אלניס מוריסט, זמרת הרוק הקנדית, כבר הודתה כי בזכות הדיאטה הטבעונית הפחיתה כ-8 קילו ממשקלה, במשך שלושה חודשים. מוריסט התוודעה לדיאטה בעקבות ספר שקראה "אכול כדי לחיות"  (Eat to Live). 

 

הספר מציע תכנית אכילה למשך ששה שבועות, הכוללת דגנים, ירקות ושמן זית. אמנם במקור הספר והדיאטה שהוא מציג מיועדים לחולי לב וסוכרת, אבל מתברר שרבים נעזרים בו להפחתת משקל. מוריסט עצמה סיפרה בראיון לאתר הטבעונות האמריקאיכי מאז שהחלה בדיאטה היא "קופצת כל בוקר מלאת אנרגיה מהמיטה, ושום דבר לא כואב לי. גם האלרגיות נעלמו!".  

 

ליאה מישל, כוכבת הסידרה מהצליחה GLEE טוענת בראיונות שהיא מעניקה בשפע לעיתונות, כי בזכות הטבעונות היא מרגישה אנרגטית ובריאה ויש לה "הרגשה טובה וזוהרת. ניסיתי כבר הרבה שיטות תזונה, אבל זו הראשונה שמעניקה לי את האנרגיה שאני זקוקה לה, לצורך התפקיד שאני עושה". על משקלה הזעום מסרבת הכוכבת ש"הואשמה" באנורקסיה לדבר, אבל ניתן לשער שהדיאטה המוקפדת שבחרה לעצמה מסייעת לה לשמור על הגזרה הדקיקה והתמירה. 

 

מפחיתה יתר לחץ דם וכולסטרול בדם

כנראה שלא רק בהוליווד כולם עושים את זה, והמגמה מתפשטת גם מחוץ לגבולות עיר הסרטים. על פי מגזין גלמור, כמה מאות שפים, שהשתתפו בסקר כלל ארצי, העידו כי המנות הטבעוניות הן המבוקשות ביותר בתפריט שלהם. 

 

נכון, שאכילת פירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים, היא המומלצת ביותר: כי יש בהם סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים, אנטיאוקסידנטים. וכמובן מעט, ממש מעט קלוריות. "ספירת קלוריות ממש לא הכרחית בדיאטה הזו", אומרת התזונאית  הסלבריטאים האמריקנית סינטיה פסקוואל, סלבריטי בזכות עצמה. "יתרונות בריאות נוספים הם שתזונה טבעונית נחשבת כיעילה להפחתת כולסטרול בדם ולהורדת לחץ הדם".

 

טבעונים אחרים מעידים על שיפור מראה העור ויש שאפילו מייחסים לתזונתם החלמה ממחלות קשות. אבל האם דיאטת מזונות מן הצומח בלבד טובה לכל אחד?

 

"זו דיאטה שגורמת לחסרים תזונתיים"

"טבעונות יכולה להיות בריאה, גם כיוון שהיא דלה בשומן רווי וכולסטרול.  אם עושים אותה בצורה נכונה ומאוזנת ולא פופוליסטית", אומרת ורד יפה חאיק, דיאטנית קלינית ופסיכודרמטיסטית, מנחת קבוצות פסיכודרמה לנשים ומתבגרות עם עודף משקל. 

אבל יפה חאיק גם מדגישה כי בתור דיאטה לירידה במשקל, זו לא בהכרח השיטה הכי טובה שיש "כי טבעונים אוכלים גם שקדים, אגוזים, גרעינים וזרעונים, שהערך הקלורי שלהם יחסית גבוה. משום כך, אכילה של טונה ועוף עדיפה בעיני על פני אגוזים ושקדים. 

 

"כל דיאטה שעושים, ומגבילה את האכילה למזונות מסוימים, תעזור להפחית משקל. כי אם מרבית התפריט מבוסס בדרך כלל על פחמימות, ואת מפחיתה את מגוון המזונות שמכילים אותם, תרדי במשקל. מהבחינה הזו, טבעונות היא לא בהכרח הפתרון, כי טבעונות יכולה לחשוף לכל מיני חסרים תזונתיים. מאחר שמדובר במשטר תזונה קיצוני, ללא חלב ומוצריו, ללא ביצים. בעיני, יש דרכים טובות, בריאות ומאוזנות יותר לרדת במשקל. כי מדובר בדיאטה קשה, שלא מתאימה לכל אחד. אני, למשל, לא הייתי מסוגלת לוותר על כל כך הרבה מזונות טובים, כמו מוצרי חלב". 

 

טחינה, קטניות ותוסף תזונה

אם בכל זאת מחליטים לעבור לטבעונות, בגלל אידיאולוגיה או לטובת הדיאטה, ורד יפה חאיק ממליצה לדאוג לתחליפים הדרושים, במקום קבוצות המזון שנפסלו. "אפשר לקבל כמעט את כל הויטמינים והמינרלים הדרושים מתזונה טבעונית, אבל צריך לדעת איך לעשות את זה ואיך לנצל את כל התחליפים. זו אחריות גדולה, כי לא תמיד מקפידים, ואז יכולים להיגרם חסרים תזונתיים", אומרת הדיאטנית.

 

כדי להשיג את הכמות הדרושה של סידן, ללא אכילת מוצרי חלב, יפה חאיק מציעה לאכול סרדינים, טחינה, וירקות כמו כרוב וכרובית. חסר נוסף שאופייני אצל טבעונים הוא של ברזל, שקשה להשיג ממקור צמחי, משום שהספיגה שלו  יעילה פחות והכמויות שלו קטנות, יחסית. לכן כדאי לאכול מזונות שעשירים בברזל, כמו ירקות ירוקים, קטניות, אגוזים, פירות יבשים, טחינה ושומשום מלא, ביחד עם מזונות שעשירים בויטמין C שמגביר את הספיגה.

 

אבל הבעיה העיקרית היא של ויטמין   B12שיש כידוע רק במזונות מהחי. לדעת יפה חאיק אין ברירה, ו"טבעונים יאלצו להשתמש בתוסף תזונה שמכיל ויטמין B12".