אנה וינטור (61) היא הדמות החזקה והמשפיעה ביותר בתעשיית האופנה העולמית. התדמית הקרירה, המקצועית והאסרטיבית המאפיינת את העורכת הראשית של מגזין האופנה ווג, עוזרת להוכיח לכולם שמדובר באישה שיודעת מה היא עושה.

 

לכן התמונות בהן צולמה באצטדיון וימבלדון מנופפת בידה בעוד עודפי עור רבים מתדלדלים מאמתה לכל עבר רחוקות מלשקף את ההקפדה, האיפוק והמחשבה המקדימה המאפיינת את עורכת מגזין האופנה המצליח ביותר בעולם.

 

 

מראה לא אופייני, וינטור בוימבלדון

 

סדר יומה

 

התמונות מפתיעות עוד יותר בידיעה שווינטור נוהגת לקום כל יום ב-5:20 ויוצאת לשחק בעצמה טניס עם המאמן האישי. כשהיא חוזרת, לאחר מקלחת חמה, היא מתפנה אל הספר שמיישר בפן את מחלפות הקארה המפורסם שלה ורק אז היא מרגישה מוכנה לצאת ליום העבודה המפרך שאת שאריתו כולנו למדנו להכיר בעזרת הסרטים "השטן לובש פראדה" ו"גיליון ספטמבר".

 

 

 

תספורת הבוב שמלווה את וינטור מגיל 14

 

 

וינטור הפכה בשנים האחרונות לאחת הדמויות המסקרנות והמסוקרות ביותר בעולם התקשורת למרות שהקפידה להימנע מחשיפת חייה הפרטיים. אולי בגלל זה צרכני המדיה והאופנה, כטבע בני האדם, סקרנים  לדעת בדיוק את מה שלא מספרים להם.

הנה כמה דברים:

  •  
  • היא לעולם לא נשארת במסיבה יותר מ-10 דקות
  • היא פורשת לשנתה בסביבות השעה 22:00
  • והיא מעולם לא נותנת למעצב אחד להרגיש שהוא מוצלח מספיק או חביב עליה יותר מהשאר.

 

אבל מעבר לכל הסיפורים הפיקנטיים בטורי הרכילות, מדובר בטורבינה של התעשייה, גלגלי השיניים של הביזנס, האושיה שעל פיה יישק דבר. וינטור קובעת את האופן בו אנו מתלבשים לא רק על פי הבגדים אותם היא בוחרת לשלב במגזין, אלא גם באופן השפעתה על האנשים שמעצבים את הבגדים עצמם.

 

קייט מוס ואנה וינטור, מייעצת לדוגמנית העל

 

 

האמא של מעצבי האופנה

היא הייתה זו שיחד עם אנדרה לאון טלי (עורך משנה בווג ונציג "ונטי פיר" באירופה באותה תקופה) שכנעו ב-1993 את סאו שלמברגר (פטרונית אופנה ידועה) וסאי ניוהאוס (הבעלים של קון דה נאסט, המו"ל העולמי של ווג), להשקיע בג'ון גליאנו שהיגר לפריז לאחר שפשט את הרגל עם המותג העצמאי שהקים בלונדון.

 

 

 

מעצב שנוי במחלוקת, ג'ון גילאנו

 

 בהמשך, היא המליצה לברנר ארנו, מייסד ומנכ"ל LVMH, בעלת השליטה בכריסטיאן דיור, לואי ויטון, פנדי וג'יבנשי, על גליאנו כמעצב ראשי לג'יבנשי ומאוחר יותר לדיור. היום, וינטור היא צלע מכרעת בדיונים על יורשו של גליאנו,  נוכח הסיום הטרגי ביחסי המעצב ובית האופנה.

 

 

במקביל, הואילה וינטור לזרוק גם כמה מילים טובות על מרק ג'יקובס באותו הכיוון, דבר שהוביל אותו להפוך למעצב ראשי בלואי ויטון. היא גם הכניסה אותו לא פעם למוסדות גמילה שונים כדי לעזור לו להתמודד עם בעיות ההתמכרות שלו ולשקם את חיו. "הגאונות שלה", אמר פעם ג'יקובס,"היא ביכולת לבחור את האנשים הנכונים, בין אם מדובר באופנה, פוליטיקה, קולנוע, ספורט או ביזנס".

