אם גם אתם בעיצומו של חיפוש עבודה, בוודאי שמתם לב שכולם מבטיחים למצוא לכם את ג'וב החלומות, ושההצעות הטובות ביותר נמצאות אצלם.

 

אי אפשר לעבור על כל לוחות המודעות, אתרי הדרושים ומודעות דרושים ברשתות החברתיות מידי יום רק כדי לגלות ששום דבר לא השתנה. אבל ניתן לקרוא בין השורות ולהבין מתוכן המודעה האם היא מבטיחה בלי לקיים, או מציעה לכם את תפקיד חלומותיכם. 

 

"יש כל מיני דרכים להבין מבין השורות אם המעסיק הוא אמיתי או מפוברק", אומר רועי שילוח, מנהל השיווק באתר JobCity   - "מעסיק רציני ישקיע בניסוח ההודעה, בפירוט. חאפרים לא יכתבו את השם, או שם שלא יניב תוצאות בגוגל ויכתבו מספר מילים מאוד מצומצם. ישנם גופים שרוצים דאטה בייס של מועמדים, או לשווק סדנה כלשהי ולא באמת מחפשים עובדים".

 

לדברי שי חן, מנהל שיווק ופיתוח עסקי באתר Job Master, מידת הפירוט במודעת הדרושים מצביעה אך ורק על רמת ההשקעה של המעסיק. "בארצות הברית, למשל, מודעה לחיפוש מזכירה או מלצר יכולה לתפוס שטח של עמוד עיתון. בארץ זה לא מצביע על שום דבר, פרט למידת ההשקעה של החברה בניסוח המודעה. בעיני לא מדובר במדד למעסיק רציני או לא. הדבר בולט בשוק אתרי הדרושים ברשת, כיוון שבניגוד לאתרים שמקבלים מידע על משרות פנויות ישירות מהחברות, ישנם אתרים אחרים שפשוט מעתיקים משרות ולא בודקים את תוכנן. באופן זה יכול להיווצר מצב שמודעה נראית מאוד קורצת, אבל בפועל לא עומד מאחוריה דבר".

הפרמטר הראשון: תיאור החברה

אחרי הסינון הראשוני, ישנם שלושה פרמטרים עליהם חברות מקפידות בעת ניסוח מודעת דרושים. "החלק הראשון כולל תיאור של החברה", מסביר שילוח.

 

"כך למשל, יש חברות שימעטו במילים ורק יציינו במה הן עוסקות, לעומת חברות אחרות שיפרטו קצת לגבי מיקומן, סל התנאים שמצפה למי שיתקבל לעבודה, יספרו מעט על המוצרים שהם מפתחים ועוד. כל הדברים האלו נועדו לקרוץ למועמד שרואה עצמו כמתאים למשרה ולהמריץ אותו לשלוח קורות חיים. מבחינת המועמד, ישנה אפשרות להכיר מעט יותר מקרוב את החברה, ולהחליט האם לשלוח קורות חיים".

 

בהקשר זה מספרת מאיה (38) על חיפוש העבודה שלה: "קראתי מודעת דרושים באחד מאתרי האינטרנט, שבה נכתב שמחפשים מנהלת משרד למשרה חלקית, דובר על התנאים ואפילו על מיקום החברה. הטעות שלי הייתה שלא עשיתי חיפוש ברשת לפני שהלכתי לראיון. לו הייתי עושה זאת, הייתי יודעת שמדובר בחברה כושלת, הממוקמת באמצע אזור מוסכים והתנאים המובטחים היו בקושי כסא עץ מול מחשב שכבר ראה ימים טובים יותר".

 

3 הפרמטרים החשובים בכל מודעה

 

אחרי הסינון הראשוני, ישנם שלושה פרמטרים עליהם חברות מקפידות בעת ניסוח מודעת דרושים. "החלק הראשון כולל תיאור של החברה", מסביר שילוח.

 

"כך למשל, יש חברות שימעטו במילים ורק יציינו במה הן עוסקות, לעומת חברות אחרות שיפרטו קצת לגבי מיקומן, סל התנאים שמצפה למי שיתקבל לעבודה, יספרו מעט על המוצרים שהם מפתחים ועוד. כל הדברים האלו נועדו לקרוץ למועמד שרואה עצמו כמתאים למשרה ולהמריץ אותו לשלוח קורות חיים. מבחינת המועמד, ישנה אפשרות להכיר מעט יותר מקרוב את החברה, ולהחליט האם לשלוח קורות חיים".

