הבשורה על פי ביונסה
קבלו עדכון למקרה שחייתן מתחת לסלע בשבוע האחרון, או שהאינטרנט שלכן קרס בגלל הסופה – ביונסה הוציאה אלבום חדש. ולא סתם אלבום: אלבום ויזואלי, המורכב מ-14 שירים ו-17 קליפים, שיצא בן לילה לרשת ללא התראה מוקדמת וללא שיווק מאסיבי. האלבום, שנקרא פשוט "ביונסה", נמכר ביותר מ-800 אלף עותקים דיגיטליים תוך שלושה ימים – מה שאומר שהזמרת שברה את השיא של אלבומה מ-2006 "B’day", שמכר כ-540 עותקים בשבוע. הקליפ השני באורך מלא שעלה לרשת מתוכו, דואט עם בעלה ג'יי זי בשם "Drunk in Love", צבר כמעט מיליון וחצי צפיות תוך פחות מיממה.
בקיצור, האלבום החדש של ביונסה הוא הצלחה בלתי מעורערת. גם מי שלא מעריך את הסאונד של ביונסה חייב להודות שהסיכון שלקחה השתלם וכי מדובר באחד המהלכים השיווקיים הגאוניים של השנה, בעיקר לאור האכזבה מאלבומה האחרון של ליידי גאגא, "ARTPOP". וגם המבקרים מתמוגגים: "אחד מחמשת האלבומים הטובים ביותר של השנה", משתפך גל אוחובסקי ב-"mako". "קולקציה של אופנת עילית שנתפרה על ידי נבחרת מפיקי על", מתפייט שי ארזואן ב-"Ynet". כולם מדברים על ביונסה בוגרת יותר, סקסית יותר. פחות פופית, יותר פורצת דרך. ההשוואה המתבקשת היא למדונה באלבום "ארוטיקה", שסימן את הפיכתה של יצרנית הלהיטים לאמנית של ממש.
אבל אחרי שמתגברים על אלמנט ההפתעה ומקלפים את העיטורים האלקטרוניים האפלים, מגלים מתחת את ביונסה הישנה, לטוב ולרע. בקליפ לסינגל הראשון "Pretty Hurts", למשל, היא מגלמת מתמודדת בתחרות יופי שמורדת בתעשיית הרזון והפלסטיק. "מושלמות היא מחלה של אומה שלמה", היא שרה. "שיער בלונדיני יותר, חזה שטוח יותר, חופים רכים, ללא סוכר, ב'ווג' אומרים שרזה זה טוב". אלה אותם מסרים שביונסה אוהבת לקדם – "אני בוטילישס", "נשים מנהלות את העולם" – כשבמציאות היא בעצמה הופכת לבלונדינית יותר ורזה יותר בכל שנה, ומנהלת את העולם ממקום מושבה לצד אחד הגברים החזקים בתעשיית המוזיקה.
זה לא שביונסה לא פרצה דרך, וזה לא שהאלבום שלה לא מכיל כמה מהשירים שככל הנראה יישארו עימנו עוד שנים רבות. אבל בל נשכח שמי שהכתיר את קווין בי למדונה הבאה בזכות הנועזות והאירוטיות של הקליפים החדשים שלה, גם זלזל ב-"Wrecking Ball" המטלטל של מיילי סיירוס מאותה סיבה בדיוק. האמת היא שביונסה, מיילי ומדונה חיות באותו עולם בדיוק, ולכן גם המסרים שלהן נשמעים אותו הדבר. מי שיעצום עיניים ויאזין, ישמע את ביונסה מטיפה לעולם על השטחיות והסגידה שלו למודלים בלתי אפשריים, אך כשיפקח את עיניו הוא יראה אותה חטובה מתמיד בביקיני, במכנסונים, עירומה, מלקקת שפתיים בחושניות, עושה טוורקינג. כשמסתכלים על זה כך, אי אפשר שלא לתהות מי באמת מנהל את העולם.
אורית ארפא עושה פדיחות
אבל מסתבר שיש מי שעבורו מיילי סיירוס דווקא מהווה השראה אמיתית. תראו את אורית ארפא, מתנחלת מאריאל, שצילמה סרטון פרודי על קליפ אחר של מיילי – "We Can't Stop" – וכבר זכתה ל-113 אלף צפיות ביוטיוב בשבוע האחרון. "פרודיה" היא אולי לא המונח המתאים, כי ארפא מבחינתה לא צוחקת על מיילי אלא דווקא עושה לה מחווה תוך כדי העברת המסר האישי שלה – Jews Can’t Stop, "היהודים לא יפסיקו".
כלל לא מפתיע שהוידיאו הזה זכה למאה אלף צפיות בשבוע אחד. אחרי שצופים בו פעם אחת, מוכרחים לצפות בו שוב כדי להיות בטוחים שהוא אמיתי. ולמען הסר ספק – הוא אמיתי לחלוטין. "זו האדמה שלנו, אנחנו יכולים לבנות איפה שנרצה", שרה ארפא באנגלית בעודה מבצעת ריקוד חושני על בולדוזר. "נילחם כל הלילה עד שנקבל את זכותנו מלידה", היא מפנה גב עירום למצלמה כשאבנים מושלכות עליה. "לביתי הגיעו בחורים עם רובים גדולים, מצילים יהודים ממכות, תזכרו שרק אלוהים שופט אתכם", היא ממשיכה, רגע לפני שהיא מלקקת תליון בצורת מגן דוד.
