דומה כי אין סוף ללמידה. כל החיים, מהרגע שאנחנו נולדים ועד יומנו האחרון אנו חווים תהליך של למידה  מתמשך. האופציות להשתמש בתהליך הזה לטובתינו, לטובת הקהילה, הסביבה והאנושות תלויה בבחירות שלנו איך ומתי לממש את התהליך הזה. 

לימודי הליבה וההשכלה במערכת החינוך נועדו לעורר בלומדים סקרנות, יצירתיות, העמקה בלמידה והרחבה של תחומי הדעת שיהוו בסיס והכוונה לעתיד המקצועי שכל אחד מהלומדים/התלמידים יראה את עצמו יוצא אליו בבגרותו.


כאשר הייתי תלמידת תיכון הופנו התלמידים החלשים למגמות מקצועיות. בית הספר היה רחוק מהחשיבה של "חנוך לילד על פי דרכו" וצידד במחשבה שכל התלמידים חייבים להיכנס "לקופסא" אחת  ומי שלא הצליח, שלא תמיד "באשמתו", היה נושר מהמערכת או מופנה ללימודי מקצוע עם תעודת בגרות חלקית.

 

מאז חלפו שנים ופני החינוך בארץ והעולם נפתחו לשיטות לימוד שהחליפו את הלמידה הפרונטאלית והעניקו ללומדים ערך מוסף. 25 שנה עשיתי את שליחותי במערכת החינוך כמורה ומחנכת מגמת תקשוב של תלמידי כיתות ז'- ט'. בשנת הלימודים האחרונה בחטיבה (כיתה ט') זוכים התלמידים והוריהם להיות חלק מפרויקט הכוון מקצועי שמתבסס על מבחן חיצוני מוקדם(רק מי שרוצה, נבחן) מה שסייע בידם לבחור את המגמה היותר מתאימה להם בדרכם לתיכון.

 

מדינת ישראל ניצבת כיום בחזית העולמית בתחומי המדע והטכנולוגיה. מרחבי העולם באים ללמוד כיצד נבנתה כאן תעשייה עתירת ידע וטכנולוגיה, וחברות היי-טק בין-לאומיות מהמובילות בעולם מקימות בישראל מרכזי מחקר ופיתוח. לשם כך נענים במשרד החינוך לאתגר ומאפשרים לדור העתיד להתמחות במגמות המובילות בתחומי הטכנולוגיה לרבות הנדסת אלקטרוניקה, רפואה, הנדסת תוכנה, הגנת סייבר, ביוטכנולוגיה ועוד. 

 

סיבר-הלימודים נתמכים על ידי מומחים ממטה הסייבר הצה?לי.

(המלצה אישית -יש לי בן בתחום) 

 

 

ביוטכנולוגיה

 

תקשוב-טכנולוגיות מחשוב ותקשורת

 

בעשור האחרון נפתחו בתיכונים מגמות לימוד בחינוך הטכנולוגי מקצועי אליהן הופנו גם ובעיקר התלמידים בעלי היכולות הטובות, הגבוהות והמוכשרים לפתח עתידם בתחום המוצע. כל מגמות הטכנולוגיה מעניקות לבוגרים תעודת בגרות מלאה לצד תעודה מקצועית שהיא המפתח לעתיד מקצועי בצבא ו/או לאחריו. 

החינוך הטכנולוגי כיום מציע לתלמידים 25 מגמות לימוד מגוונות, המקיפות תחומי עניין שונים: הנדסת תוכנה, רובוטיקה ומכונות, אלקטרוניקה, מגוון מקצועות העיצוב, ביוטכנולוגיה, מקצועות הניהול העסקי, רכב, אפיה ובישול, חשמל, בניה ואדריכלות, תקשורת ומדיה, עיצוב אופנה וטיפוח החן ועוד. 

 

תלמידי החינוך הטכנולוגי-מקצועי לומדים מקצוע מדעי כתשתית לחינוך הטכנולוגי, חלקם בלימודים מוגברים. בדרך זו, מתאפשרים מסלולי לימוד לבגרות מלאה עם התמחויות חדשניות ורלוונטיות.

 


תלמידים שבוחרים לימודי מקצוע ולהביא לידי ביטוי את כישוריהם האישיים, יחוו את שנות התיכון בעודם עוסקים בתחום שמעניין אותם ואהוב עליהם ובכך יזכו למימוש עצמי מה שיוביל אותם להצליח יותר בלימודים העיוניים. לימודי מקצוע פותחים מגוון אפשרויות בצבא ובלימודי ההמשך וכן בשוק העבודה. צבירת הניסיון היא יתרון משמעותי בעתידם הבוגר. (בטחון תעסוקתי גדול יחסית.) מגמות הלימוד בחינוך הטכנולוגי מותאמות לבנים ובנות גם יחד ולכל המגזרים במדינה.

 

ד"ר גילה קורץ, ראש מגמת התמחות לתואר שני בתקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים מדגישה את חשיבות לימודי  הטכנולוגיה בתיכון. להערכתה, בעידן התעסוקתי המשתנה יש חשיבות לאומית בהקניית ידע והבנה טכנולוגיים עוד לפני הגעתם של התלמידים ללימודים אקדמיים.

 


עשרות שנים חלפו מאז כתב ג'ון הולט באחד מהחשובים במאמריו: "מה שילדים צריכים הוא לא תוכנית לימודים טובה וחדשה יותר אלא גישה ליותר ויותר מהעולם האמיתי, מספיק זמן ומרחב לחשוב על החוויות שלהם, ולהשתמש בדמיון ומשחק כדי ליצור מהם משמעות. וגם עצות, מפות ומדריכים, בשביל לעזור להם להגיע לאן שהם רוצים להגיע (לא לאן שאנחנו חושבים שהם צריכים להגיע אליו), ולמצוא מה שהם רוצים למצוא."  

כשכתב שורות אלו צידד הולט בחינוך החופשי אבל בפרשנות של ימינו אנו, אין נכון יותר מאשר לומר להון האנושי של המחר-התלמידים של היום: שהחינוך ובעיקר הטכנולוגי נמצא כאן כדי לעזור להם להגיע לאן שהם רוצים להגיע, ולמצוא את מה שהם רוצים למצוא! 

 

[video:https://www.youtube.com/watch?v=_GDkT_4r6pg#action=share]

 

 

 


ריקי ברוך בחירות נכונות, בלוגרית