 

פרנסואה הנרי פינו, מנכ"ל PPR, ובעלת השליטה בגוצ'י, YSL, בלנסיאגה ואלכסנדר מקווין, נוהג גם הוא לעלות לרגל אל משרדי ווג אשר בניו יורק מדי פעם במטרה לטכס עצה עם הגורו של עולם האופנה.

 

 

"היא מתמודדת ועוסקת בנושאים שהם נעלים הרבה יותר מאשר אלה שעורך אופנה ממוצע נתקל בהם כחלק משגרת יומו", אמר פינו. בתמורה לייעוץ של וינטור, הוא תרם לקרן התומכת במעצבים צעירים שווינטור העניקה לה את חסותה. לא שהיא ביקשה ממנו, שכן, "היא הרבה יותר מעודנת מזה", אמר פינו.

 

אין פלא, אם כן, שמעצבים מוכנים לעשות הכל על מנת למצוא חן בעיניה ומרגישים חייבים לה כאילו חתמו בדם עם השטן. השמועה אומרת כי ברשותו של כל בית אופנה נמצאות מידותיה המדויקות של וינטור והם מקפידים לשלוח לה מידי עונה חליפות חצאית באורך ברך וג'קט משלים ? זה בטוח לא מפריע ליחסים.

 

 

סימני היכר

 

סנדלי העקב בגובה בינוני עם רצועה האחורית בצבעי הבז' של מנולו בלניק הם הנעליים שווינטור נועלת באופן בלעדי כבר במשך שנים. משקפי הפראדה או השאנל השחורות שהיא מרכיבה, ומסרבת להסיר גם כאשר האורות באולמות התצוגה מחשיכים והמוזיקה מתחילה להתנגן הפכו למזוהות עימה, כמעט כמו מסגרת הקארה-קופה אותה היא מטפחת מאז שמלאו לה 14 שנים.

 

וינטור במראה אופייני מתוך תצוגה

 

אבל השפעתה של וינטור מגיעה גם רחוק יותר מאשר עולם האופנה, זאת בזכות הקשרים ו"אנשי פמלייתה". כך, לאחר שצפתה בקטעים לא ערוכים של הסרט "מולן רוז'" של בס לרמן, החליטה לשים את ניקול קידמן על שער ווג בשמלה מתוך הסרט רק מפני שהוא מצא חן בעיניה.

 

מאוחר יותרהיא ערכה מסיבה שבמרכזה עמדה מכירה פומבית של אותה השמלה בנוכחות דונלד טראמפ ועשירי ניו יורק, מאז, לרמן מקפיד להתייעץ עימה בכל צעד. פרויקט אחר שהחל להניב ביצי זהב רק לאחר שוינטור שלחה בו את ידה הוא נשף ההתרמה השנתי של מוזיאון המטרופולין בניו יורק.

 

ערב הגאלה של Metropolitan Museum's Costume Institute, שנערך בחסותה של אנה וינטור ווג, זכה לכינוי "האוסקר של האופנה" מאז החלה וינטור לקחת חלק בארגונו. לפני כן, הצליחו העומדים מאחוריו לגייס תרומות בשווי 900 אלף דולר מדי שנה, אולם עם הצטרפותה של וינטור למאמץ גיוס הכספים (מסורת שנמשכת כבר 63 שנים), הפך האירוע לשואב אבק, כזה המנקז אליו את המזומנים של עשירי ניו יורק היישר מהארנק.

 

 

מה הסוד?

כשם ששילבה את "הסלבס" על שערי הווג (ודחקה בכך את הטאבו שהיה לדוגמניות על שערי המגזינים), וינטור מצליחה לאסוף בערב אחד את כל כוכבי הוליווד תחת קורת גגו של המוזיאון. הזוהר ההוליוודי הוא זה שעוזר להפוך את אירוע ההתרמה לפסגת שאיפותיו של כל תורם או איש חברה שמרגישים גם הם את הצורך לשלם את הכרטיס ולהשתתף בחגיגה.

