האם אפשר לתרגם עצות סטיילינג אישי לאלגוריתם ושורות קוד?

מקצוע הסטיילינג חצה מזמן את הקווים, ונכנס עמוק למיינסטרים. איך אני יודעת? כי כשהזכרתי בשיחה עם בעלי את המושג סטיילינג אישי, הוא מיד הבין על מה אני מדברת! (ומי שמכיר את בעלי, יבין – בעלי מבין בהמון דברים, אופנה הוא לא אחד מהם). בחיפוש קצר ברשת ניתן למצוא אינספור בעלי מקצוע ו – (ת'תכלס, לרוב) בעלות מקצוע בתחום, שסיימו הכשרה מקצועית מעמיקה, ומתמחים בייעוץ סטיילינג הכולל בניית מלתחה, התאמת ביגוד למבנה גוף, צבעים וצרכים ועוד. נשים, גברים, נערות ונערים ואף גופים עסקיים שונים, שוכרים את שירותיהם המקצועיים של הסטייליסטים, ומתייעצים איתם, לעיתים אף באופן שוטף.

 

זה לא צריך להפתיע, אם כן, שהחלו להתפתח פתרונות טכנולוגיים, גם בתחום זה. מוזר ככל שזה ישמע, ממש ברגעים אלו, יושבים מתכנתות ומתכנתים, לומדים לעומק את עקרונות הסטיילינג האישי, ומנסים לפצח את הדרך להפוך אותו לשורות קוד. זה נשמע כמעט כמו מדע בדיוני. אני יודעת. נכחתי בשיחה כזו, בה סטייליסטית ומתכנתת, מעוצבות ומעודכנות, כל אחת בתחומה, ניסו לשבת ביחד, ולפצח כיצד לתרגם לוק אורבני לשורה של אפסים ואחדות. חבל שלא צילמתי. הפתרונות הקיימים בתחום זה מאד מגוונים ולא רק שהם מציגים חדשנות בעצם היכולת לתרגם אלמנטים מאד מאד רכים לשורות קוד, אלא גם ניתן לראות שהמודלים העסקיים שלהם ייחודיים ומעניינים. הנה כמה דוגמאות:  

 

Stitch Fix – פיקס אופנתי, מדי חודש 

================

 

נתחיל מ Stitch Fix, כי מכל הדוגמאות, זו הדוגמא שאני הכי אוהבת. מכל הבחינות. המודל של Stitch Fix פשוט מאד ומסובך מאד באותה מידה. את נכנסת לאתר שלהם, ממלאת שאלון סטיילינג בו את נותנת פרטים לגבי מבנה גוף, צרכים והעדפות. עד כאן ללא תשלום. ואז, את יכולה להזמין את המנה החודשית שלך (Fix) של בגדים ואביזרים. לא, את לא בוחרת כלום. אפס, נאדה. את פשוט אומרת שאת רוצה שישלחו לך בגדים ומתי את רוצה שזה יקרה. ומחכה. ביום המיועד, שליח דופק לך על הדלת עם קופסא. בצבע מנטה. ושם מחכה לך מנה חודשית של חמישה פריטים שנבחרה על ידי האלגוריתם של Stitch Fix יחד עם סטייליסטית בשר ודם שעובדת איתם. התענוג הזה עולה $20. את מודדת את הפריטים, מתלבטת ומתייעצת. אם אחד או יותר מתאימים לך, את רוכשת אותם ( בקיזוז $20 שכבר שילמת עבור הסטיילינג). את כל היתר, את מחזירה. מדליק לא?


