טרישה פרבו, נערה בת 13 משיקאגו, שמה לעצמה מטרה -  לשים קץ לתופעת בריונות הרשת. פרבו החליטה לבדוק, אמפירית, שאלה אחת: האם בני נוער יפרסמו תגובות בעלות תוכן פוגעני ברשת החברתית, אם לפני כן היתה להם הזדמנות לחשוב ולהבין איך תשפיע התגובה הזו על אנשים אחרים.

 

עוד באון לייף

 

פרבו היא אחת מ-15 הפיינליסטים ביריד המדע של גוגל לשנת 2014.  היריד הוא תחרות מדעים מקוונת הפתוחה לבני נוער בגיל 13-18 מכל העולם, ומעודד תלמידים לשנות את העולם בצורה של חקירה מדעית. פרבו הגיע לקו הסיום בתחרות בעקבות תכנה שבנתה, המודדת את מספר ההערות והתגובות הפוגעניות שבני נוער היו מוכנים לפרסם – זאת לאחר שהיתה להם ההזדמנות "לחשוב מחדש" על ההשפעה שתהיה לתגובה שהם מפרסמים.

 

תוצאת המחקר של פרבו הראתה שחשיבה מחודשת כזו גרמה לירידה מדהימה של כ-93 אחוז במספר ההודעות הפוגעניות שהועלו על ידי בני נוער. פרבו התבססה בפרויקט שלה על מחקר תפקוד המוח בבני נוער. האונה הקדמית, שאחד מתפקידיה הוא לסייע לאנשים לחשוב בטרם ננקטת פעולה – עדיין אינה מפותחת דיה בגיל ההתבגרות. כתוצאה מכך, בני נוער נוטים יותר ממבוגרים להגיב בצורה אימפולסיבית ולפעול מבלי לחשוב עד הסוף או לקחת בחשבון את התוצאה. הנחת המחקר של פרבו היתה שאם לבני הנוער יהיה מנגנון התראה שיעודד אותם לחשוב על פוטנציאל הנזק של ההודעה שאותה הם מתכוונים לפרסם – כמות התוכן הפוגעני שיעלה על ידיהם תפחת.

 

כדי לבדוק את ההשערה שלה, פרבו בנתה שתי תכנות:  האחת קרויה BaseLine (קו הבסיס) השניה ReThink  (חשוב מחדש). במחקר השתתפו 150 נערים ו-150 נערות, ולכל אחד מהם הוצגו 5 הודעות אמיתיות, מהמאגר של הסוכנות למלחמה בבריונות רשת.

 

בקבוצת ה-BasLine היו מוכנים להעלות 67.2 אחוזים מההודעות הפוגעניות שראו. בקבוצת ה-ReThink הנטייה הראשונית היתה לפרסם 71.07 אחוז מההודעות, אך לאחר שקבוצה זו קיבלה את ההודעה המעודדת "לחשוב שנית" על ההודעה – רק 6.57 אחוז המשיכו ופרסמו את ההודעות הפוגעניות.\

 

בהתחשב בתוצאות הדרמטיות של הניסוי שלה, פרבו מאמינה היום שאם מערכת כמו שלה תוטמע היום באתרי המדיה החברתית השונים ובאפליקציות חברתיות – היא תביא לירידה משמעותית בתופעה של בריונות רשתכאמור, פרבו היא אחת מ-15 המתמודדים הסופיים ביריד המדע של גוגל, ובלי קשר לזכייה – היא מתכננת להמשיך את פיתוח המיזם שלה וכבר בנתה מודל ראשוני לאיך שיטת ה ReThink יכולה להשתלב באתרי המדיה החברתית השונים.