השנים הראשונות הן אבני היסוד של הילדים שלנו, לכן כשמחפשים מסגרת לילד אנחנו רוצים למצוא מקום בטוח ואוהב אבל גם כזה שייתן לילד או לפעוט חוויית למידה  מענינת ותומכת. חשוב לנו שהילד יחשף לחוויות חושיות, מוטוריות, קוגניטיביות ורגשיות, שדרכן יוכל לצמוח. עדיין, עם כל השפע שיש סביבנו, אנחנו לא תמיד יודעים מה לעשות ואיזה גן כדאי לבחור, לילד הפרטי שלנו.

 

ראיתי לא מזמן תכנית, בערוץ 8, על המרוץ לגנים בניו-יורק. מדובר במסגרות לגילאי שנתיים-שלוש, כולן פרטיות אבל עם תקנים הנקבעים על ידי עיריית ניו יורק. אוכלוסיית הילדים גדלה אבל ההקצאות לגנים לא. נוצר מצב שאת ההרשמה לגנים עושים על בסיס מקום פנוי והגרלה. גם לאחר ההגרלה, להורים הנבחרים צפוי תהליך ארוך של מיונים, הם מנסים לשכנע את המנהלות והמטפלות שכדאי להן שהילד שלהם יכנס אליהן לגן. ועוד לא דיברנו על שכר הלימוד הגבוה, בין 10,000-20,000 דולר לשנה. התהליך הוא ארוך ומתיש ובסופו להורים נקבעת ברירת מחדל.

 

כשראיתי את התוכנית  למדתי להעריך את הזכות שיש לנו כאן- לבחור את המסגרת המתאימה לגידול הילד שלנו.

 

 מניסיוני כאמא, כעובדת סוציאלית וכגננת, אנסה למקד את הנושאים החשובים, שכדאי להתייחס אליהם, בתהליך הבחירה. מומלץ לנסות לחשוב על הילד שלכם ולהתאים לו גן שנכון לו. חשוב לדעת- כל גן הוא גן טוב. אבל לא כל גן מתאים לכל ילדו ולכן הבחירה צריכה להתייחס לילד עצמו ולא רק להמלצות.

 

האווירה בגן- כשאתם נכנסים למקום, תעצרו רגע, תרגישו. האם זה המקום שאתם הייתם רוצים להשאר בו? אם אתם מרגישים בנוח, גם הילד שלכם ירגיש בנוח.

 

חום ואהבה- בכל גיל ובכל שלב ילדים צריכים חום, אהבה ,הכלה וקבלה. תסתכלו על הילדים בגן, ילדים נינוחים, משחקים וניגשים למטפלת או לגננת ללא חשש, אלו ילדים שמקבלים אהבה והתייחסות. האם כשילד בוכה הוא ניגש למטפלת לקבל חיבוק או ליטוף ונחמה?

 

תכנים ונושאי לימוד-  הלמידה של הילדים, בגילאים הצעירים, היא דרך כל החושים. כשאתם נכנסים לגן אתם אמורים לדעת מהו הנושא הנלמד גם בלי לקרוא בלוח הורים. אם אתם מבינים וקולטים את המידע אז סביר שגם הילדים יוכלו ללמוד ולדעת. לדוגמא: אם הנושא הוא פסח נצפה לראות תמונות, ציורים וחפצים הקשורים לחג שנותנים לילדים את ההרגשה שפסח מתקרב.

 

יחס מטפלת-ילדים. -נכון שיש תקן ונכון שיש מקומות עם כיתות גדולות שיכולות להכיל יותר ילדים, אבל אם יש בידכם את האפשרות, בעיקר האפשרות הכלכלית, נסו לחפש מקומות שהקבוצות בהן קטנות. יש פחות הצפה של גירויים ויותר תשומת לב לכל ילד.

 

מרחב ביחס לילדים- ילדים צריכים מרחב, כדי לפתח מיומנויות של מוטוריקה גסה. חפשו מקום עם חצר גדולה לרוץ בה, מתקנים (בעלי תו תקן) המעודדים טיפוס, קפיצה ומיומנויות מוטוריות, כמו גם הוצאת מרץ.

אביזרי העשרה- איני מזלזלת בצעצועים קנויים, אבל תנו עדיפות למקום שמציע גם צעצועים "ממוחזרים" כלומר שימוש במוצרים "ביתיים" כצעצוע התפתחותי. לדוגמא: השחלות בקופסת תמ"ל או הברגות של מכסים לבקבוקים ועוד. כאשר ילד משחק בצעצוע "ממוחזר" יש מצד אחד תחושה של משהו מוכר ומצד שני אנחנו מרחיבים אופקים ומעודדים את הסקרנות הטבעית של הילד והיצירתיות שלו, מלמדים שלכל דבר יש כמה דרכי שימוש.

 

אנו מחזקים את הקשר בין הבית לגן, כשמביאים את המוצרים מהבית ומשתמשים בהם בגן. צריך לראות שמשתמשים בצעצועים והם לא רק ליופי. נכון שהגן נראה חדש ויפה אבל אם הילדים לא ממש משתמשים במה שיש למסגרת להציע, מה בעצם המטרה של כל השפע?

 

צוות מיומן ומקצועי- דברו עם צוות הגן: הגננת והמטפלות של הקבוצה אליה נכנס הילד שלכם. תתעניינו מי הן, אחרי הכל הגננת או המטפלת הולכת להיות הדמות המשמעותית בחיים של הילד שלכם אחריכם. היא זו שתדריך את הילד, תחבק אותו ותחנך אותו כשהוא במסגרת הגן. למרות שזה קצת קשה בהתחלה, נסו למצוא חיבור, קשר ראשוני. לרוב, כאשר מתחברים למטפלת או לגננת קל יותר לשחרר את הילד כי כבר "מכירים".

 

גישה  חינוכית- נסו למצוא מקומות שתומכים או תואמים את גישת החיים שלכם. כיום יש סוגים שונים של גנים וגישות שונות של חינוך: מונטסורי, אנטרופוסופי, גן ממוחשב, גן זורם או גן כמו של פעם. במידה ואתם לא ממש מתמצאים, תמיד תוכלו לברר עם המנהלת מהו האני מאמין שלה בחינוך הילדים ותראו האם הוא תואם לציפיות שלכם כהורים.

 

לאתר של הילה מדהלה