 

אכן, לא רק אני חושבת שזה מדליק. זה כבר נהיה תופעה. נשים מעלות לטוויטר ואינסטרגם תמונות של עצמן עם הפריטים שקיבלו, ומתייעצות ברשתות החברתיות האם להשאיר את הפריטים (ראו דוגמא אחת למטה, אבל אפשר לראות עוד המון. פשוט תקלידו בגוגל – Stitch Fix Images). אהה! חשבתם שזה? אז לא, זה לא נגמר כאן… יש ממש מסיבות שנקראות באנגלית (ואין לזה תרגום טוב בעברית) – Un boxing. כמה חברות, מזמינות את הפיקס החודשי כך שיגיע באותו זמן, והן פותחות ביחד את הקופסא ומתלבטות ביחד. ואוו (כבר אמרתי שאני הרוסה על החברה הזו??).

 

 

אני לא צריכה להיות פסיכולוגית כדי להבין כמה אפקטיבי זה לשלוח את הפריטים הביתה. גם אם הלקוחה יכולה להחזיר את כולם, והיא אפילו לא שילמה עליהם. הם כבר אצלה. בבית. אז גם אם חולצה היא לא 100%, אבל בערך? סביר להניח שיש הסתברות, הרבה, הרבה, הרבה יותר גבוהה שהיא תשמור את החולצה, מאשר אם היתה מודדת אותה בחנות.

 

כדי לעשות את הקסם הזה, החברה צריכה להתמודדת עם אתגרים מורכבים. ראשית, צריך לבחור את הבגדים. הם אפילו טוענים, שה – Fix הוא כמו טביעת אצבע. אין שניים דומים. לצורך כך הם עובדים עם טובי המוחות המפתחים להם אלגוריתמים מורכבים ומשלימים את התהליך במגע אישי של סטייליסטיות מקצועיות. שנית, צריך לשלוח את החבילות, ולדאוג לחיוב של הפריטים שנרכשים ולקבלה חזרה של הפריטים שלא נרכשו.

הצלחתי להדביק אתכן בהתהלבות? מתחשק לכם גם? גם לי! אבל אי אפשר. הם לא עובדים בישראל 🙁

 

 

Dressipi – חנות בגדים מותאמת אישית לסטייל ולמבנה גוף

================

 

 

בדומה ל – Stitch Fix, גם Dressipi (שם מעולה לדעתי) מבקשים שתעני על שאלון סטיילינג. אך בשונה מהם, אחרי שצלחת אותו (קצת ארוך השאלון שלהם), את תקבלי למעשה חנות בגדים מותאמת אישית לסטייל שאת מתחברת אליו, למבנה הגוף שלך ולצרכים שלך. למה הכוונה? במקום להכנס לחנות בגדים מקוונת גדולה, לשוטט שוטטות אינסופית בין המגוון האינסופי של הפריטים המוצעים שם, ובסוף לסגור את המחשב בבהלה, החשבון שלך יכיל פריטים, שמלכתחילה מתאימים למה שאת אוהבת. ואז, כל מה שנותר לך זה לבחור כאוות נפשך ולרכוש את הפריט. הרכישה לא נעשית ישירות מ Dressipi, אלא מחנויות מקוונות גדולות אחרות. Dressipi הם רק מתווך, המסנן עבורך את המגוון האינסופי וגוזר עמלה על התהליך (העמלה משולמת על ידי החנות ממנה תרכשי את הפריט, ולא על ידי הלקוחה).

 

רעיון מעולה לדעתי, העונה על צורך אמיתי, ומנצל בצורה נפלאה את הכלים הטכנולוגיים לצורך שיכלול ושדרוג חווית הקנייה. אבל אלוהים בפרטים הקטנים. בדקתי את הכלי. כשעונים על השאלון מרגישים ממש את ההטיה התרבותית שלו. המיזם הינו מיזם בריטי ואכן השאלון אינו מותאם לטעם הישראלי. כך גם התוצאות לאחר מכן. אני לא יכולה לומר שהם קלעו למטרה. אבל, שוב, בהחלט יכול להיות שזה קשור לבריטיות החזקה של האתר. בכל מקרה, רעיון מדליק, אפשר לנסות בבית.

