יום העצמאות שחגגנו אתמול , הוא תזמון מצויין להקדיש פוסט לטובת הנשים האמיצות שבחרו בנתיב עצמאי שלהן בקריירה, הוא רלבנטי כמובן גם לנשים שחושבות ללכת בדרך עצמאית ושוקלות כיצד לעשות זאת נכון. אני כותבת אותו בהסתמך על מחקר שערכתי באוניברסיטת תל אביב במסגרת כתיבת התיזה שלי, אבל בעיקר על נסיוני כיועצת לעצמאיות וכעצמאית בעצמי.
יש אינסוף כלים, טיפים ותהליכים מומלצים כדי להביא להצלחה בנתיב העיסוק העצמאי אז החלטתי להתמקד דווקא בנטוורקינג לא רק כי זו מומחיות אקדמית שלי אלא גם כי זה נושא שלרב לא מקבל התייחסות מגדרית, בניגוד למו"מ, תמחור או שיווק. כולנו שמענו בזמן זה או אחר את המילה נטוורקינג או בעברית רישות, אך מה זה בעצם אומר ?
נטוורקינג היא בעצם שיטה שכולנו משתמשות בה כדי להגיע למידע, להזדמנויות, ליצירת משמעות ולתחושה שאנחנו לא לבד. רשתות הקשרים שלנו ממלאות צרכים שונים ומגוונים בחיינו ולמעשה היה קשה לנו מאוד להתקיים בלעדיהן.
אלא שנשים נעזרות ברשת הקשרים שלהן בצורה מאוד שונה מגברים, כיוון שכחלק מתהליך הסוציאליזציה שלנו אנו לומדות כיצד לבנות קשרים, לשמור עליהן ולהיעזר בהן, ומסתבר שגם בתחום זה מה שאנו לומדות שונה מאוד מגברים. ברבדים מוסיימים בחיינו זה פועל לטובתינו אך ברבדים אחרים, במיוחד במישור העסקי והמקצועי זה יכול דווקא להוות חסם לצמיחה והתפתחות.
אז הנה לכן כמה טיפים קטנים איך להתמודד עם אתגרים נפוצים אשר מונעים מאיתנו לעשות נטוורקינג עסקי נכון:
אתגר מספר 1: את תופסת את רשת הקשרים כקטנה יותר ממה שהיא בפועל, פתרון: בצעי תרגיל מיפוי של רשת הקשרים שלך, השתמשי גם ברשת הלינקדאין והפייסבוק לאתר קשרים מהעבר. כאשר אני מייעצת לנשים, עצמאיות ושכירות, אני מגלה כל פעם מחדש שהרשת שלהן הרבה יותר רחבה ממה שהיה נדמה להן. התהליך הנכון כדי למפות את הרשת הוא לעבור על כל המסגרות שלקחת בהן חלק מבית הספר, דרך הצבא, הטיול אחרי, האקדמיה, מקומות עבודה. חשבי גם על משפחה קרובה ומורחבת, גנים ובתי ספר של ילדים, חוגים ופעילויות פנאי. חשבי על כל האנשים שהכרת שם וכתבי את שמותיהם ואז נסי לאתר את פרטי הקשר שלהן.
אתגר מספר 2: את חוששת לפנות לקשרים רחוקים. פתרון: השתמשי בתחושת בטן למי כדאי לפנות, המחקר מראה כי דווקא קשרים רחוקים הם הרבה יותר אפקטיביים בנטוורקינג עסקי. אחרי השלב הראשון של המיפוי, תרגישי לאילו אנשים כדאי לספר על העסק שלך, כמובן שתלוי מאוד מה העסק שלך כולל ואילו מוצרים או שירותים את מציעה, אך לרב את תחושי למי כדאי לפנות ולמי לא כדאי וגם באיזה אופן יהיה הכי נכון לתקשר את הפניה.
אתגר מספר 3: את מפחדת להעלות את היותך עצמאית ותחום עיסוקך בלי ששואלים אותך. פתרון: החליטי כי לפחות פעם בשבוע את מספרת למישהו חדש על מה שאת עושה. בניגוד לגברים שלרב מרגישים בטחון רב יותר לדבר על עצמם, נשים רבות מרגישות בטוחות יותר להציג ארגון שהן חברות בו יותר מאשר את עצמן. היריעה כאן קצרה מלפרט את הסיבות הפסיכולוגיות והסוציולוגיות לכך, אך דעי שאת לא לבד ושכמוך גם נשים רבות אחרות מתמודדות עם האתגר הזה. את יוכלה להתאמן עם חברות בהצגת העסק וכך לחוש מהי הגישה הנכונה ביותר, כך גם הן יתרגלו לדרך הנכונה ביותר לספר על מה שאת עושה.
אתגר מספר 4: את מרגישה לא בנח לפנות לזרים בכנסים מקצועיים למרות שאת יודעת שזה יכול לתרום לקידום העסק. פתרון: במידת האפשר פני למארגני הכנס ותשאלי אם יש דרך לדעת מי מגיע לכנס. במידה וכן את יכולה לנסות ליצור קשר עם אנשים שאולי יעניין אותך לפגוש ולפנות אליהם במייל או בלינקדאין כדי לקבוע פגישה. בצורה זו את שוברת את הקרח במייל ומשאירה את האופציה לסירוב.
אתגר מספר 5 ? את מרגישה שלהיות צנועה וענווה פירושו לא להפגין בטחון עצמי, פתרון: התחילי בהקשבה ואז שימי דגש על הערך שיש לך להביא לאדם שמולך . בצורה זו היא תחוש שאת מביאה ערך ואת תחושי בנח לדבר על היכולות והחוזקות של ומה היתרון של העסק שלך. במקביל, התבונני על ההנחה הזו ושאלי את עצמך מה הביא אותך להניח אותה.
חשוב לי לציין כי על אף שניסיתי להביא פתרונות מעשיים ופשוטים, רב האנשים ונשים בפרט, צריכות לעבור תהליך כדי להיות מסוגלות ליישם את השינוי הזה, כיוון שמדובר בשינוי תפיסתי ורגשי מאוד עמוק. כמו כן, הרבה פעמים קשה למפות נכון ולהיעזר בצורה מדוייקת בקשרים. לכן, אני ממליצה להיעזר באשת מקצוע שתלווה אותך בתהליך הקסום והמאתגר הזה.