לפני חמישה חודשים בלבד, אחרי שמילאה תפקידי ניהול רבים, האחרון בהם כמנכ"לית חברת השיווק והפרסום הבריטית AEGIS, מונתה מארי-לור סוטי דה שאלון (48) למנכ"לית קבוצת אתרי AuFeminin הצרפתית. AuFeminin ("בגוף אישה" בצרפתית) הוא פורטל הנשים הגדול ביותר בצרפת בפרט, ובאירופה בכלל. כשסוטי דה שאלון, מנסה להיזכר בתאריך המדויק של כניסתה לתפקיד, היא אומרת: "זה נראה לפני עשרה חודשים, אפילו שנה, מבחינת כמות העבודה שחיכתה לי".
את הפורטל, שהוא רשת אתרי נשים גדולה הפרושה במספר מדינות באירופה, הקים זוג יזמים צרפתי בשנת 1999, שזיהה פוטנציאל לא ממומש, והחליטו ללכת על זה. ההצלחה היתה מיידית ומסחררת, ותוך שנתיים תורגמו תכני האתר לאנגלית וספרדית, ואתרים-אחים הוקמו בגרמניה, בריטניה, ספרד, פולין, שוייץ, איטליה, בלגיה, וגם מרוקו ואפילו וייטנאם.
לפני שלוש שנים קנתה את הפורטל המצליח, חברת המו"לות והתקשורת אקסל שפרינגר הגרמנית, לפי שווי של 382 מיליון דולר. כיום מונה פלטפורמת התוכן של AuFeminin כעשרה סניפים ברחבי העולם, ובהם גם רשת אתרי-בת מקומיים (כגון SanteAZ העוסק בתחום הבריאות, מרמיטון שהוא אתר המתמחה באוכל, אתר טיולים, אתר לנערות ועוד).
דברי במספרים
כ-36 מיליון גולשים עוברים באתרי הקבוצה מדי חודש, 10 מיליון מהם רק בצרפת. הרשתות החברתיות הקיימות באתרים הללו, מספקות לקבוצה כ-4.4 מיליון גולשים בחודש ו-70 אחוזים מהטראפיק לאתרי הקבוצה, מקורם בתוצאות החיפוש בגוגל.
לשם השוואה, שני אתרי הנשים הנוספים בצרפת, מארי קלייר ו-ELLE נמצאים הרחק מאחור – עם טראפיק של 2-3 מיליון גולשים בחודש.
הכנסות קבוצת AuFeminin עמדו בשנת 2009 על 28.8 מיליון יורו. סוטי דה שאלון נזהרת כשהיא צריכה לדבר במונחי רווח ואומרת, "אני רק יכולה להגיד ש-34 אחוזים מההכנסות הם רווחים, אבל הנתון הזה מתייחס רק ל-9 החודשים הראשונים של אותה שנה. אנחנו לא ממהרים לפרסם נתונים מלאים". בחברת האם הצרפתית מועסקים כ- 100 עובדים, שליש מהם אנשי תוכן, 20 אנשי טכנולוגיה והשאר אנשי מכירות.
אחד ממקורות הכנסה של קבוצת AuFeminin הוא כלי השיווק smartadserver שפותח על ידה כפלטפורמה להגשת פרסומות וכתחרות לכלי ה"דאבל קליק". כיום, כ-20 אחוז מהכנסות הקבוצה מגיעים מהשירות של smartadserver לאתרים רבים ברחבי אירופה. 80% ההכנסות הנוספים מגיעות ממפרסמים שמחפשים את הקהל הנשי.
מה מבדיל אתכם מהאתרים המתחרים באירופה?
"אני חושבת שהדבר הראשון והחכם שעשו המייסדים, היה הנחת העבודה הבסיסית שנשים מחפשות תוכן מדויק עבורן ובעיקר תחושת קהילה והשתייכות. הדבר השני היה לפתח את הטכנולוגיה ולעבור לטכנולוגיה נגישה ונוחה יותר לנשים".
הפלטפורמה שמדברת אליהן בשפה ובתכנים המדויקים להן, ותחושת הקהילה והאינטימיות הוירטואלית, מספרת סוטי דה שאלון, הן המגנט שמחזיר את הגולשות לפורטל מדי יום.