אנה וינטור אחראית לכ-75 מיליון דולרים מאז מעורבותה באירוע - 55 מליון דולר באמצעות ערב ההתרמה ועוד 20 מיליון דרך גיוס חסויות מסחריות עבור התערוכות המוצגות בו.

 

 

השונאים

אך יש גם את התדמית מהגיהינום שדבקה באנה וינטור.כנגד "Team Anna" קיימים גם לא מעט אנשים שישמחו לספר לכם על המפגש המאכזב שלהם עם העורכת המפורסמת. כך לדוגמה המעצב האגדי, איב סאן לורן, נידה את וינטור מתצוגות האופנה שלו במהלך אמצע שנות ה-90, בעקבות הביקורת שהביעה כלפי דגמיו וסירובה לשלבם במגזין.

 

כיום, סטראנו פילטי, המעצב הנוכחי בבית YSL, זוכה מידי פעם לכתף קרה ומחוות "גלגול העיניים בצירוף משיכת הכתפיים" המפורסמת של וינטור כאשר היא מגיעה לסטודיו כדי להתרשם מהדגמים שעיצב לקראת עונת התצוגות.

כך גם בנוגע לאזדין אליה, אחד המעצבים המוערכים והמוצלחים ביותר בתעשייה כיום שאינו נמנה על מעגל תומכיה - בלשון המעטה. וינטור מצידה, מחרימה את אליה במשך שנים ולא שילבה אותו באף אחד מהגיליונות שערכה. היא עמדה על כך שלא יוזמן לאירוע הגאלה של מוזיאון המטרופולין שנערך לפני שנתיים ועמד בסימן "הדוגמנית כמוזה" ובמחאה על התנהגות זו של וינטור, סירבו נעמי קמבל ולינדה אוונג'ליסטה להגיע לאירוע. אליה מצידו, התלכלך עליה ועל טעמה באופנה בראיון למגזין וירג'ין.

 

 

בזכות האב

הדרך בה החליטה וינטור כי יעודה בחיים הוא להיות עורכת אופנה - הפוכה לחלוטין מכל מה שהיה מצופה מאישה כוחנית ואסרטיבית כמותה. היא נתנה לגבר לקבוע לה. אביה, צ'רלס וינטור, שהיה עורך העיתון ה London's Evening Standard הוא שכתב תחת השאלה "במה תרצה לעסוק כשתגדל" - "עורכת ווג". זאת, בעת שמילא עבורה טופס שניתן כשיעורי בית.

 

 

אנה בצעירותה

 

בהמשך, הוא סידר לה עבודה בבוטיק המותג הבריטי הנחשב  BIBAכשהייתה רק בת 14. בגיל 17 בערך, נשרה וינטור מבית הספר והחלה תוכנית התלמדות בהרודס לצד קורס אופנה שגם אותו לא סיימה בטענה ש"זה או שאתה יודע ומבין באופנה או שלא". היא החלה כמתמחה במשרת זוטרה ב"הרפר'ס בזאר" וטרם הגיעה לווג היא ערכה את מגזין House & Garden  (שם היא שילבה כל כך הרבה אופנה, עד שהמגזין זכה לכינוי House & Garment).

 

ב-1982, הגיעה לבסוף לווג וכשנשאלה ע"יגרייס מירבלה, עורכת הווג האגדית דאז, "איזה תפקיד תרצי בעיתון?", ענתה וינטור בלי למצמץ "את שלך", תשובה שלא מצאה חן בעיני מירבלה. 6 שנים אח"כ, מירבלה הייתה "אאוט" ו-וינטור"אין".

 

הרגלי הניהול של וינטור לא מותירים לאף עובד מערכת לתפוס יותר מידי מקום, עם הגעתה למערכת החדשה, החלה וינטור לבצע שינויים רדיקלים ולהחליף רבים מהעובדים.היא אינה מאפשרת לאף אחד לצבור שליטה או חשיפה רבה מידי ונמנעת מלסמן לעצמה יורשים.

