במבט לאחור, ספק אם אליוט שפיצר, מושל ניו יורק המסובך בשערוריות מין וכסף, היה יכול לדמיין עד לאן יתגלגל סיפור חייו. הוא בטח לא תיאר לעצמו שההסתבכות שלו עם מועדון זנות יוקרתי, שגבה על שירותיו 1,000 דולר לשעה, יהפוך להיות הבסיס לאחת מהסדרות הכי מצליחות בלוח השידורים האמריקאי בעשור הנוכחי.

 

עוד באון לייף: 

 

שפיצר נבחר ב-2006 למושל מדינת ניו יורק לאחר כהונה מוצלחת כתובע הכללי ושבחים מהעיתונות המקומית, שכינתה אותו "השריף של וול-סטריט". כשנתיים לתוך כהונתו, דיווח "הניו יורק טיימס" כי שפיצר, נשוי ואב, אוהב להתהולל עם נערות עובדות ממועדון הזנות היקר ביותר בעיר. ההערכות בתקשורת דיברו באותה תקופה על סכומים כוללים של 80,000 דולר שהמושל הוציא על שירותי מין לאורך השנים, חלקם מתקציבים ציבוריים.

 

בהודעת ההתפטרות הפומבית שלו צפתה חצי אמריקה וגם זוג תסריטאים – מישל ורוברט קינג. הם חיפשו זמן מה השראה לסדרה חדשה שיכתבו ושפיצר התיישב להם בול. כלומר שפיצר ואשתו סילדה, שעמדה לידו בפנים קפואות בזמן קריאת מכתב ההתפטרות. וכך הרעיון ל"אישה הטובה" התחיל להתגלגל.

 

"שנה וחצי לפני שעלינו לאוויר, היה מפל של שערוריות שעירבו מין ופוליטיקה" אמרה מישל קינג בראיון למגזין עורכי דין. "מביל והילארי דרך לדיק מוריס ועד לאליוט שפיצר. הם היו בכל רחבי התרבות שלנו ותמיד הבעל היה שם והתנצל והאישה עמדה לידו. אני זוכרת ששאלנו את עצמנו 'מה הם חושבים?' ומה שמעניין בשערוריות הללו הן שהנשים הן גם עורכות דין. גם הילארי קלינטון, גם אליזבת אדוארדס. היה לנו כיוון. ידענו שהיא צריכה לחזור לעבודה".

 

לא רק "אישה של". ג'ולינה מרגוליס עם כריס נורת'

 

בספטמבר 2009 עלתה התוכנית הראשונה לאקרנים והציגה את אלישיה פלוריק (ג'וליאנה מרגוליס, לשעבר האחות באי.אר), אשת המושל שהושפלה בפומבי על ידי בעלה המושל (כריס נות', שאיש לא חשב שהוא יצליח להתנער מדימוי המיסטר ביג שדבק בו מיימי "סקס והעיר הגדולה") ונאלצת לחזור לשוק העבודה כעורכת דין לאחר 13 שנה של עקרות בית, הסעה לשיעורים פרטיים ואמא במשרה מלאה. הסדרה, שאיזנה בין חייה האישיים של אלישיה להצגת סוגיות משפטיות עכשוויות (שכמעט תמיד נפתרו באותו פרק), הפכה תוך זמן קצר ללהיט העונה של רשת CBS. מלבד העיסוק בסוגיות הרלוונטיות והכתיבה המצוינת, הסדרה גם הציגה גיבורה נשית חיובית, בוגרת, מובילה ועצמאית, שמתלבטת בין קריירה ואימהות ועדיין מצליחה להיראות נהדר בחליפות גזורות היטב. בקיצור, היא פנתה ישירות לקהל נשים שחיפש בנרות דמות חדשה להזדהות איתה.