כשהיא נשאלת על האתרים הדומים לקבוצה כמו GLAM למשל, היא מתאפקת, אבל בסוף אומרת: "מה שיש אצלם זה גרוע. רע ביותר. זו מלכודת מפרסמים וביצת פרסומות אחת גדולה. גם אנחנו ניזונים בעיקר מפרסומות, אבל אצלנו התוכן הוא שמדבר".
"המוטו שלנו לא השתנה עם השנים, והוא זה שמשאיר אותנו בצמרת אתרי הנשים באירופה. אנחנו החלוצים בתחום ומקפידים להישאר כאלה ברמה התכנית והטכנולוגית, אנחנו נוהגים בצורה אחראית מול הקהילה שלנו ושומרים על פרטיותה ואופייה, ובעיקר – מעולם לא סטינו מהקו הג'נרליסטי הרחב שלנו – כלומר תכנים שפונים לכל הנשים בכלל ולא לסוג נשים מסוים בפרט או לנושא אחד מדויק. כל אחת יכולה למצוא אצלנו הכל".
יש הבדל בין מה שנשים רוצות לבין מה שגברים מחפשים?
"בהחלט כן. בסקר גולשים שנעשה ממש לאחרונה בצרפת, מצאו שנושא הבריאות חוצה מגדרים וגילים, ונמצא במקום הראשון בחיפושים. בנושא הזה אין הבדל מהותי בין גברים ונשים, אבל ככל שמעמיקים ברשימת התכנים המעניינים את הגולשים, אפשר לראות שנשים מעדיפות יותר, באופן טבעי, נושאים כמו אופנה וטיפוח, משפחה, הורות, הריון ולידה, אהבה וסקס, וגם את אתרי הקניות המקוונות".
גברים, מספרת סוטי דה שאלון, משתמשים באינטרנט כמקור מידע לגבי ספורט (במקום הראשון), טכנולוגיה, רכב, משחקים וחדשות, וגם הם מתעניינים בנושאי קניות באינטרנט.
אז הצלחתם לפצח את הגנום התכני של הנשים?
"ניסינו. בהתחלה ניסינו. אבל אי אפשר באמת לדעת בחתך של מדינה או של הקבוצה, מהם הנושאים המבוקשים ביותר. אנחנו תמיד שואפים לעשות את הדבר המדויק והנכון ביותר, אבל אני מודה שבשלב מסוים ויתרנו. הנשים קופצות ממקום למקום, הכל מעניין אותן, אז פשוט התייאשנו.
"התוכן באתרי הקבוצה הוא זהה ובאותה רמה" מסבירה סוטי דה שאלון, "אבל אפשר להבחין בהתנהגות והתנהלות גולשות שונה במקצת ממדינה למדינה. למשל, הנשים ספרדיות: הן מדברות כמעט פי שתיים ברשתות החברתיות שלנו יותר מבכל מדינה אחרת. האיטלקיות מפגרות מעט אחריהן, אבל לא בהרבה".
ומה בנוגע לפייסבוק?
"רק לאחרונה הקמנו עמודי פייסבוק לאתרי הקבוצה. נרתענו מאוד בהתחלה, היתה לנו תחושה שזה 'יגנוב לנו את הגולשים' אבל היום אנחנו מבינים (ואני מבינה שבישראל הבנתם את זה מזמן) שפייסבוק הוא סוכן הטראפיק הטוב והגדול ביותר.
"נכון להיום ישנם בדף הפייסבוק של AuFeminin הצרפתי כ-70 אלף חברים שמגיעים בעיקר בגלל תחום האוכל המפותח מאוד אצלנו, וגילם נע בין 30 ל-40. בשאר עמודי האתרים במדינות השונות המספרים נעים בין 7000 ל-15000 חברים, והם רק גדלים והולכים".
