בעיקר בנושאים "פיזיים" (כמו כסף, קופונים, גאדג'טים) וחדשות.