 

הסיבה לכך נעוצה אולי בצורך שלה בשליטה ואולי בנחישות לשמור על תנאי התפקיד הנוחים: היא משתכרתכשני מיליון דולר לשנה, יש לה תקציב של 200 אלף דולר להוצאות ביגוד, מרצדס s-class(בניו יורק ובחו"ל) ולינה בסוויטה של קוקו שאנל במלון הריץ' כאשר היא מגיעה לשבוע התצוגות בפריז.

 

 

הקשר הישראלי

ההבנה של וינטור לגבי חשיבות שילוב אופנה גבוהה הובילה את מיכאלה ברקו להופיע בעליונית הוט קוטור של כריסטיאן לקרואה משובצת אבנים וזוג מכנסי ג'ינסדהויים על שער הגיליון הראשון בעריכתה.

 

השער הראשון בעריכתה של וינטור עם מיכאלה ברקו על השער

 

היא החלה לשלב רשתות מסחריות כדוגמת אלדו ו-H&M בחוג המפרסמים היוקרתי של המגזין, דבר שעזר לו לשמור על הראש מעל המים בתקופת המשבר הכלכלי והוסיף לכוחן העולה של רשתות האופנה הקמעוניות.

 

אחד "החסדים" המיוחסים לוינטור הייההיכולת לזהות את הפוטנציאל של הסלבריטאים עוד בתחילת שנות ה-90. בעידן בו "סופרמודלס-גלאמזונות"  כיכבו על השערים באופן בלעדי - וינטור הייתה הראשונה לשים את קים בסינג'ר על השער, ומאוחר יותר המשיכה גם עם פוליטיקאיות, זמרות ונשות ציבור.

 

התמיכה של וינטור בברק אובמה הובילה אותה לשלב כתבות פרופיל אודות הפוליטיקאי השחור עוד בימיו כסנטור נוסף לכמה כתבות פרופיל ושער של אישתו, מישל. היא אפילו ערכה "חוג בית" בביתו של קלוין קליין לקידום התמיכה באובמה, אי שם ב-2008, "אני הייתי ממונה על עיצוב הפנים ואנה על הטלפונים", אמר ליין.

 

 

"אתה יכול לעשות סרט בהוליווד בלי ברכתו של סטיבן שפילברג ואתה יכול להשיק תוכנה בעמק הסיליקון בלי ברכתו של ביל גייטס.אבל זה די ברור לי שאתה לא יכול להצליח בתעשיית האופנה בלי ברכתה של אנה וינטו", .אמר R. J. Cutler, במאי הסרט "גיליון ספטמבר" התיעודי על המתרחש מאחורי הקלעים של ווג, כשנשאל איך זה לעבוד עם אנה.

 

 את זה, גם אנשי עולם האופנה למדו די מהר: בשנה שעברה נכנסה כל תעשיית האופנה באיטליה לפאניקה כאשר הודיעה אנהוינטור הודיעה כי תשהה במילאנו 4 ימים בלבד. ישיבות חירום כונסו, לוחות זמנים שונו וכך, 88 תצוגות אופנה נדחסו ל-70 שעות.

 

 

השפעתה הרבה מעלה את השאלה האם בכוונתה לפנות לכיוון הפוליטיקה, אבל היא שוללת זאת על הסף. מבחינתה, לווג אין גבולות. "עם כל כלי המדיה החדשיםשם בחוץוכל הרעש, קולסמכותי ורגוע כמו ווג הופך לחשוב יותר מאי פעם. ככל שיותר עיניים מופנות לאופנהגדל מספר הדעות והדיונים העוסקים בה,וכך טוב יותר עבור ווג", אמרה וינטור בראיון לוושינגטון פוסט.

 

 

היא הוסיפה ש"ווג הוא כמו נייקי או קוקה קולה, זה מותג עולמי ענק .אני רוצה לחזק אותו, אני רוצה להגן עליו, אני רוצה שהוא יהיה חלק משיחת היום".