 

הבחירה להציב במרכז סדרת פריים טיים גיבורה בת ארבעים פלוס, שגם נראית בת ארבעים פלוס (מרגוליס התבטאה לא פעם נגד ניתוחים פלסטיים ובוטוקוס ולמרות שהיא נראית נהדר, המצלמה נהנית להתעכב על הקימטוטים בזווית העין) הייתה אולי הבחירה הכלכלית הכי מוצלחת של רשת CBS  בעשור האחרון. הצופות בנות ה-30 פלוס, אלו עם המשרות החופשיות, הכסף, הזמן הפנוי והתקציב המשפחתי, נהרו לראות את התוכנית והקפיצו את הרייטינג שלה. במקביל המפרסמים נזכרו בפוטנציאל פלח השוק האטרקטיבי הזה ומיהרו לעלות את תקציבי הספוטים בהפסקת הפרסומות של הסדרה. תוך זמן קצר כולם רצו לפרסם בזמן "האישה הטובה" והפרסומות התרחבו ממוצרי טיפוח וניקיון למכוניות, ביטוח ומזון. בקיצור, הכסף הגדול. הרשת התחילה לבנות את כל לוח השידורים שלה סביב התוכנית כדי לתת לעוד תוכניות את ה"פוש" הנדרש, ויתר כוכבי התוכנית האלמונים יחסית הפכו להיות סטארים עם משכורות מכובדות, כולל קרדיט מפיקה פלוס אחוזים למרגוליס החל מהעונה השלישית.

 

תמונה: Shuttestock

 

האישה הטובה לא הצליחה רק ברייטינג (11-13 מיליון צופים בעונה, לא כולל שידורים חוזרים וזכויות בחו"ל), אלא גם זכתה לשבחי המבקרים והפרסים. היא העמיסה פרסי אמי וזכתה להגדרות כמו "הדרמה הטובה ביותר בטלוויזיה" (האטלנטיק), "ההצגה הטובה ביותר על המסך" (האטלנטיק), "שילוב של דרמה משפטית מרתקת ודרמה אישית עוד יותר מרתקת. זה פשוט מעולה" (הטריביון).

 

"האישה הטובה" הפכה להיות מן סדרת-על שמוערכת גם על ידי מי שאינו נחשד כקהל הטבעי של הסדרה. חובבי טכנולוגיה דנו בזכותה ברשת, בשל השילוב המשכיל שעשתה בהתייחסות לסוגיות דיגיטליות כמו מטבע הביטקווין (היא הייתה הסדרה הראשונה בעולם שהתייחסה למטבע), אתרי הורדות, מנועי חיפוש, רובוטיקה ועוד, כשמצד שני היא לא פחדה להתלכלך בסוגיות הדנות בזכויות של טרוריסטים, המלחמה בסוריה, זכויות יוצרים בסין, מתח בין שחורים ללבנים וכדומה. לא פעם הודו הצופים כי הם מתעדכנים בסוגיות השעה דרך הפרשנות העלילתית שעורכים הכותבים של הסדרה.

 

היום, היישר לתוך עונתה השישית שדוהרת בצעדי ענק לסיום, אפשר לקבוע ש"האישה הטובה" חרגה מתפקידה המסורתי בפריים טיים ושינתה את מפת הטלוויזיה המקומית וכפועל יוצא גם הבינלאומית. היא הציבה במרכזה דמות שבקלות יכלה ליפול לתהומות הקריקטורה - האישה הנבגדת, הקורבן ההמום והמעורטל ציבורית, ובמקום הפכה אותה לאייקון פמיניסטי. בעקבות ההצלחה הביקורתית והקופתית של הסדרה (והאומץ של כותביה לערוך תפניות עלילתיות דרמתיות מבלי לפגוע באמינותה, אבל עם לחסל דמויות ראשיות), החלו להופיע על המסך סדרות דומות שהציבו בראשן נשים חזקות. עם עד כה דמויות הנשים היו לרוב החברות היפות-רזות ומשניות של הדמות הראשית, כעת ניתן לראות יותר ויותר דמויות שמפלסות לעצמן את דרכן בעולם הגברים וגם מצליחות לנצח. סדרות כמו THE FALL עם ג'וליאן אנדרסון, "האמריקאים" עם קארי ראסל, "דה קילינג", "הומלנד" ו"המדריך לרוצח" קיבלו אור ירוק בזכות "האישה הטובה" והן חבות לה במידה מסוימת את חיי המסך שלהן.

 

בעונה האחרונה, שמגיעה לפרקיה האחרונים בימים אלו, נערכת סקירה היסטורית של השינוי המשמעותי שעברה אלישיה פלוריק מתחילת ימיה של הסדרה. מהאישה המבוישת והכבויה לצידו של בעלה הבוגדני, למועמדת מובילה למשרת התובעת הכללית של שיקגו- דמות שגם פרנסי הוועדה הדמוקרטית וגם ברוני הסמים עולים עליה לרגל. אליוט שפיצר יכול רק לקנא.