נשים בישראל מהוות כ-51% מכלל האוכלוסייה ו-46% משוק העבודה. ואולם, כשבאים לבחון את חלקן בקרב העסקים הקטנים עולה תמונה מדאיגה. רק 20% מהעסקים בישראל הם בבעלות נשים. בארה"ב למשל, המצב קצת יותר טוב וכ-32% מהעסקים הקטנים נמצאים בבעלות נשים.

 

עבור יזמים רבים, גברים ונשים כאחד, השלב שלפני הקמת העסק מלווה בשאלות רבות של מה נדרש לעשות כדי להצליח בעסק. האם יש תשובות שונות לשאלות אלה לגברים לעומת הנשים? לא ממש. כל עסק צריך להיות מבוסס על רעיון מוצק, לבחון את מודל הרווחיות, לדאוג לשיווק וכמובן כל הכללים המשפטיים והבירוקראטיים חלים על יזמים בין אם מדובר בגבר או אישה.

 

הדרך להצלחה אצל נשים, כרוכה גם בקשיים ייחודיים. סקרים של נשים בעלות עסקים הראו כי החששות העסקיים של נשות עסקים שמו דגש על נושאים כמו מציאת איזון בין עבודה לחיים, מימון ושיווק.

 

העצות הבאות עשויות לטפל בכמה מהסוגיות והבעיות בהן נתקלות נשים יזמיות.

 

1. התחילי עסק שמתאים לך ומשתלב עם החיים האישיים שלך:

אין ממש כללים לאיך עסק מצליח צריך להיראות. עבור חלק -  הצלחה תהיה אם העסק יגיע להכרה בינלאומית עם מאות עובדים והכנסות שנתיות של עשרות מיליוני דולרים,  ועבור אחרים עסק קטן שמשלם משכורת נאה ומאפשרת מרחב אישי מאוזן ובריא עשוי להיחשב להצלחה אדירה. חשוב להגדיר את החזון האידיאלי שלך בעסק ובחיים האישיים.

 

2. עסקי במשהו שאת אוהבת:

לפעמים הדברים הטובים נמצאים ממש מתחת לאף, ותחביב טוב יכול להפוך לעסק ריווחי אם תדעי למנף אותו נכון. ברגע שמצאת את התחום בו את רוצה לעסוק, חשוב לא לוותר לעצמך, להיות יצירתית, ייחודית, לשאוף לחדש ולהיות מוקפת בסביבה תומכת של בני משפחה וחברים שיכולים לסייע לך לאורך כל הדרך.

 

3. למדי, למדי, למדי:

אומרים שידע הוא כוח, והוא המפתח להצלחה בכל תחום. בכדי להצליח, את צריכה להיות טובה בתחום בו בחרת להתמקצע. את צריכה להיות טובה בניהול העסק, ואת צריכה להיות טובה בשיווק העסק. כדי להיות טובה בכל אלה, את כנראה צריכה להיעזר בייעוץ מקצועי לפחות בחלק מהתחומים. ישנם המון אפיקי ייעוץ ולימוד כמו מט"י, יסמין, העמותה להעצמה כלכלית לנשים וכו' שמספקים הכוון וליווי לתעסוקה, השלמת השכלה מכוונת תעסוקה, הכשרות מקצועיות, קשרי מעסיקים, פיתוח יזמות עסקית, ושירותים תומכים כמו קורסים לניהול עסק וכד'.

 

4. גבשי קבוצה מייעצת: 

קבוצות מייעצות, בין אם פורמאליות או לא פורמאליות, הן גורם נוסף להצלחה של בעלות עסקים. תמיד טוב לשמוע טיפים מנשים שכבר חוו בעצמן ניהול עסק, לשמוע על אסטרטגיות עסקיות בשיווק וניהול וגם אפילו אולי ללמוד מטעויות של אחרות.

 

5. עבדי את המספרים:

ידע פיננסי קריטי להצלחת העסק שלך. מחקר שפורסם לאחרונה מצא שרוב העסקים שנכשלו נבעו בעיקר מניהול פיננסי כושל. נכון, קל יותר לא להתעסק במספרים ולהפיל על אחרים, אך כדי להצליח, נשים צריכות להיות מעורבות יותר בענייני הכספים של העסק שלהן, לעבור בקפידה על הדו"ח הכספי, להבין את תזרים המזומנים כדי לדעת איך ומתי להרחיב את העסק שלהן. 

 

6. מקור מימון:

מימון הוא אחד החששות הגדולים שעליהן מספרות יזמיות, ואין זה פלא. בנקים, בדרך כלל, לא ששים להלוות כסף למיזמים חדשים שאין להם רקורד עשיר של הצלחה או הון עצמי. בארץ קיימים מרכזים רבים המסייעים במציאת אפיקי מימון המתאימים ביותר עבור היזמת ומלווים אותה בתהליך הגשת הבקשה למימון ממגוון קרנות המציעות תנאים נוחים מהמקובל בשוק.

 

7. הקיפי את עצמך ברשת חברתית עסקית:

נטוורקינג היא אחת הדרכים הטובות ביותר לשיווק העסק וליצור הזדמנויות ריווחיות. הנטוורקינג כרוך בפעילות אקטיבית של טיפוח מערכות יחסים עם אנשים, עסקים, מנהיגי קהילה ואחרים, המציגים הזדמנויות אפשריות עבור העסק שלך לא רק כלקוחות פוטנציאליים, אלא גם כספקים, שותפים ומשקיעים.

 

8. דאגי לעצמך לעתיד:

אחד הלקחים הבולטים של רבים מהמתרחש במשק בשנים האחרונות הוא כי מוטב להתחיל לחסוך כמה שיותר מוקדם כיום, לקראת העתיד ללא קשר לחיסכון הפנסיוני הרגיל, גם אם מדובר בסכומים קטנים בכל חודש. ישנם מסלולים רבים לחיסכון שכזה, ובתוכם ניתן למנות את הפיקדונות בבנקים, קרנות נאמנות וקרנות השתלמות. תכניות חיסכון בבנקים הן הכלי הנפוץ, הפשוט והמוכר ביותר.