מעמד האישה עבר לא מעט שינויים בעשורים האחרונים, אבל מדפי הצעצועים עדיין נשארו כשהיו – בעוד אלו של הבנים עמוסים בכלי בנייה מפלסטיק, מכוניות והרכבות, אלו של הבנות צבועים בוורוד ועמוסים בכלי מטבח, תפירה ואיפור. רק בשנים האחרונות אפשר להצביע על איזשהו שינוי, וגם זה אחרי לחץ מסיבי מצד הצרכנים.
במהלך שנת 2013 הקמפיין "תנו לצעצועים להיות צעצועים" (Let Toys Be Toys) דרש מהרשתות הגדולות ביותר בבריטניה להסיר את תגיות המגדר שלהן ו"לארגן צעצועים על פי ז'אנר ולא על מגדר" (באנגלית זה נשמע טוב יותר, genre not gender).10,000 ) עצומות נחתמו וסקר שפורסם בנובמבר 2013 גילה שכמות החנויות שהשתמשו בתיוג של
"בנות" ו"בנים" על צעצועים ירד ב-60% לעומת השנה הקודמת.
הקמפיין תפס תאוצה בתחילת השנה כשהרשת הידועה 'מרקס אנד ספנסר', הודיעו שכל הצעצועים שלהם יהיו צעצועים נטולי מגדר, זאת אחרי שהחברה זכתה לביקורות נוקשות מצד כתבת ה- Independent, ג'יין מריק והפוליטיקאית סטלה קריסי. ואכן, ניכר שמאז קיים ניסיון לשלב יותר חברות לצעצועים בשוק אשר מבקשות לקדם יזמות אצל ילדים ופונות לילדה הכל יכולה.
הברבי היזמית החדשה. עם אייפון וטאבלט
קבלו את ברבי היזמית
על הקרקע הפורה הזו נולדה ברבי יזמית. הבובה מגיעה עם טאבלט קטן וטלפון נייד, מצוידת בחליפת עסקים צמודה וסקסית. הצעד האחרון של חברת מטאל מגיע אחרי שכבר ניסו להוכיח שברבי, כמו כל אישה, מסוגלת לעסוק בכל מקצוע שתחפוץ בו. למרות שבעבר ברבי בעיקר הייתה ישות אופנתית או במקרה הטוב מזכירה, בעשורים האחרונים היא התקדמה לתפקידי אסטרונאוטית, מנתחת, עיתונאית בכירה ואפילו לנשיאת ארצות הברית. בעידן שמלא בסטריאוטיפים, רק הגיוני שהתפקיד הבא שתמלא יהיה יזמית.
הברבי החדשה שהושקה בפברואר האחרון ביריד הצעצועים הבינלאומי בארצות הברית, ניתנת לרכישה באמזון ותגיע לחנויות הצעצועים באוגוסט הקרוב. מטאל שילבה בהשקה גם שמונה יזמיות, ביניהן רשמה סאוג'ני, מייסדת “Girls Who Code” לעידוד נשים להיכנס לתחום תכנות המחשבים. "לצערי אנחנו חיים בתרבות בה בנות מוצפות בתמונות של גברים מתכנתים ומהנדסים שפשוט לא נראים כמותן", סיפרה ל- Wired. "כששואלים ילדה מה זה מדעי המחשב היא בדרך כלל מדמיינת בחור חנון מקליד במחשב. ואז אנחנו תוהים למה בנות לא מתעניינות בקריירה בתחום ההייטק! אנחנו צריכים לשנות את התרבות הפופולארית ולהתחיל להראות יותר נשים שהן מגניבות, דינמיות ויצירתיות במקצועות הללו".