 

 

Stylit – הצעה ללוק מותאם אישית, אחת לשבוע

================

 

Stylit מנסים להתמודד עם נושא הסטיילינג האישי אונליין באופן קצת אחר. גם כאן, כמו בדוגמאות הקודמות, הם מבקשים ממך לענות על שאלון סטיילינג. השאלון שלהם חביב וקליל, אבל לפחות במקרה שלי, היו לו המון בעיות טכניות. בסיומו של השאלון, מובטח לך שאחת לשבוע, תקבלי המלצה, מסטייליסטית אישית, אשר תבנה עבורך מספר הצעות ללוקים שעשויים להתאים לך. במידה ואחד או יותר מהפריטים יעניינו אותך, כל מה שאת צריכה זה ללחוץ על התמונה של הפריט ותעברי מיד לאחד מאתרי האופנה הגדולים, כדי לרכוש את הפריט. וכן, גם כאן, הרכישה לא נעשית ישירות מהחברה, אלא מאחד מאתרי המסחר המקוון הגדולים, שמשלמים ל – Stylit עמלה על הפניית לקוחות (התהליך נקרא אפילייציה – סתם בשביל ההשכלה הכללית).

 

 

Stylit היא חברה שהוקמה על ידי יזמים ישראלים – יניב ניסים ואסיף ורסנו, אשר השתתפו גם בחממה טכנולוגיות המכובדת לחברות Fashion-Tech – בשם NYFT LAB. כפי שהם מספרים, ההמלצות על לוקים מיוצרות על ידי אלגוריטמים מורכבים, ומפוקחות על ידי צוות סטייליסטים בשר ודם. המטרה, גם כאן, היא קבלה של עצות סטייליטנג, בחינם, ורכישה של פריטים ישירות מההמלצות שהתקבלו. גם כאן, המודל העסקי הינו מודל עסקי של אפילייציה ושיתופי פעולה, כך שאם קיבלתי המלצה על לוק הכולל חולצה. מכנסיים ונעליים, ורכשתי את אחד או יותר מהפריטים, Stylit מקבלת עמלה מהאתר ממנו ביצעתי את הרכישה.

 

אז כמובן שניסיתי (גם אתן יכולות). מדי שבוע אני מקבלת מייל המזכיר לי להכנס לחשבון שלי ולבדוק את ההמלצות. אני אפילו נכנסת, כמעט כל שבוע, כדי לראות מה יש שם. ההמלצות לא רעות. חלק מהשילובים ממש נחמדים, המחירים של הפריטים שמומלצים סבירים, והתהליך די פשוט וברור. עם זאת, ההרגשה היא קצת מנוכרת. קצת כמו לקנות ישירות מתוך הלוקים שמוצגים בירחוני הנשים. כלומר, לא ממש קיבלתי את ההרגשה שההצעות ממש מתאימות לי אישית. יותר הרגשתי שמדי פעם, מצליח להם, באופן כמעט שרירותי. אין בזה שום דבר רע, אבל, לא בטוחה שאפשר ממש לקרוא לזה סטיילינג. לסיכום, עוד לא קניתי שום דבר, אבל בהחלט יכול להיות שאקנה. אני אופטימית.

 

 

Keaton Row – סטיילינג אישי, אונליין, מסטייליסטית בשר ודם

================

 

Keaton Row הוא אתר קצת שונה, היות וההבטחה שהוא נותן, אינה לקבל סטיילינג על סמך אלגוריתם מתמטי, אלא ממש להעזר בסטייליסטית בשר ודם. כמו בכל האתרים האחרים, התהליך הראשוני כולל מענה על שאלון. ת'כלס, נחמדים השאלונים האלו. בסיומו, את מצוותת לסטייליסטית, אחת מבין הסטייליסטיות העובדות עם האתר. לאחר מכן, הסטייליסטית תפנה אליך, כדי לברר ב – Free Style קצת יותר פרטים עליך, העדפות, צרכים וכו'. לפחות במקרה שלי היא גם ביקשה תמונה. צודקת. תמונה שווה אלף מילים. במיוחד בסטיילינג. אחרי כל זה, היא תנסה לתת לך המלצות לפריטים שאת יכולה לרכוש, מאתרי האופנה הגדולים, ואשר תואמים את מבנה הגוף, הצבעים והצרכים שלך. צריך לזכור, וזה מצויין באופן ברור באתר, שהסטייליסטיות לא מקבלות משכורת מהאתר, אלא מרוויחות עמלה הנגזרת מהרכישות שלקוחות שלהן עושות באתר. אין בזה פסול, כל עוד הסטייליסטית שומרת על האינטגריטי המקצועי שלה.

