יום הדולה הראשון בישראל יתקיים השבוע ככנס מרכזי במכללת לוינסקי ובמקביל בשורת אירועים מקומיים המכונים: 'פגוש את הדולות' בקהילה. אירועים אלו, שיקיימו כמאה דולות בעשרות מוקדים בארץ, מהווים חלק מקשר חשוב וחדש אני מנסה למסד.

 

את היום יזמתי כמדריכת דולות וראש ארגון הגג של מקצועות הליווי וההדרכה הסב לידתיים בבית הספר 'אמנות הלידה', מקימת ומנהלת  אתרי לידה .

מהם תפקידי הדולה?

דולה, היא מילה שמקורה ביוונית. הביטוי שימש לתיאור שפחה עוזרת אישית. בשנות ה - 70 הביטוי הושאל וחודש ועכשיו הוא משמש לתיאור אישה המלווה אישה בלידה. לדולה חשיבות רבה במהלך הלידה. היא מעניקה תמיכה רגשית ופיסית ליולדת. כמו כן, מחקרים מוכיחים שלדולה תועלות במספר תחומים בולטים:

  • נוכחות דולה בלידה מורידה את סיכויי האישה ללידה קיסרית ב 50% ואת סיכוייה ללידה מכשירנית ב 40%.
  • דולה מורידה את הדרישה לקבל משככי כאבים תרופתיים ב 30%
  • דולה מפחיתה את הסיכוי לזירוז לידה ב 30%
  • דולה מקצרת את משך הלידה ב 25%
  • דולה תורמת רבות לתחושה הטובה של האישה מהלידה, להנקה ממושכת וגם מפחיתה את שיעור הדיכאון לאחר ליד.

 

לדולה יתרונות בכך  שהיא מתמצאת בעולמות לידה שונים. היא מכירה את עולמה של היולדת המבכירה והוולדנית, סוגי לידות, במודלים שונים של תפישות לידה והיא יכולה לסייע גם למלווים הנוספים אותם רוצה היולדת איתה.

מיומנויות שקיימות משחר ההסטוריה

לאחר שנחשפתי במהלך השנים האחרונות לספרות היסטורית, בעיקר כזו המתעדת את גלגוליה של האשה החכמה, הבקיאה ברזי הריפוי והלידה משחר האנושות, לפי מחקרים אותם סוקרת ד"ר' ארין אייזלר בספרה 'הגביע והלהב',הבנתי שההיסטוריה לא החלה היכן שאנו רגילים לתפוש אותה, כבריאתנים, לפני כחמשת אלפים שנה, אלא לפחות עשרות אלפי שנים קודם לכן.

 

לפי עבודות איכותיות שסקרה, מתברר ששורשיה של האשה המרפאה, המומחית בין השאר בלידה, נעוצים עמוק בתקופה אותה השליכו החוקרים עד לעת האחרונה לתוך 'קבר אחים' ארכיאולוגי, ואשר מעידים כי צלמיות ונוס למשל לא היו התחליף של גברי משפחת פלינטסטון לחוברות פלייבוי, אלא שהם מתעדים את התקופה הארוכה ביותר בה צברה האנושות את רוב הקילומטראז' והידע שהביאו אותה עד הלום.

 

מיומנויות הריפוי והחוכמה שבהן החזיקו אותן נשים קדומות עברו כפי הנראה בצורת חניכה אישית לאורך הדורות, ובכל קהילה התקיים גרעין של נשים חכמות, שהחכמה בהן ייצגה את רצון האלה.

 

ככל שחקרתי את עולם האשה המרפאה הקדומה, וכן את תהליך הלידה שהוא פראי, קדמוני, אדיר, איתן טבע בלתי רצוני, הלך ותפס מקום מרכזי בתפיסת העולם שלי גלגל השנה הפאן תאיסטי. לוח שנה קדום זה מייצג את חגי השנה של הטבע,כשהמועד החשוב ביותר הוא יום השוויון האביבי המתקיים ב-21 במרץ.

 

יום הדולה ייחגג מעתה בישראל ומן השנה הבאה בעולם כולו ב- 22-3 המועד בו חל אוסטארה – יום השוויון האביבי. חג זה מייצג את שובו של הפריון את הארץ ואת האלה.

ד"ר מישל אודנט nscr על מחקרים שהתפרסמו לאחרונה בעיתוני רפואה מובילים, המצביעים על כך שהלידות המודרניות נעשות קשות יותר ויותר. 37% מלידות הבית המתוכננות הועברו לבסוף לבית חולים, הסיכוי לתמותה גבוה פי 3 בהריונות המוגדרים בסיכון נמוך, וקיסרי אלקטיבי מוריד שכיחות בעיות פסיכופתולוגיות בגילאים צעירים.

ראיונות נוספים באתר אמנות הלידה