הכירו את מריה אסטריכר, בימים סטודנטית, ובלילות, כמו צעירים רבים, חסרת מנוח. אך בשבעת החודשים האחרונים, חייה הפכו לסיוט. היא נמצאת במעצר בית, מתגלגלת בין בתים, רודפת אחר קצינות מבחן, ממתינה לגזר דין. הסיבה? עבירות חמורות של סחר, אספקה, ושימוש עצמי בסם מסוכן מסוג קנביס.

 

האישומים נשמעים כבדי משקל, אך בהתחשב בהיקף ה"סחר" של מריה - גרמים ספורים של חשיש, ובעובדה שבשניים משלושת האישומים היא חשודה כי סיפקה את מרכולתה ללא תמורה, עשויים להישמע מגוחכים.

 

עוד ב-Onlife:

 

מסטטוס שפרסמה מריה פייסבוק, ולאחר שיחה עימה, עולה כי לפני קצת יותר משנה, לאחר מעקב של מספר שבועות, נעצרה ע"י בלשי משטרת י-ם. היא נחקרה במשך שבוע, וגילתה כי משטרת ישראל אספה נגדה ראיות ב-4 תיקים של עבירות סמים. מריה צפויה לעונש של עד 3 חודשי מאסר או קנס אם תימצא אשמה. כמויות החשיש המדוברות? 1.8 גרם, 2.5 גרם ו-0.5 גרם. לדבריה, היא רק עזרה לחבר ש"נתקע בלי".

 

מריה אסטריכר

 

סוחר הסמים יאיר לפיד

באותו יום שבו פורסם הסטטוס של מריה, פרסם אורי משגב ב"הארץ" תחקיר העוסק בכוכב הבחירות יאיר לפיד. לפי עדויות, לא רק שלפיד עישן מריחואנה, חבריו היו באים אליו "להתארגן", כלומר לקנות קנביס.

 

אבל לפיד ומריה הם לא לבד. דמויות בולטות כוולטר בנימין, שארל בודלר, סנופ דוג, מייקל פלפס ואפילו ברק אובמה, הודו כי השתמשו בקנביס. על פי הערכות, כ-400,000 איש בישראל משתמשים בקנביס. מתוכם 25,000 מועמדים לדין מדי שנה בגלל עבירות הקשורות למריחואנה, אומר אורן ליבוביץ', עורך מגזין "קנביס" ומועמד מס' 5 של עלה ירוק לכנסת ה-19. "חמשת אלפים איש נכלאים דה פקטו מדי שנה על שימוש עצמי".

 

תארו לעצמכם כמה חיים של צעירים כמו מריה נהרסו בגלל המדיניות הזאת. "מה שמגוחך", אומר ליבוביץ', "הוא שמדובר בחומר לא רעיל, לא מסוכן. להיפך מזה, מדובר בחומר בריא, יעיל, שעזר ועוזר למיליונים".

 

 

החשיש הישראלי: רעל עכברים וכדורי שינה

מה שמריה עישנה הוא לא מריחואנה טבעית נקייה, כמו לדוגמה זאת שהייתה בשקית של אלא שיצאו מביתו של יאיר, אלא חשיש ישראלי מצוי, שלפי ההערכות מיוצר ומופץ על ידי קבוצות טרור או לפחות עוכרי ישראל באחת ממדינות ערב, ומכיל בנוסף על שרף קנביס גם אדולן, כדורי שינה, סודה לשתיה ורעל עכברים.

 

מה אפשר לעשות? שאלנו את ליבוביץ'. "הדבר הראשון שכל מתנגד להפללת משתמשי קנביס יגיד לך הוא 'להפסיק את ההפללה'. לא עוד עונשים, לא עוד עבריינים. זה ימשוך את השטיח מתחת לרגלי ארגוני הטרור, אבל לא יכניס כסף למדינה. כדאי לגשת אל הפיתרון שבוצע באחרונה בארה"ב, במדינות וושינגטון וקולורדו, של לגליזציה ורגולציה, בדומה לאלכוהול. יש לעשות זאת מיידית ולבטל את כל כתבי האישום התלויים."

 

המשטרה לא אשמה – החוק אשם

איני מותח ביקורת על הטיפול של המשטרה במקרה של מריה. היא עברה על החוק. הביקורת היא אל קובעי המדיניות – מדיניות הפללת משתמשי הקנביס, ועל המחיר שמשלמת מריה על חטאה, שהוא גבוה מדי.

 

אם כן, שתי מילות קסם – לגליזציה ורגולציה, כפי שהוכח מניסיונן של מדינות רבות, עשויות לתרום הן לאזרחים ולכלכלה. בפורטוגל מ-2001 בוטלה הענישה למשתמשי סמים, והניבה תוצאות צפויות של ירידה בשימוש. במקום להשאיר את הנושא לשיקולם של סוחרי הסמים, על ידי הנהגת מדיניות סמים אחראית, מדינה יכולה לשלוט בהפצת הסמים ולדאוג שצעירים באמת לא יגעו בדברים האלה עד גיל 21 או לפחות 18.

 

יש דרך נוספת. במקום לגליזציה, אפשר להפחית את חומרת העבירה של שימוש בקנביס מפשע לחטא, עבירה שהעונש המרבי עליה הוא עד 3 חודשי מאסר או קנס. באופן כזה, השימוש בקנביס ימשיך להיות אסור, אבל אין צורך להרוס לאנשים את החיים בגללו. על עבריינים כמו מריה יוטל עונש מקסימלי של 1,000 שקל קנס. מריה, וגם לפיד, אולי חטאו, אך לא פשעו. בדומה לאלכוהול, סיגריות, קפה או אקמול, מי שצריך למכור קנביס במדינה הם ספקים מורשים תחת רגולציה של המדינה, ולא אנשים טובי לב שרק רוצים לעזור.