אחרי החופשות והחגים רוויי הממתקים, הטיולים והארוחות המהירות, ועם החזרה לשגרה, כדאי להקדיש תשומת לב לבריאות השיניים של הילדים. הנה כמה תשובות לשאלות שהכי מטרידות את ההורים:

 

עוד באון לייף: 

כל הדרכים לשמור על כפות רגליים מטופחות

הפתרון המפתיע לסובלים מאסטמה: לימון

ההחלטה הגורלית שהובילה אותי לזגורי אימפריה

 

מתי להתחיל לצחצח?

"הרגלי הצחצוח אצל הילדים חשובים מרגע שבוקעת השן הראשונה", מסביר ד"ר טל רצון, מומחה לרפואת שיניים לילדים ולנוער. "צחצוח שיניים של תינוקות יכול להיעשות על ידי מברשת שיניים לפעוטות, בעלת ידית אחיזה נוחה להורים, שהרי הם אלו המצחצחים לתינוק. אפשר לרכוש אצבעון, המתאים למבנה הפה הקטן". לדבריו, בגילאים אלה יש חשש מעששת, הנגרמת מהנקה לילית או משתיית בקבוק תחליף חלב בלילה.

 

מאיזה גיל הילד יכול לצחצח לבד?

"ילד בגילאים שבין שנתיים לחמש לא ניחן לרוב במוטוריקה מתאימה המאפשרת צחצוח יסודי, לכן כדאי להחליט שבערב ההורה מצחצח את השיניים של הילד כדי להבטיח ניקוי יסודי, ובבוקר הילד מתרגל בעצמו וכך יחוש עצמאות ויוכל להשתפר.

 

איזה משחה מתאימה לאיזה גיל?

* עד גיל שנתיים מומלץ לצחצח רק במשחה ללא פלואוריד.

* מגיל שנתיים עד גיל שש יש לבחור במשחה עם פחות מ- PPM 1,000 (חלקיקי פלואוריד). בשוק קיימות משחות של 400 ו-800 PPM.

* מגיל שש מומלץ להשתמש במשחה עם ריכוז של יותר מ-PPM 1,000. "ילד מגיל שש יכול גם לצחצח במשחת שיניים של מבוגרים". מסביר ד"ר רצון. "הטיפ הכי חשוב הוא למרוח את המשחה לרוחב המברשת ולא לאורך, כך לא תצא כמות מיותרת. בנוסף יש להקפיד למרוח ממש מעט לילד צעיר וקצת יותר לילד בוגר". בנוסף, מגיל שש כבר מומלץ להשתמש במי פה.

 

 

מתי לאכול קינוח?

"הרגלי הנשנושים הם אחד מגורמי העששת", אומר ד"ר רצון נחרצות, "אולם זה לא תלוי בכמות אלא דווקא בפיזור על פני שעות הער?ת. עדיף  לתת לילד חטיף או קינוח מיד לאחר הארוחה ולא שעה אחריה. אם כבר אכלנו, יש לנו סביבה חומצית בפה, סביבה המעודדת את החיידקים לפעול". ד''ר גיא טוביאס, מנהל מדעי בחברת אלמקס מוסיף כי "בכל פעם שאנחנו נחשפים לדבר מאכל/משקה מתוק אנחנו מעלים את רמת החומציות בפה וכך יורד ה-PH ומתחיל פירוק של מינרלים בשכבת האמייל (השכבה החיצונית של השן). מסיבה זאת עדיף לרכז צריכת ממתקים מאשר לפזר כמויות קטנות להרבה פעמים ביום".

 

איזה קינוח עדיף?

"עדיף לבחור בחטיפים ובממתקים, הן מתוקים והן מלוחים, שלא נדבקים לשיניים. למשל, גלידה היא אמנם מתוקה אבל נמסה ונעלמת מהר מהפה. חשוב להבהיר לכל ההורים והילדים שדגני בוקר הם חטיף וממתק לכל דבר בכל הנוגע להיגיינת הפה – הם נדבקים לשיניים ונשארים בפה זמן", אומר ד"ר רצון.

 

מותר לילדים להשתמש בחוט דנטלי?

"מותר ואף רצוי שהילדים ישתמשו בחוט דנטלי ועל בסיס יומי. אצל ילדים בנויות השיניים הטוחנות כמו קוביות צפופות זו לזו וקשה מאוד לצחצח ביניהן, לכן כדאי להוסיף שימוש קבוע של חוט דנטלי. כדאי לבחור בחוט מתאים, למשל ללא טעם מנטה או חוט דנטלי בצורת מיתר המתוח על קיסם. חשוב שההורה יעשה זאת ולא הילד וכן חשוב שזה יוטמע כחלק מהשגרה הקבועה של הצחצוח".

 

האם מסטיק מתאים לילדים?

