אם ברחבי העולם ניכרה השנה מגמה קטנה וחיובית של דוגמניות במידות גדולות שמקבלות במה, ואלטרנטיבה לתצוגת האופנה של ויקטוריה'ז סיקרטס שהציגה נשים רגילות למראה מדגמנות לבנים, הרי שתעשיית האופנה בישראל ממשיכה להאדיר את גזרת הפטיט. על כן, עולם האופנה נדרש להתנצל על הפרעות האכילה שהם מפתחים אצל נערות צעירות, ועל הזלזול בנשים שמגיעות בכל הצורות והגדלים.
עוד באון לייף:
- מלכוד 42: עמוד הפייסבוק שמאיים על רשתות האופנה
- ליאת אשורי ודורין אטיאס מפחדות משמנות
- עדי ברקן: עוצרים את הטירוף
אתי רוטר בוודאי לא רצתה לפתוח כך את השקת קולקציית סתיו חורף 2015-6 של מותג האופנה שבבעלותה. בקול חנוק מדמעות התנצלה רוטר, בעלים ומנכ"לית משותפת של קסטרו, בפני מנהלות עמוד הפייסבוק "אין לי מה ללבוש: מלכוד 42". היא לא הכחישה את הדברים שיוחסו לה, בין השאר אמירותיה על כך שנשים במידה 46 הן פשוט שמנות מדי בשביל קסטרו, אולם אמרה כי "הפגישה עם מנהלות העמוד נערכה ביוזמתי, מתוך רצון כן ואמיתי להבין את הצרכים שלהן. כל כוונתי הייתה טובה. אז כואב לי וצר לי גם אם מישהי אחת נפגעה".
כמה ימים לפני כן זומנו הבנות לפגישה עמה. "'אל תגידי לי איך לשווק את קסטרו', 'השמלה הזו לא יפה מעל מידה 44', 'זה לא הטעם של קסטרו', 'האוברול הזה לא יהיה יפה במידה 46', 'מכנסונים זה לא יפה מעל מידה 42', 'אני לא יכולה לענות לכולם על הצרכים', 'אולי את לא מבינה קסטרו', 'אין לנו מידות כי המחסנים מאוד קטנים', 'אתן בטוחות שאתן קונות במחלקה הרגילה של H&M?", הן כתבו בתום הפגישה בעמוד. "כל המשפטים האלה נאמרו על ידי אתי רוטר, בפגישתנו איתה אתמול. מלת המפתח בפגישה הבלתי נשכחת הזו היתה אטימות. היא דחתה כל דבר שהצגנו בפניה, המנכ"לית של קסטרו. אי אפשר להמעיט מכוח האמירה המסוכנת שלנשים מעל מידה 44 אין מקום בקסטרו".
זה לא הטעם של קסטרו. אתי רוטר, מנכ"לית רשת קסטרו. צילום: יח"צ
אבל כמובן שרוטר וקסטרו, על מידותיה הקטנות, הן לא היחידות שצריכות להתנצל. דף הפייסבוק מלכוד 42 מצביע על כך שבשלל רשתות אופנה בישראל קשה למצוא בגדים במידות 44 ומעלה. כמו כן, נטען בדף כי הרשתות מקטינות את המידות עצמן. זאת אומרת, מה שהיה בעבר מידה 38 נהפך למידה 42. לעומת זאת, צצו מידות חדשות כמו 32 שמצביעות על כך שכל בחורה צריכה לשאוף למטה. בין הרשתות שמככבות בתלונות הנשים אפשר למצוא את TNT, טוונטי פור סבן, זארה ומנגו. על פי דיווחי הגולשות, גם רשת טופשופ הפסיקה פשוט להביא בגדים במידה 42 ביום בהיר אחד.
רשת האופנה האינטרנטית ADIKA אף הגדילה לעשות והשיקה אגף שלם שנקרא CURVES, לכאורה יוזמה מבורכת שמיועדת לנשים במידות גדולות, אך הברכה בהחלט נהפכת לקללה כשמבינים שהאגף החדש מיועד למידות 40-50. כן, מידה 40 נהפכה למידה מיוחדת. אם את אוחזת במידה 38, כנראה שאת שמנמונת, ואם את כבר גולשת ל-40, ובכן, לא נעים לומר זאת, אבל את שמנה.
מידה 40 נהפכה למידה מיוחדת. מתוך אתר האינטרנט של Adika
וזה כמובן לא מתמצה אך ורק במידות. כך למשל, ביולי טענה הסטייליסטית ליאת אשורי כי נשים וגברים מעל מידה 46 פשוט לא יכולים להרשות לעצמם ללבוש לבן כי זה משמין ונראה לא טוב. בתגובה ספונטנית קמה לה המחאה הלבנה. נשים מלאות העלו תמונות שלהן בשמלות לבנות כדי להוכיח שגם שמנה יכולה להיות יפה בלבן. אשורי התנצלה אם דבריה פגעו בנשים, וציינה כי כל אחת יכולה כמובן ללבוש מה שהיא רוצה, אבל אם מישהי לא מרגישה נוח עם עצמה ושואפת להיראות רזה יותר, עדיף לה שתימנע מבגדים בהירים.
גם מוכרים ברשתות האופנה, אלה שאמורים להתפרנס מהצרכנים ועל כן לתת להם הרגשה טובה ככל האפשר, לא טומנים ידם בצלחת: בחורות רבות סיפרו על מוכרים ומוכרות שהצהירו בפניהם כי הם לא מחזיקים בגדים במידות שלהם וכי אין להן אפילו בשביל מה לנסות למדוד. וזאת עוד לפני שאותן בחורות ציינו איזו מידה הן מחפשות, נדרש רק מבט בוחן על גופן כדי להכריז כי הן כנראה שמנות מדי בשביל הרשת. באחת הרשתות הגדיל מוכר לעשות וכתב בפייסבוק כי במקום לבכות על כך שאין מידות נורמליות, אולי צריכות אותן בנות פשוט לעשות דיאטה כדי להתאים למידות 42 ומטה, כי הרי בנות במידה 44 או 46 הן שמנות וחולות, ולמעשה הן בכלל פצצה מתקתקת ולבן עלול לקרוס בכל רגע.
על כל אלו מגיעה לנו התנצלות ובעיקר מגיע לנו בגדים בכל המינים והגדלים ורשתות אופנה שמכבדות אותנו.