המשתתפות בקמפיין חלקו עצות קריירה עם מעריצות בטוויטר תחת ההאשטאג "ברבי צ'ט" וברבי תקבל גם דף משלה בלינקדאין ופרסומת בטיימס סקוור שבניו יורק עם ההאשטאג "לא מתנצלת". ברבי היזמית הינה חלק מליין המוצרים של מטאל בשם "אני יכולה להיות", שהושק בשנת 2010 ומציג ברביות כנשות קריירה מצליחות. "היא מוכנה לקחת כל אתגר שיעבור בדרכה", אמרה בתחילת השנה דוברת מטאל מישל צ'ידוני. "אנחנו תמיד מנסים שברבי קריירה תהיה השתקפות של הזמן בו היא יוצרה. נשים שהן יזמיות נפוצות יותר היום והן גדלות במספרן. זוהי דרך מצוינת לעודד בנות ללמוד על המקצוע הזה".
זוהי הפעם הראשונה ב-55 שנותיה שברבי לקחה על עצמה תפקיד של בעלת עסק עצמאי בו נשים "חולמות את החלומות שלהן בדרכים שלהן". צ'ידוני אף הוסיפה שמטאל משתפת פעולה עם הצופי הבנות בארצות הברית ליצור סיפורי וידאו על נשים יזמות מצליחות.
יש גם גרסה אפרו אמריקאית
"חשיפה מוקדמת לבובות הברבי מנציחה דימוי גוף רזה ולא מציאותי"
אבל עם כל הכוונות הטובות העומדות מאחורי הברבי החדשה, היא עדיין ברבי – כלומר בלונדינית עם רגליים בלתי נגמרות, חזה שופע ומותניים צרות. ובעוד שמנסים להראות לנו עד כמה גדולה ההשפעה של הצעצועים על הבחירות המקצועיות שלנו, קצת מתעלמים מההשפעה שיש לברביות על דימוי הגוף של ילדות. כך, למשל, מחקר של אוניברסיטת ססקס באנגליה משנת 2006 שהשווה בין האפקטים של ילדות קטנות שנחשפו לבובות ברבי לעומת ילדות שנחשפו לבובות מלאות מצא ש"חשיפה מוקדמת לבובות הברבי מנציחה דימוי גוף רזה ולא מציאותי שיכול להזיק לדימוי הגופני של בנות שעשוי לגרום לעליה באכילה לא בריאה ושקילה מיותרת".
זוהי בדיוק הבעיה בברבי היזמית: נכון שהיא יכולה להיות אשת קריירה מצליחה בכל תחום שרק תחפוץ וזוהי דוגמא מצוינת לבנות, אבל זהו אבסורד כי מדובר בדמות המייצגת נשים אבל לא נראית כלל כמו אישה, ובונה לכל ילדה בראש דימוי גוף מעוות לחלוטין אליו היא אמורה כביכול לשאוף. הרי, אם ברבי הגיעה להיות יזמית ואפילו אסטרונאוטית ונשיאת ארצות הברית, האם לא ניתן להסיק מכך שצריך להיות צנומה ובלונדינית כדי להצליח כמותה?
אין ספק שלא צריך לקחת מילדות את הבובות שלהן כפי שלא צריך לקחת מבנים את בובות האקשן שלהם, אבל אני חושבת שהבובות הללו צריכות להוות ייצוג ריאליסטי יותר אליו ילדות קטנות יוכלו לשאוף. אחרי הכל, פרט לולריה לוקיינובה, האישה המעוותת שמכנה את עצמה "ברבי האנושית", אין נשים בעולם שנראות כמו ברביות באופן טבעי – וטוב שכך.
גם אני שיחקתי בברביות ואני מודה שאני עדיין נהנית מסרטי דיסני, גם מהסוג הישן בו הנסיך והנסיכה מתאחדים להפי אנד, אבל אני מודעת היטב לעובדה שכל אלו גרמו לי לתפוס אספקטים מסוימים במציאות בצורה לא כל כך מדויקת ובעיקר פנטזיונרית. לכן, עם כמה שזה נהדר שברבי סוף סוף בעלת עסק עצמאי, כל עוד היא נראית כפי שהיא נראית, עדיין יש לנו דרך ארוכה להתקדם.