"מסטיקים ללא סוכר הם דבר נהדר, המעודד ייצור רוק בפה וכך מוריד את החומציות בפה. אין שום סיבה שבעולם שילד יצרוך מסטיק עם סוכר כשיש היום בשוק המון מסטיקים ללא סוכר".

 

איך אפשר למנוע עששת עתידית?

"במסגרת רפואה מונעת, יש אפשרות לעשות מילוי חריצים בילדים בגילאי שבע-שמונה בשיניים הטוחנות הקבועות שלהם, האטימה אוטמת את הסדקים, המהווים נישות להתפתחות חיידקים, בעוד שמברשת השיניים לא מגיעה לשם".

 

מה יותר מומלץ: מברשת חשמלית או מברשת רגילה?

"הבעיה היא שלעתים מתייחסים למברשת החשמלית כמשהו אוטומטי שעושה עבורנו את העבודה", מסביר ד"ר רצון, "חשוב להבין שהיא לא תעשה בעצמה את העבודה וכי יש להניח אותה בכל המקומות בפה. אני ממליץ על שימוש במברשת חשמלית כשיש לילד שיניים צפופות במיוחד או כשהוא עובר תהליך של יישור שיניים".

 

מהי השיטה המומלצת לצחצוח?

"שיטת הצחצוח המומלצת עד גיל שמונה היא השיטה ההוריזונטלית: הברשה פשוטה מקצה לקצה מימין לשמאל או משמאל לימין. קדימה-אחורה, כשבכל פעם מתמקדים בשתי שיניים ומברישים בתנועות ניסור. חשוב להקפיד על צחצוח המשטח החיצוני של השן (הפונה ללחי), המשטח הפנימי (הפונה ללשון) והמשטח הלעיסי (המשטח הפונה ללסת הנגדית). בסיום הצחצוח יש להקפיד להבריש את הלשון על מנת לסלק שאריות מזון וחיידקים", מסביר ד"ר טוביאס וממליץ לקבל הדרכה מסודרת ובכל מקרה להיעזר במראה בעת הצחצוח.

 

לסיום, אומר ד"ר טוביאס כי מומלץ לגשת לרופא השיניים לבדיקה שגרתית (המלצה מקובלת אחת לחצי שנה) על מנת למנוע התפתחות מוקדי עששת/חורים או החמרה במצב השיניים. בנוסף הוא ממליץ להעביר לילד את חוויית הצחצוח כנעימה ואף לצחצח יחד או ליצור סביב הצחצוח משחק כייפי.

 

ביניים: מה קונים?

 

חברת WELEDA מציעה משחת שיניים לילדים על בסיס צמחי, שפותחה בשיתוף פעולה עם רופאי שיניים והותאמה במיוחד לשיני חלב ומכילה חומרים פעילים עדינים במיוחד. ילדים רבים נוטים לבלוע את משחות השיניים הרגילות המכילות כמויות גדולות של סוכר, ממתיקים ופלואוריד ואילו המשחה של WELEDA אינה מכילה רכיבים כאלה.

 

 

 

מי-פה של ליסטרין ZERO מיועדים לילדים מגיל שש ולבני נוער, שכן הם ללא אלכוהול ובטעם מנטה עדין. שימוש במי-פה מפחית חיידקים בחלל הפה ומגיע למקומות שאליהם אי אפשר להגיע בצחצוח.

 

 

ללייף דנטל יש שורה של מוצרי היגיינת הפה המיועדים לילדים: משחות שיניים ממקור צמחי ועם תמצית אלוורה, מי  פה לילדים של פרוזן או של ספיידרמן, חוט דנטלי מיוחד לילדים בגילאי 6 ומעלה, מברשת שיניים חשמלית לילדים של לייף דנטל, בעלת ראש קטן ועגול המגיע לכל המקומות ברחבי הפה, ועם סיבים רכים המנקים בעדינות.

 

 

 

מותג מברשות השיניים הסקנדינבי Jordan מציע את Step by step - סדרת מברשות שיניים מעוצבת ומותאמת לתינוקות וילדים. המברשות מתאימות לשלבי ההתפתחות השונים של הילד, תוך התחשבות בגודל השיניים, מוטוריקה וקוגניציה.

 

 

חברת אלמקס משווקת מגוון משחות שיניים מותאמות לילדים, בהן אלמקס ג'וניור לבני 12-6 ואלמקס לילדים בני 6-2,  המכילות אמין פלואוריד. בנוסף יש לחברה גם מברשות שיניים לילדים: לבני 2-0 ולבני 6-2.

 

 

חברת אורל בי, מציעה כמה דגמים של מברשות שיניים מאוירות וחשמליות לילדים (לצד מברשות שיניים רגילות ומשחות שיניים לילדים). למשל מברשת שיניים חשמלית נטענת לילדים מנגנת Oral B Kids Disney Toothbrush D10.