 

בהקשר זה מספרת מאיה (38) על חיפוש העבודה שלה: "קראתי מודעת דרושים באחד מאתרי האינטרנט, שבה נכתב שמחפשים מנהלת משרד למשרה חלקית, דובר על התנאים ואפילו על מיקום החברה. הטעות שלי הייתה שלא עשיתי חיפוש ברשת לפני שהלכתי לראיון. לו הייתי עושה זאת, הייתי יודעת שמדובר בחברה כושלת, הממוקמת באמצע אזור מוסכים והתנאים המובטחים היו בקושי כסא עץ מול מחשב שכבר ראה ימים טובים יותר".

3 הפרמטרים החשובים בכל מודעה

 

אחרי הסינון הראשוני, ישנם שלושה פרמטרים עליהם חברות מקפידות בעת ניסוח מודעת דרושים. "החלק הראשון כולל תיאור של החברה", מסביר שילוח.

 

"כך למשל, יש חברות שימעטו במילים ורק יציינו במה הן עוסקות, לעומת חברות אחרות שיפרטו קצת לגבי מיקומן, סל התנאים שמצפה למי שיתקבל לעבודה, יספרו מעט על המוצרים שהם מפתחים ועוד. כל הדברים האלו נועדו לקרוץ למועמד שרואה עצמו כמתאים למשרה ולהמריץ אותו לשלוח קורות חיים. מבחינת המועמד, ישנה אפשרות להכיר מעט יותר מקרוב את החברה, ולהחליט האם לשלוח קורות חיים".

 

בהקשר זה מספרת מאיה (38) על חיפוש העבודה שלה: "קראתי מודעת דרושים באחד מאתרי האינטרנט, שבה נכתב שמחפשים מנהלת משרד למשרה חלקית, דובר על התנאים ואפילו על מיקום החברה. הטעות שלי הייתה שלא עשיתי חיפוש ברשת לפני שהלכתי לראיון. לו הייתי עושה זאת, הייתי יודעת שמדובר בחברה כושלת, הממוקמת באמצע אזור מוסכים והתנאים המובטחים היו בקושי כסא עץ מול מחשב שכבר ראה ימים טובים יותר".

הפרמטר השני: תיאור התפקיד

החלק השני הוא תיאור התפקיד אליו מגייסת החברה. "ישנן חברות שישקיעו הרבה בפירוט התפקיד, ההיררכיה שלו בארגון, מהם תחומי האחריות שלו ועוד", אומר שילוח. "ישנן חברות אחרות שדווקא ימעטו בסעיף הזה במילים וישאירו את הכל למועד הראיון האישי".

 

"בדרך כלל במהלך חיפוש עבודה אני לא ממש מאמין למודעות דרושים", אומר אורן (32). "תמיד נראה לי שהם מפריזים בתיאורים, שהם לא ממש מאמינים שימצאו אנשים דרך המודעה ובכלל שמדובר ברצון של בית העסק להגדיל את חשבון ההוצאות השנתי. לכן, בלי ציפיות, שלחתי קורות חיים למשרת מנהל שיווק שהתפרסמה באחד העיתונים היומיים. ממש הופתעתי שביום המחרת יצרו איתי קשר ועוד יותר הופתעתי לגלות שהם עומדים מאחורי כל התנאים שצויינו במודעה".

 

 

"לא מאמין למודעות דרושים"

 

החלק השני הוא תיאור התפקיד אליו מגייסת החברה. "ישנן חברות שישקיעו הרבה בפירוט התפקיד, ההיררכיה שלו בארגון, מהם תחומי האחריות שלו ועוד", אומר שילוח. "ישנן חברות אחרות שדווקא ימעטו בסעיף הזה במילים וישאירו את הכל למועד הראיון האישי".

 

"בדרך כלל במהלך חיפוש עבודה אני לא ממש מאמין למודעות דרושים", אומר אורן (32). "תמיד נראה לי שהם מפריזים בתיאורים, שהם לא ממש מאמינים שימצאו אנשים דרך המודעה ובכלל שמדובר ברצון של בית העסק להגדיל את חשבון ההוצאות השנתי. לכן, בלי ציפיות, שלחתי קורות חיים למשרת מנהל שיווק שהתפרסמה באחד העיתונים היומיים. ממש הופתעתי שביום המחרת יצרו איתי קשר ועוד יותר הופתעתי לגלות שהם עומדים מאחורי כל התנאים שצויינו במודעה".

 

החלק האחרון במודעה הוא הדרישות. חשוב להדגיש שאם אתם לא עומדים בדרישות הסף שציין המעסיק, מיותר לשלוח קורות חיים. "יש מועמדים ששולחים את קורות החיים שלהם לכל עבר", אומר שילוח. "בעיני מדובר בטעות שיכולה אף לעלות למועמד בסימון קורות החיים שלו כלא רלוונטיים לארגון.

