מהי בעיניכם בגידה? אקט מיני? נשיקה? מה דעתכם על הודעות סמס חוזרות ונשנות, מיילים תכופים ועמוסי רגש ושיחות טלפון מלאות חיבה וחום?

 

עוד באון לייף:

 

מי שחושב שהוא יכול לשלוח הודעות SMS פלרטטניות או להתעסק בכל סוג אחר של בגידה רגשית וזה לגמרי בסדר, כדאי שישים לב: מחקר חדש מראה שרובנו מקבלים בגידה רגשית ברצינות רבה יותר מבגידה פיזית.

 

חוקרים מאוניברסיטת צ'פמן ביקשו לבדוק מה מטריד אותנו יותר: סקס של בן/בת זוג עם פרטנר/ית אחר/ת או קשר רגשי עם אדם אחר, ללא מין. 63,000 אמריקאים השיבו על השאלה.

 

נשים הטרוסקסואליות, הומואים, לסביות ונשים וגברים ביסקסואליים הסכימו כולם לרעיון לפיו בן זוג המתאהב במישהו אחר, גם אם הוא נותר נאמן פיזית, מטריד אותם הרבה יותר. מרבית הגברים ההטרוסקסואלים, לעומת זאת, השיבו שהם רואים בבגידה פיזית מעשה חמור יותר. 54% מהגברים הטרוסקסואלים דיווחו שהם מוטרדים יותר מבגידה מינית, לעומת 35% מהנשים ההטרוסקסואליות. הממצאים תאמו את השערת המחקר ההתחלתית של דויד פרדריק, עורך המחקר.

 

מה הופך את הבגידה הרגשית להרבה יותר גרועה? למרות העלייה בשימוש בהודעות SMS, פייסבוק ופלטפורמות אחרות שהופכות את הבגידה מהסוג הזה לקלה לביצוע יותר מאי פעם, מסתבר שבגידה רגשית היא קונספט די חדש למטפלים. "משובות מיניות כרוכות במתן הגוף שלך למישהו אחר. עניינים רגשיים מדברים יותר על מתן הלב והנשמה שלך לאדם אחר", מסבירה הפסיכולוגית אליזבת לומבארדו, "ובזה, לעתים קרובות, קשה יותר לטפל".

 

אשלי, תושבת טנסי בת 30, נבגדה כבר פעמיים בעבר: "אני מאלה שטוענים שנאמנות רגשית חשובה הרבה יותר מנאמנות פיזית. תמיד חשבתי כך, מאז שהייתי נערה, ועכשיו כאישה נשואה בת 30 אני עדיין מרגישה ככה".

 

לורה ליאף, נשיאת חברה המתמחה בקואוצ'ינג ואימון אישי, מסכימה עם אשלי. "בגידה פיזית היא אכן מאוד פוגעת", היא מציינת. "עם זאת, מערכת היחסים נמצאת בסכנה גדולה יותר כאשר מתרחש בגידה רגשית, כי זה אומר שמשהו במערכת היחסים הזו בהכרח חסר".

 

מדוע גברים סטרייטים חושבים אחרת? יכול להיות שאפשר להאשים את המדע בכך, טוען פרדריק, אבל זה תלוי איזה חוקרים אתם שואלים. ביולוגים רבים מאמינים שהאבולוציה עשויה להשפיע על סדר העדיפויות של גברים. "גברים עומדים בפני בעיה שנשים מעולם לא נאלצו להתמודד איתה: חוסר ודאות אבהית" אמר פרדריק.

 

אולם חוקרים מתחום הפסיכולוגיה לא יסכימו עם הטענה. "לפי תפיסה חברתית-קוגנטיבית כאשר אנשים מזהים איום על מערכת היחסים שלהם או איום על ההערכה העצמית שלהם, מתעוררת הקנאה," מסביר פרדריק. 

 

"אני בהחלט רואה עלייה בשיעורי הבגידה הרגשית באמצעות התקשורת האלקטרונית", מציינת לורי שאדה, יועצת נישואים מסולט לייק סיטי. "הסמארטפונים יוצרים סביבה בשלה לבגידה רגשית". הדיון "האם sexting (שליחת הודעות בעלות אופי מיני) היא בגידה" רק הולך וגדל עם השנים.

 

מחקרים מגלים כי לרבים מאיתנו יש סוג של מאהב/ת - או אפילו שניים – שאיתו אנו מצ'וטטים בפייסבוק, כשחילופי הדברים מעולם לא הגיעו לכדי פגישה בעולם האמיתי. ייתכן שמדובר במעין פוליסת ביטוח למקרה שמערכת היחסים הנוכחית שלנו תגיע לסיומה, או ניסיון לקבל קצת צומי מאדם אחר בעודנו במערכת יחסים יציבה ומאושרת.

 

אבל בגידה רגשית יכולה לעתים להפוך לבגידה פיזית. וגם אם לא: הרמאות הרגשית גרועה לא פחות מהרמאות הפיזית. לכל הגברים (והנשים) שם בחוץ, אשר עשויים להצדיק את הבגידה הרגשית שלהם כטקסטים "לא מזיקים" או התכתבות "טיפשית": צאו מזה, מדובר בתירוץ חלול. אולי שווה יותר לדבר עם בן/בת הזוג על מה שחסר לכם.