השיטה: שלטון מקומי ויצר כיבוש
באתרי הקבוצה המקומיים כמו ספרד, גרמניה ואנגליה, קיימות מערכות עיתונאיות אוטונומיות האחראיות על התוכן הרלוונטי לגולשות, וזאת אחרי שנים שהנהלת AuFeminin התעקשה על כך שבשורת התוכן תצא אך ורק מהסניף הראשי "השאנז אליזה" (שם ממוקמים משרדי החברה) והתוכן יתורגם אחד לאחד. הסניף הראשון שקיבל עצמאות תכנית היה גרמניה, ושאר אתרי הקבוצה זכו גם הם לאמנציפציה עם השנים.
בשנה הקרובה יעלו אתרי הקבוצה גם בצ'ילה, מקסיקו וארגנטינה, ובימים אלה בודקת הנהלת הפורטל את האפשרות להקים אתרים גם בסין, רוסיה והודו, לבקשת המפרסמים הגדולים שלהם ועקב הפוטנציאל הגלום במדינות האלה.
מהי האסטרטגיה שלכם, מחליטים על מדינה וכובשים אותה?
"השיטה בהתחלה היתה להקים אתרים משלנו בכל אחת מהמדינות שהחלטנו להשתקע בהן, אבל עם הזמן עברנו לשיטה של קניית אתר מקומי ופיתוח שלו, כך עשינו גם בגרמניה וגם באנגליה. היום אנחנו בודקים יכולות קנייה של אתרים הנמצאים בסין ובהודו, מדינות בהן המפרסמים שלנו מאוד מתעניינים, ולכן זה כדאי גם לנו".
ישראל גם על הכוונת?
"יש לי חיבה עמוקה לישראל, עוד מהתקופה שהייתי אחראית על איזור דרום אירופה ב AEGIS. המטרה שלנו בכל פעילות חדשה היא להגיע לאיזון תוך שנה. ישנן מדינות שהגענו לתוצאות האלה אחרי 5 חודשים. וישראל בהחלט מעניינת אותנו".
הפתעה: פורטל נשים מנוהל על ידי אישה
סוטי דה שאלון היא המנהלת היחידה באקסל שפרינגר, בעלי השליטה בקבוצת Aufeminin. העובדה הזו, היא אומרת, הפתיעה גם אותה, אבל גם לזה יש לה הסבר: "הקבוצה שייכת לחברה גרמנית, וגרמניה היא אחת המדינות הגרועות ביותר בתחום שוויון תעסוקתי בין גברים לנשים. אחוז לא מבוטל של נשים בגרמניה אינן מועסקות, ואחוז ההיפלטות משוק העבודה גם הוא גבוה. אצלנו בקבוצה היחס הוא חמישים-חמישים. שוויון מוחלט בין עובדים גברים ונשים".
יש דבר כזה, סגנון ניהול נשי?
"אני לא חושבת שיש שוני, וגם אם הייתי חושבת את זה, לא הייתי אומרת את זה. אני לא חושבת שנשים מתנהגות אחרת כשהן נשים או שהן מקבלות החלטות אחרות בגלל שהן נשים. פרנסואז ז'ירו, סופרת צרפתיה ומייסדת העיתון "ל'אקספרס", היתה תמיד אומרת: איך נדע שיהיה שוויון מוחלט בין גברים לנשים? כשיקדמו אישה גרועה…..".
AuFeminin הוא פורטל נשים, הפמיניזם הוא חלק בלתי נפרד ממנו?
"אני מוכנה להגיד משפט שאני מאמינה בו בכל לבי: הפמיניזם נגמר. בצרפת נשים קיבלו זכות הצבעה רק בשנות ה-40 וכשהייתי צעירה, שאלתי את סבתי "איך לא קמתם ויצאתם לרחובות?", והיא ענתה לי "אם הייתי עושה את זה, לא הייתי מוצאת אהבה" פשוט ככה. וזה עצוב. היום כשאני שואלת נשים על מה אתן נלחמות או רוצות להילחם – גם הן אומרות "אי אפשר להיות יותר מדי פמיניסטית, זה יעשה לי בעיות.
"לטעמי, המאבק הפמיניסטי הסתיים. יש פמיניזם חדש – נקרא לו "גישה נשית חדשה" , שמהותה לדעת את הזכויות שלנו, לרצות יותר, בלי לוותר על הנשיות שלנו. זה כבר לא מאבק, זו דרישה צודקת ממקום יותר שווה".