הזווית הישראלית

השינויים בהרגלי הצריכה הגיעו, אמנם באיחור, גם לישראל. אם לפני כמה שנים היינו הולכים לקניון או למרכז קניות אחר כדי לרכוש מגוון מוצרים, ולקבל את היחס האישי ועל הדרך גם הנחה מהמוכר שמכיר אותנו, היום ניתן לראות נהירה הולכת וגוברת אל אתרי הקניות באינטרנט. זה התחיל בקטן, בישראלים שרכשו גאדג'טים באי ביי, עבר אל קניות בגדים וקוסמטיקה באתרים בחו"ל – כדי לחסוך עלויות, וזה ממשיך בגדול, עם כניסה לפעילות של אמאזון בישראל בעתיד הלא רחוק.
יחד עם זאת לרוכשים ישנם 2 חששות כאשר הם רוכשים אונליין, ובעיקר מחו"ל:

  1. אי אפשר למדוד ולכן ישנו חשש לקבל בגד שלא יתאים.
  2. לא תמיד פשוט להחזיר את המוצר ותהליך איטי יותר מאשר החלפה דרך חנות פיזית.

חשוב להבין שעם הזמן תהליך החזרת המוצרים הופך לקל ויעיל יותר. במדינות שיש בהן מחסנים של אמזון למשל, כמו שבקרוב יקרה בישראל, תהליך ההחזרה הופך לפשוט יותר מכיוון שאין צורך לשלוח את המוצר לחו"ל.

שימוש בחנויות פיזיות בתור גשר לרכישה וירטואלית

כמות האנשים שמודדים בחנויות ולא רוכשים עלתה בשנים האחרונות. לא, הסיבה היא לא ירידה באיכות המוצרים, אלא במחיר שלו. מכיוון שלקוחות רבים לא בטוחים שהנעל או הסוודר שהם רוצים להזמין יתאימו למידות שלהם, הם מגיעים לחנות, מודדים ואז רוכשים באתר. למעשה, זה אפילו בא לידי ביטוי בתוך אותה רשת ולא רק בתחום הביגוד. במקרים רבים ניתן לראות רשתות שמציגות את אותו המוצר בעלות נמוכה יותר באתר מאשר בחנות הפיזית ולכן הלקוח מגיע לחנות, בודק אתה המוצר ואז חוזר לביתו על מנת לרכוש אותו בהנחה אונליין.

 

הסיבה בגללה העלות בחנויות הפיזיות עלולה להיות גבוהה יותר

החנויות בקניונים, בין אם הן שייכות לרשת שמפעילה גם חנות וירטואלית ובין אם לא, נדרשות להוציא סכומי עתק על שכירות כדי להימצא בקניון, והדבר כמובן משפיע על המחירים. בשונה מחנויות וירטואליות, חנויות בקניונים ניצבות מול הקונה בעמדת נחיתות: המבצעים לא יכולים להתחלף בקלות, ההיצע הוא סופי (ואם אין במלאי צריך להזמין) והאפשרות לייצר מכירה תלויה בין היתר באינטראקציה שנוצרת בין המוכר לקונה. נוסף על כך, קונה שהגיע לחנות בקניון עבר דרך חתחתים: הוא התלבש, יצא מהבית (לא תמיד בזמן הכי נוח לו, אלא בזמן שהחנות עובדת) ואם הוא הגיע ברכב – הוא עוד צריך לצלוח את החניה בחניון וההגעה אל החנות. פעם זה היה תהליך פשוט וטבעי לצרכן, אבל היום, כשיש תמיד את האפשרות לרכוש מוצר בזמן ובמקום שמתאימים לנו – פתאום חווית הקניה בקניון נראית לא רק מסורבלת אלא פשוט לא משתלמת.