באופן טבעי, בעולם אידיאלי, כולנו היינו מעדיפים לחיות בעולם בו יש את שני סוגי החנויות, אחת ליד השנייה, וכולם מרוויחים מהן, בין אם זה בעלי החנויות, בעלי הרשתות וכן הצרכנים שיכולים ליהנות ממגוון האופציות שעומד לרשותם. לצערנו בעולם של היום, זה לא תמיד אפשרי ומי שמשלם לא פעם את המחיר, אלא החנויות הקטנות.

דוגמא טובה לכך אלה חנויות שמציעות מוצרים שונים לבניין ולבית. מצד אחד יש רשתות ענק כגון הום סנטר אשר פזורה עם סניפיה בכל רחבי הארץ ומציעה לצרכנים מגוון מוצרים של המותגים המובילים בעולם, במחיר טובים, כאשר עם הזמן הרשת לא רק מגדילה את היצע הספקים איתם היא עובדת, אלא גם מרחיבה את כמות המוצרים, בין היתר, דרך יצירת מחלקות חדשות, שחלקן לא בהכרח קשורות לכל הנושא של מוצרים לבניין ולבית.

אל מול חנויות רשת של עשה זאת בעצמך אנחנו יכולים למצוא מגוון חנויות עצמאיות שמציעות פחות מבחר, עומדות כסניף בודד במקום מסוים, ומציעות בין אם זה באופן פרונטאלי ובין אם זה דרך האינטרנט, קטלוג מוצרים מסוים, על פי כמות הספקים איתם החנות עובדת.

מן הסתם, לחנות רשת גדולה יש הרבה יותר לקוחות והרבה יותר כוח כלכלי מאשר לחנות קטנה, השאלה שנשאלת לא פעם, האם זה טוב או רע למשק ולצרכנים. כמובן, שהדעות חלוקות, יש מי שסבור שככל שיש לרשתות הגדולות יותר כוח, אז הספקים עלולים להיפגע וכך גם הרשתות הקטנות, לעומת זאת יש הסבורים וברמה מסוימת של צדק, שרשת גדולה מספקת צורך כלכלי בשוק, והצרכן נהנה מכך ויש לכך הסבר מאוד טוב.

מהם היתרונות של חנויות רשת גדולות?

נניח ואנחנו גרים באזור מסוים, רחוק מהמרכז. סביר להניח שבאזור כזה, יהיה מאוד קשה לחנות קטנה לשרוד, לעומת זאת, רשת גדולה תרגיש הרבה יותר בטוח מבחינה כלכלית להקים במקום כזה סניף וכך הצרכנים במקום יכולים גם ליהנות מאפשרות לרכוש מוצרים וציוד לבית ולבניין, וגם ליהנות מאפשרות ליהנות ממוצרים בסטנדרט גבוה, בדיוק כמו שזוכים אנשים שחיים במטרופולין גדול יותר.

יתרה מזו, חנות רשת גדולה, שומרת על סטנדרט מסוים, סטנדרט גבוה של מוצרים ושירות בכל החנויות שלה. כך מי שרוכש מוצר באזור מסוים, מקבל אותו דבר בדיוק כמו מי שרוכש מוצר באזור אחר.

צריך לומר, שגם הטענה כאילו אין תחרות כנגד רשתות כאלה היא לא נכונה היום, בגלל שכל צרכן יכול לרכוש מוצרים דרך האינטרנט, מכל מקום בעולם. כך שעם הזמן הרשתות מוצאות את עצמן בתחרות הרבה יותר משמעותית מה שמחייב אותן להתייעל ולעבוד נכון יותר מול הצרכנים והספקים.