 

 

 

 

גם את זה ניסיתי. אגב, ניתן בהחלט לנסות גם אם את מישראל. רוב האתרים שתופנו אליהם שולחים פריטים גם לישראל. הסטייליסטית שנבחרה עבורי היתה מקצועית וסבלנית, והיא שאלה שאלות לעניין. היחס היה בהחלט אישי, וענה על הציפיות. ההצעות שקיבלתי קלעו למטרה, גם אם היתה קצת ארומה אלגנטית-ניו-יורקית בהן, שקצת פחות קשורה לתל-אביב הלחה. מה שכן, טווח המכירים של הפריטים שהיא המליצה עליהם היה גבוה בהשוואה למה שמקובל כסביר בשוק הישראלי.

 

כמה מילות סיכום והשאלה המתבקשת – האם יש דברים כאלו בעברית?

================

 

אז נראה שיש עוד מה לעשות בתחום הזה. אמנם יש כמה ניסיונות, אבל התחום הזה צמא לחידושים מעולם הטכנולוגיה. אפשר בהחלט לראות איך הטכנולוגיה תורמת לתחום הסטיילינג, ועושה לו מה שמקובל לכנות – דמוקרטיזציה.

 

ומה אפשר למצוא בישראל? טוב, זו באמת שאלה מתבקשת. כמו שציינתי למעלה, חלק מהשירותים שסקרתי, בהחלט ניתנים לשימוש, גם מהדירה הממוזגת בארץ זבת חלב ודבש. זה לא אומר שהם מותאמים לשוק הישראלי. הם לא. הדרך הכי טובה להבין את זה – היא לנסות. אתם תרגישו מיד למה אני מתכוונת. משהו בסגנון, משהו בשאלות, משהו בתוצאות, לא ממש מתחבר. האמת, זו ממש תובנה לדעתי. כאילו העולם גלובלי, כאילו כולם קונים את אותם הבגדים. אבל, למרות זאת, יש משהו, אחר, בטעם הישראלי ובסטייל הישראלי.

 

אז מה בכל זאת? חיפשתי וחיפשתי. מצאתי כמה יוזמות שמציעות סיוע ברכישות אונליין. מן סוג של ייעוץ איך לקנות ברשת. אבל זה לא ממש סטיילינג אונליין.

 

מה שכן מצאתי, זו היוזמה של הסטייליסטית הנמרצת שני זהר. שני הבינה כנראה, שהרבה פעמים, אחד המחסומים מרכישת שירותים סטיילינג, הינו פשוט חוסר זמן. אז היא עשתה מעשה, והשיקה שירות שהיא מכנה – SOS – Styling on Skype (מדליק לדעתי). העניין הוא די פשוט. את ממלאת שאלון סטיילינג מפורט ששני מכינה לך, ולאחר מכן קובעת עם שני פגישת וידאו בסקייפ (למי שלא מכירה, לא להבהל, זה מאד פשוט, באמת). שני מבטיחה שבמסגרת של שעה, ובעלות של 170 ש"ח היא תתן לך ייעוץ סטיילינג מלא. לא ניסיתי. אבל בהחלט נשמע ידידותי ונגיש.

 

חיפשתי עוד. לא יכול להיות, אמרתי לעצמי. מה, ישראל היא מעצמת הי-טק, איך יכול להיות שאין עוד דוגמאות. לא ממש מצאתי. מכירות משהו?

 

תגובות (0)
הוסף תגובה