 

"מעבר לעובדה הזו, שליחה מאסיבית של קורות החיים יוצרת סוג של זילות ויכולה אף להגיע לאוזניים הלא נכונות. יתרה מזאת, הקפידו לא לשלוח את קורות החיים מספר רב של פעמים לאותו מעסיק, גם אם מדובר בתפקידים שונים", ממליץ שילוח. "אקט כזה מצדכם רק ישדר מצוקה, לחץ ויוביל את המעסיק לחשוב – גם אם בטעות – שלא מדובר פה במועמד ששווה לגייס לנבחרת". 

 

הפרמטר השלישי: דרישות התפקיד

חשוב להדגיש שאם אתם לא עומדים בדרישות הסף שציין המעסיק, מיותר לשלוח קורות חיים. "ישנם מועמדים ששולחים את קורות החיים שלהם לכל עבר", אומר שילוח. "בעיני מדובר בטעות שיכולה אף לעלות למועמד בסימון קורות החיים שלו כלא רלוונטיים לארגון.

 

"מעבר לעובדה הזו, שליחה מאסיבית של קורות החיים יוצרת סוג של זילות ויכולה אף להגיע לאוזניים הלא נכונות. יתרה מזאת, הקפידו לא לשלוח את קורות החיים מספר רב של פעמים לאותו מעסיק, גם אם מדובר בתפקידים שונים", ממליץ שילוח. "אקט כזה מצדכם רק ישדר מצוקה, לחץ ויוביל את המעסיק לחשוב – גם אם בטעות – שלא מדובר פה במועמד ששווה לגייס לנבחרת". 

 

כששם החברה לא כתוב

דנה (39) חיפשה בלוחות המודעות משרה שתתאים לניסיון הרב שצברה בהנהלת חשבונות. העובדה שהמעסיק לא ציין במפורש את שמו לא הטרידה אותה, ובסופו של דבר שליחת קורות החיים הניבה לה משרה. "האמת היא שלא שמתי לב לכך שלא ממש מצויין שמה של החברה במודעת הדרושים", היא מספרת.

 

"הייתי בשלב כזה שהייתי מוכנה לקבל כל עבודה, אפילו להתפשר על שכר ועל תנאים. כשזומנתי לראיון העבודה שמתי לב שהם שומרים על דיסקרטיות, ולא ממש הבנתי למה. כשהגעתי לשם הסבירו לי שהם חוששים מריגול תעשייתי, מעובדים לא לויאלים ועוד. בדיעבד אני שמחה שהחושים שלי לא היו מחודדים ברגע ששלחתי את קורות החיים. אחרת יכול להיות שעד היום הייתי עדיין מחוסרת עבודה".

 

איפה עוד כדאי לחפש

מעבר ללוחות המודעות בעיתונים ולאתרי הדרושים ברשת, ישנן עוד כמה דרכים להשיג את המשרה המיוחלת. "אפשר להירשם לחברת השמה אחת או שתיים העוסקות בתחום בו אתם מתעניינים", אומר שילוח.

 

"ישנה גם אופציה לקבל מידע דרך רשתות חברתיות, דוגמת פייסבוק וLinked-IN בהן עוברות לפעמים הצעות עבודה מקיר לקיר. דרך נוספת, אומנם מיושנת מעט אך יעילה, היא למפות את החברות בשוק בהן הייתם רוצים לעבוד, להיכנס לאזור הדרושים באתר האינטרנט שלהם ולשלוח ישירות דרך שם קורות חיים". שילוב של כל הדרכים האלו יקצר את זמן החיפושים שלכם, ויעזור לכם להגיע לכסא ולתלוש השכר הנחשקים.

 

לגזור ולשמור: טיפים לקריאת מודעות דרושים

  • הקפידו לקרוא את תוכן המודעה בקפידה ושימו לב האם אתם עונים לדרישות הסף של המעסיק.
  • בדקו באינטרנט לפני שאתם הולכים לראיון עבודה – נסו להבין אם מדובר במעסיק אמיתי או משהו שתעדיפו לוותר עליו.
  • אל תתייאשו, תחפשו – היכנסו לאתרי דרושים, קראו מודעות בעיתונים, גלשו לאתרי רשתות חברתיות והירשמו לחברות השמה. כל הדרכים יובילו אתכם לעבודה.
  • גם אם מדובר במשרה נחשקת, אל תשלחו את קורות החיים שלכם מספר פעמים לאותו מעסיק. זה רק ישדר לחץ ומצוקה מצדכם.
  • אל תתייאשו. גם אם מעסיק אחד לא חזר, יהיה אחר שכן ירצה לתת לכם את הצ'אנס.