אלא שבמקום להישלח לתהום הנשייה יחד עם עוד מיליוני סרטונים שמועלים ליוטיוב ולא הופכים לויראלים, "Jews Can’t Stop" קיבל חשיפה דווקא בזכות היותו מופרך, גזעני ומבוסס באופן אירוני על קליפ פרובוקטיבי של אחת מזמרות הפופ המושמצות בעולם. האתר BuzzFeed, למשל, העלה מאמר שלם שבוחן כל פריים בו ומציין כי "קשה להגדיר את הרגע הכי גרוע בסרטון הזה". התגובות לקליפ נעות בין גועל לגאווה לאומית, בין "כל מילה בסלע!" לבין "קו קלוקס קלאן ישראלי".
הבחירה בשיר של סיירוס לא מקרית, וארפא חוזרת ומציינת זאת גם בראיונות: "זה כדי לעורר שאלות ושיח. זה כמו שמיילי עושה בהופעה – זה מצחיק. זה לא מצופה ואצלי, זה תומך בזכויות יהודים". היא כנראה צודקת – זה באמת מעורר שאלות ולא צפוי, אם כי לא בטוח עד כמה זה מקדם את המסר שהיא מנסה להעביר. בלי קשר לאג'נדה שלה, ארפא מצטיירת בדיוק כמו סיירוס – ילדה מתלהבת שחוזרת על גיבוב אמירות שחוקות על רקע אימאג'ים מעוררי גיחוך ובסופו של דבר היא בעיקר עושה פדיחות, לישראל בכלל ולציבור שהיא מנסה לייצג בפרט. ברשת אמנם מתייחסים אליה יותר כתופעת יוטיוב הזויה יותר מאשר כעוד עדן אברג'ל, אבל כמו שה"ניו יורק מגזין" אמר על הסרטון שלה, "לא חשוב מה עמדתכם לגבי ישראל ופלסטין, כולנו נוכל להסכים שהדבר הזה לא משרת אף אחד".
אורסולה פון דר ליין גנרלית
השם שלה אולי נשמע כאילו הוא לקוח מאופרה טראגית או סרט על 101 דלמטים, אבל בקרוב מאוד הוא יתגלגל בפיהם כל מנהיגי העולם וצבאותיו. אורסולה פון דר ליין בת ה-55, אם לשבעה ילדים, מונתה בראשון לתפקיד שרת ההגנה הגרמנית על ידי הקנצלרית אנגלה מרקל. מרקל, שהחלה השבוע את כהונתה השלישית והאחרונה, החליטה למנות את שרת העבודה לשעבר לתפקיד הביטחוני החשוב ביותר במדינה, תפקיד שמעולם לא הופקד בידי אישה.
אבל זה לא הכל. בתקשורת הגרמנית כבר מסמנים את פון דר ליין כמועמדת אפשרית להתמודדות על תפקיד הקנצלרית לאחר סיום כהונתה הנוכחית של המנהיגה. אם שרת ההגנה החדשה תוכיח את עצמה בתפקיד, לא מן הנמנע שתהפוך ליורשת של מרקל – מה שהופך את הבעת האמון של הקנצלרית למשמעותית עוד יותר.
פון דר ליין היא לא רק אם לשבעה – היא גם גינקולוגית בהכשרתה, שכיהנה בקדנציה הראשונה שלה כשרה לענייני משפחה. בהתחשב ברזומה שלה, אולי מפתיע שדווקא היא זכתה להיות האישה הראשונה בתפקיד הזה. כשחושבים על זה לעומק, זה לא מוזר יותר מעיתונאי שהופך לשר אוצר או יו"ר הסתדרות שממונה לשר הביטחון ועדיין, בעיתון הגרמני Bild am Sonntagכינו את הבחירה הזו "אמיצה" וטענו שבניגוד לאופייה הזהיר של מרקל, מדובר בשליפת שפן מהכובע.
האם עובדת היותה אישה ואימא תפריע לפון דר ליין לפקח ולנהל את אחד המשרדים היוקרתיים והחשובים במדינה? אולי צריך להפנות את השאלה הזו לחברת הפרלמנט האירופי ליצ'ה רונדזולי, שמביאה את בתה בת השלוש לעבודה איתה מדי יום מאז היתה בת חודש בלבד כדי להביא לתודעת נבחרי הציבור את הקשיים עימן מתמודדות אימהות עובדות. אבל בניגוד לרונדזולי האיטלקייה, שהפכה לעניין תקשורתי בגלל הגימיק שלה – פון דר ליין ככל הנראה תצטרך להצניע את אימהותה מעין התקשורת ככל האפשר כדי לזכות בכבוד שלו זכו קודמיה בתפקיד, ולהשאיר את ילדיה עם הבייביסיטר.